múzeum - MUSEUM BRANDHORST

  • - banza -
  • 2009. augusztus 20.

Zene

a neve a Münchenben májusban megnyílt új kiállítóháznak, de a Negyedik Pinakothek nevet is viselhetné, hiszen ott áll a másik három szomszédságában, és az építészek (Matthias Sauerbruch és Louisa Hutton) úgy tervezték, hogy bizonyos ablakaiból a már álló nagy múzeumokra lehessen kipillantani, összekötve mintegy a dicső múltat a posztmodern jelennel. Udo Brandhorst (aki feleségével, az időközben elhunyt Anette-tel a magángyűjteményét adta a múzeumhoz) kijelentette, hogy talán a legszebb kortárs múzeum a világon, és noha hazabeszélt, nemigen beszélt mellé.
a neve a Münchenben májusban megnyílt új kiállítóháznak, de a Negyedik Pinakothek nevet is viselhetné, hiszen ott áll a másik három szomszédságában, és az építészek (Matthias Sauerbruch és Louisa Hutton) úgy tervezték, hogy bizonyos ablakaiból a már álló nagy múzeumokra lehessen kipillantani, összekötve mintegy a dicsõ múltat a posztmodern jelennel. Udo Brandhorst (aki feleségével, az idõközben elhunyt Anette-tel a magángyûjteményét adta a múzeumhoz) kijelentette, hogy talán a legszebb kortárs múzeum a világon, és noha hazabeszélt, nemigen beszélt mellé. A 36 ezer vékonyka kis kerámialapból kirakott, több száz színárnyalatban pompázó homlokzat tényleg félelmetesen szép; az egész épület hajlik rá, hogy alkalomadtán gond nélkül a levegõbe emelkedhessen. "Funkció helyett fikció!", adta ki a jelszót Sauerbruch. A hatalmas, bensõségesen hideg terek tökéletesen alkalmasak arra, hogy egy kortárs gyûjteménynek teret adjanak: Andy Warhol 11 méteres, Utolsó vacsora címû mûve vagy Damien Hirst õrületesen változatos installációja teljes erejében képes itt kibontakozni.

Ám a gyûjtemény lelkét Cy Twombly mûvei alkotják; az elsõ emeleti nagytermet kimondottan a 2001-ben a Velencei Biennáléra alkotott Lepanto címû sorozatának alakították ki. A 12 nagyméretû vászon apropója az 1571-ben lezajlott eszelõs tengeri ütközet, amelyben legalább 50 ezer szerencsétlen vesztette életét, a keresztény (és mozlim) világ nagyobb dicsõségére. Twombly persze alig reflektált a történelemre vagy a tényekre, inkább egyfajta absztrakt-impresszionista tájképsorozatot festett az immár nyugodt, és a halottakról mit sem tudó tengerrõl, Monet kései vízirózsáinak méltó társát. Ekkor már nem meglepõ, hogy a következõ teremben a másik nagy Twombly-széria a Rózsák címet viseli. Kihagyhatatlan gyûjtemény.

München, Theresienstrasse 35. Nyitva hétfõ kivételével 10.00-18.00., csütörtökön 20.00-ig, belépõ 7 euró, vasárnap csak 1

*****

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.