Koncert

Mozart: Bastien és Bastienne

Zene

Miért is ne lehetne egy kiskamasz művéből tinédzseropera? - ez a kézenfekvő felismerés motiválta azt a kísérletező kedvű produkciót, amely Philipp György irányítása alatt rokonszenves szemtelenséggel állította a Mozart-maraton közönsége elé az alig 12 esztendős csodagyerek 1768-ban komponált Singspieljét.

Ám amilyen pofonegyszerű az ötlet, annyira kényes a kivitelezés dolga, hiszen a jelenkor ezeregy banalitásának előhordása (a betelefonálós műsoroktól egészen Fluor Tomi két kicsi legójáig) közelíthet, de épp így távolíthat is az élménytől - nézői vérmérséklettől függően. A közönség ezúttal vette és tetszésével vissza is igazolta a légyszi-köszike-trendi- seggrázás-tetkó nyelvi regiszterébe kormányzott átköltést, a hiphop kézmozdulatokkal és táncparódiával is dúsított koreográfiát, s egyáltalán a szerelmi és féltékenységi műbalhé maivá frissítését. Némi ötletszortírozás mindazonáltal elkélt volna, s nem is csupán a finy-nyásabb ízlésűek megnyerése érdekében, de éppenséggel a reménybeli gimnazista korú publikumra gondolva. Mert úgy lehet, ha van a mai tizenévesektől messzire eső zenei világ, hát akkor az előadásba csempészett countryzene bizonyosan az, s nyugodt lélekkel az sem állítható, hogy a bábfigurák művészi közbeiktatásával bonyolított prózai dialógusok tartósan kiállnák a kamaszos röhej próbáját. Néhány zenei megoldás azonban korosztálytól függetlenül üdvözlést érdemelt: mint például a szerelmesét elhagyó, majd hozzá visszakívánkozó Bastien áriácskájának végére odatoldott Nessun dorma-allúzió, amely egyetlen pillanat alatt idézte elénk és fricskázta meg a tenorslágerek modoros megszólaltatásának operai közhelyét. S ha vokális teljesítményekben szolidnak is bizonyult a produkció, hát a bariton Mikecz Kornél és a bábfelelős Tárnok Marica játékmesteri ténykedése okvetlenül jól szolgálta a mulatságunkat.

Fesztiválszínház, február 26.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."