Lemez

Mozart: A varázsfuvola

Zene

A Mozart-operák diszkográfiája ugyan megfélemlítően hatalmas, ám az igazán ambiciózus karmestereket semmi sem riaszthatja el az újabb és újabb felvételek elkészítésétől, ahogyan erről Yannick Nézet-Seguin Mozart-lemezciklusa is ékes bizonyságot kínál. A 2011-ben megkezdett, baden-badeni székhelyű vállalkozás hatodik és talán befejező darabja A varázsfuvola, amely a sorban megelőző Titus kegyelméhez hasonlóan némiképp felemás benyomást kelthet a hallgatóban. Mert miközben a MET főzeneigazgatója vitán felül ért a zenekari eufónia megteremtéséhez és a drámai folyamatok hatásos terelgetéséhez, addig az énekesválasztás terén olykor bizony képes rosszul dönteni. Ilyen döntés volt Klaus Florian Vogtra bízni Tamino szólamát, mert bár az énekes nyúlós és híg tenorja itt papírforma szerint kevésbé zavaró, mint a Wagner-hősöknél, de azért a Mozart-tenoroktól még ma is több hangzásszépséget várunk el ennél az örömtelen produkciónál. A ciklus fix közreműködője, Rolando Villazón Papageno szerepét kapta: a dialógusokban kedves, sőt olykor még az énekszólamot is szellemesen frazeálja, de a figurához mégiscsak egy jó baritonra lenne szükség – pláne lemezen. A női vonal határozottan erősebb: Albina Sagimuratova perfekt Éj királynője, Christiane Kargnak pedig élményszerűen lírai szakaszai vannak Paminaként. A felvétel átlagát leginkább talán a Sarastrót éneklő Franz-Josef Selig lövi be igen kulturált szólamformálásával, de csak mérsékelten imponáló hanganyagával.

Deutsche Grammophon (2 CD), 2019

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.