Koncert

Mozart: Bastien és Bastienne

Zene

Miért is ne lehetne egy kiskamasz művéből tinédzseropera? - ez a kézenfekvő felismerés motiválta azt a kísérletező kedvű produkciót, amely Philipp György irányítása alatt rokonszenves szemtelenséggel állította a Mozart-maraton közönsége elé az alig 12 esztendős csodagyerek 1768-ban komponált Singspieljét.

Ám amilyen pofonegyszerű az ötlet, annyira kényes a kivitelezés dolga, hiszen a jelenkor ezeregy banalitásának előhordása (a betelefonálós műsoroktól egészen Fluor Tomi két kicsi legójáig) közelíthet, de épp így távolíthat is az élménytől - nézői vérmérséklettől függően. A közönség ezúttal vette és tetszésével vissza is igazolta a légyszi-köszike-trendi- seggrázás-tetkó nyelvi regiszterébe kormányzott átköltést, a hiphop kézmozdulatokkal és táncparódiával is dúsított koreográfiát, s egyáltalán a szerelmi és féltékenységi műbalhé maivá frissítését. Némi ötletszortírozás mindazonáltal elkélt volna, s nem is csupán a finy-nyásabb ízlésűek megnyerése érdekében, de éppenséggel a reménybeli gimnazista korú publikumra gondolva. Mert úgy lehet, ha van a mai tizenévesektől messzire eső zenei világ, hát akkor az előadásba csempészett countryzene bizonyosan az, s nyugodt lélekkel az sem állítható, hogy a bábfigurák művészi közbeiktatásával bonyolított prózai dialógusok tartósan kiállnák a kamaszos röhej próbáját. Néhány zenei megoldás azonban korosztálytól függetlenül üdvözlést érdemelt: mint például a szerelmesét elhagyó, majd hozzá visszakívánkozó Bastien áriácskájának végére odatoldott Nessun dorma-allúzió, amely egyetlen pillanat alatt idézte elénk és fricskázta meg a tenorslágerek modoros megszólaltatásának operai közhelyét. S ha vokális teljesítményekben szolidnak is bizonyult a produkció, hát a bariton Mikecz Kornél és a bábfelelős Tárnok Marica játékmesteri ténykedése okvetlenül jól szolgálta a mulatságunkat.

Fesztiválszínház, február 26.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.