Lemez

Mozart: A varázsfuvola

Zene

A Mozart-operák diszkográfiája ugyan megfélemlítően hatalmas, ám az igazán ambiciózus karmestereket semmi sem riaszthatja el az újabb és újabb felvételek elkészítésétől, ahogyan erről Yannick Nézet-Seguin Mozart-lemezciklusa is ékes bizonyságot kínál. A 2011-ben megkezdett, baden-badeni székhelyű vállalkozás hatodik és talán befejező darabja A varázsfuvola, amely a sorban megelőző Titus kegyelméhez hasonlóan némiképp felemás benyomást kelthet a hallgatóban. Mert miközben a MET főzeneigazgatója vitán felül ért a zenekari eufónia megteremtéséhez és a drámai folyamatok hatásos terelgetéséhez, addig az énekesválasztás terén olykor bizony képes rosszul dönteni. Ilyen döntés volt Klaus Florian Vogtra bízni Tamino szólamát, mert bár az énekes nyúlós és híg tenorja itt papírforma szerint kevésbé zavaró, mint a Wagner-hősöknél, de azért a Mozart-tenoroktól még ma is több hangzásszépséget várunk el ennél az örömtelen produkciónál. A ciklus fix közreműködője, Rolando Villazón Papageno szerepét kapta: a dialógusokban kedves, sőt olykor még az énekszólamot is szellemesen frazeálja, de a figurához mégiscsak egy jó baritonra lenne szükség – pláne lemezen. A női vonal határozottan erősebb: Albina Sagimuratova perfekt Éj királynője, Christiane Kargnak pedig élményszerűen lírai szakaszai vannak Paminaként. A felvétel átlagát leginkább talán a Sarastrót éneklő Franz-Josef Selig lövi be igen kulturált szólamformálásával, de csak mérsékelten imponáló hanganyagával.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2019

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.