Musical - Szigeti romantika - Boublil-Schönberg: Nyomorultak

  • Csáki Judit
  • 2011. július 14.

Zene

Amióta az évadszünet vagy nyári szünet nagyjából ismeretlen fogalom a színházi terepen, mert nem áll le sem a játszás, sem az előadásgyártás (és ennek az immanens művészi okon kívül számos egyéb magyarázata is van), nehéz megkülönböztetni az úgynevezett "nyári színházat" a többitől.

Amióta az évadszünet vagy nyári szünet nagyjából ismeretlen fogalom a színházi terepen, mert nem áll le sem a játszás, sem az előadásgyártás (és ennek az immanens művészi okon kívül számos egyéb magyarázata is van), nehéz megkülönböztetni az úgynevezett "nyári színházat" a többitől.

Itt van, teszem azt, a Nyomorultak, amelyet a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, ezen a legelőkelőbbnek számító nyári helyszínen mutattak meg a budapesti közönségnek, holott egyébként a kecskeméti Katona József Színház repertoárdarabja.

Az előadás legerősebb üzenete az, hogy alighanem a nagy írók írják a legjobb musicaleket, pontosabban az ő műveik bírják legjobban a gyűrődést. Victor Hugo Nyomorultakját világszerte föltehetően többen ismerik e zenés formájában, mint nyomtatva - hogy ez bónusz-e, nem ez az írás taglalja. Romantikus opus, ahogy a musical műfaj nagy általánosságban megköveteli az ilyesmit (a kivételek ezúttal a szabályt erősítik, mígnem a mennyiség a visszájára fordul): középpontjában Jean Valjean és Javert, két erős figura párbajával, melyben persze a jó győz, de úgy, hogy a rossz is jóvá válik, s ettől legott öngyilkos lesz.

Van persze szerelem, önfeláldozás, nagy, melodramatikus halál és szép, fölemelő természetes halál - és hát a Margitsziget "mikroklímájában" ki is vagyunk emelve a világból, egy másik világba, amely ugyan egyetlen pontján sem tűnik valóságosnak (legföljebb a büfé árai jelentenek kivételt ebből a szempontból), de alighanem épp ezért, a kiemelésért ment oda a több ezer főnyi közönség. Szóval a nyári musicalszínház, mármint a virtigli fajta a kivételesen finom meleg nyári esték kivételesen finom tartozéka - és akkor most eltekintünk azoktól a kívánalmainktól, amelyeket a színház kapcsán egyébként preferálunk.

A Nyomorultak amúgy is egy "leg-musical": a színlap hosszan sorolja, hány éve és hány országban van műsoron (sok és sok), utal arra is, hogy készítői az alapanyaggal együtt a rendezést, vagyis a színrevitelt is kőbe vésték - ez legalább annyira nehezítette, mint könnyítette Korcsmáros György dolgát. Ráadásul, ami a kecskeméti színház nagyszínpadán hatásos, azt a margitszigeti többezres nézőtér előtt alaposan hatványozni kellett. Helyből minimum kétes kimenetelű ügylet...

Alain Boublil - ő írta Jean Marc Natellel együtt a szöveget - és Claude-Michel Schönberg tuti páros: A francia forradalom című, 1973-as első musicaljük után kanyarodtak rá a Nyomorultakra (1979), majd a Miss Saigon (1989) következett, és semmi kétségem afelől, hogy az ifjabbik Dumas Kaméliás hölgyéből írott Marguerite is eltalál hozzánk előbb-utóbb. Tudják, mi kell egy musicalbe: jó alapanyag, kivált az erős karakterek tekintetében, néhány sláger, egy-két dal a jól hangzó kórusnak. És a rendezők is szokták tudni, mi kell a hatásos előadáshoz: nagy formátumú, lehetőleg mozgékony díszlet (és Kentaur, a magyar musicalek díszletspecialistája a háttérfüggönyig bezárólag sem téved), látványos (tömeg)mozgatás, jó koreográfia (Bakó Gábor munkája), a fénnyel is jól operáló kiemelések a főszereplők dalaihoz (e tekintetben hagyott némi kívánnivalót maga után a margitszigeti előadás: a fejgép sokszor hosszan "kereste" a szereplőt), és hát nem árt, sőt direkte használ sok jó hang és intenzív színpadi kisugárzás.

Ez utóbbiban az előadás két főszereplője jeleskedett. Jean Valjeant Egyházi Géza játszotta - nála, mondjuk, egyértelmű a főszereplés -, és hanggal, figurateremtéssel, gesztusokkal is győzte a hosszas előadást, valamint szerepe számos váltását. Legalább ilyen fontos, hogy a finom arcjátéknak, érzékeny színészi megoldásoknak nem igazán kedvező térben is árnyalatai, kivált rezignált, kissé melankolikus színei voltak a főszereplőnek: Egyházinak köszönhető, hogy a múlt levetkezhetetlenségének kissé baljós terhe egyáltalán megjelent a színpadon.

Miller Zoltán Javert felügyelőt, Jean Valjean formátumos ellenfelét játszotta: az örök üldözőt, a mániás megszállottat, akit nem annyira általában a bűnüldözés, hanem elsősorban a "nagy vad" elfogása hajt és űz. Miller néhány zárt jelenetében súlyos és meggyőző tudott lenni, pedig a dramaturgia nem nagyon volt segítségére (érthetetlen, hogy valahányszor alkalom kínálkozott az elfogásra, mindig futni hagyta áldozatát, vagyis a saját tapasztalatából sem tanult) - és hát a hang, az volt nagyon nyerő itt.

Cosette nem igazán hálás, mert nem igazán árnyalt szerepét Zavaros Eszter mutatósan, de halványan játszotta - Eponine, az önfeláldozó rivális sokkal érdekesebb karakter; őt csak hanggal nem igazán győzte Trokán Nóra - a jelenséget híven tette színpadra.

Puskás Péter Mariusa szinte elveszett a hatalmas színpadon, kivált a tömegjelenetekben; alig is lehetett kivenni, hogy a párizsi felkelés sorsfordító epizódjában merre fordul az ő sorsa. A felkelők színeit amúgy is a kis Gavroche - Marton Szabolcs alakítása - emelte meg, ekként is igazolva a régi tételt, miszerint kisgyerek a színpadon mindig jó. Fantine-t, Cosette anyját szépen és (hangilag is) telten formálta meg Koós Réka - nem ő tehet róla, hogy a darab végén kísértetként hívogató alak majdnem parodisztikussá, viccessé válik.

A tömegjelenetek, kórusok erősek és hatásosak voltak. És mivel sok volt belőlük - nem nagyon éreztük becsapva magunkat.

Margitszigeti Szabadtéri Színpad, június 26.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.