Koncert

Mozart: Bastien és Bastienne

Zene

Miért is ne lehetne egy kiskamasz művéből tinédzseropera? - ez a kézenfekvő felismerés motiválta azt a kísérletező kedvű produkciót, amely Philipp György irányítása alatt rokonszenves szemtelenséggel állította a Mozart-maraton közönsége elé az alig 12 esztendős csodagyerek 1768-ban komponált Singspieljét.

Ám amilyen pofonegyszerű az ötlet, annyira kényes a kivitelezés dolga, hiszen a jelenkor ezeregy banalitásának előhordása (a betelefonálós műsoroktól egészen Fluor Tomi két kicsi legójáig) közelíthet, de épp így távolíthat is az élménytől - nézői vérmérséklettől függően. A közönség ezúttal vette és tetszésével vissza is igazolta a légyszi-köszike-trendi- seggrázás-tetkó nyelvi regiszterébe kormányzott átköltést, a hiphop kézmozdulatokkal és táncparódiával is dúsított koreográfiát, s egyáltalán a szerelmi és féltékenységi műbalhé maivá frissítését. Némi ötletszortírozás mindazonáltal elkélt volna, s nem is csupán a finy-nyásabb ízlésűek megnyerése érdekében, de éppenséggel a reménybeli gimnazista korú publikumra gondolva. Mert úgy lehet, ha van a mai tizenévesektől messzire eső zenei világ, hát akkor az előadásba csempészett countryzene bizonyosan az, s nyugodt lélekkel az sem állítható, hogy a bábfigurák művészi közbeiktatásával bonyolított prózai dialógusok tartósan kiállnák a kamaszos röhej próbáját. Néhány zenei megoldás azonban korosztálytól függetlenül üdvözlést érdemelt: mint például a szerelmesét elhagyó, majd hozzá visszakívánkozó Bastien áriácskájának végére odatoldott Nessun dorma-allúzió, amely egyetlen pillanat alatt idézte elénk és fricskázta meg a tenorslágerek modoros megszólaltatásának operai közhelyét. S ha vokális teljesítményekben szolidnak is bizonyult a produkció, hát a bariton Mikecz Kornél és a bábfelelős Tárnok Marica játékmesteri ténykedése okvetlenül jól szolgálta a mulatságunkat.

Fesztiválszínház, február 26.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.