múzeum - MUSEUM BRANDHORST

  • - banza -
  • 2009. augusztus 20.

Zene

a neve a Münchenben májusban megnyílt új kiállítóháznak, de a Negyedik Pinakothek nevet is viselhetné, hiszen ott áll a másik három szomszédságában, és az építészek (Matthias Sauerbruch és Louisa Hutton) úgy tervezték, hogy bizonyos ablakaiból a már álló nagy múzeumokra lehessen kipillantani, összekötve mintegy a dicső múltat a posztmodern jelennel. Udo Brandhorst (aki feleségével, az időközben elhunyt Anette-tel a magángyűjteményét adta a múzeumhoz) kijelentette, hogy talán a legszebb kortárs múzeum a világon, és noha hazabeszélt, nemigen beszélt mellé.
a neve a Münchenben májusban megnyílt új kiállítóháznak, de a Negyedik Pinakothek nevet is viselhetné, hiszen ott áll a másik három szomszédságában, és az építészek (Matthias Sauerbruch és Louisa Hutton) úgy tervezték, hogy bizonyos ablakaiból a már álló nagy múzeumokra lehessen kipillantani, összekötve mintegy a dicsõ múltat a posztmodern jelennel. Udo Brandhorst (aki feleségével, az idõközben elhunyt Anette-tel a magángyûjteményét adta a múzeumhoz) kijelentette, hogy talán a legszebb kortárs múzeum a világon, és noha hazabeszélt, nemigen beszélt mellé. A 36 ezer vékonyka kis kerámialapból kirakott, több száz színárnyalatban pompázó homlokzat tényleg félelmetesen szép; az egész épület hajlik rá, hogy alkalomadtán gond nélkül a levegõbe emelkedhessen. "Funkció helyett fikció!", adta ki a jelszót Sauerbruch. A hatalmas, bensõségesen hideg terek tökéletesen alkalmasak arra, hogy egy kortárs gyûjteménynek teret adjanak: Andy Warhol 11 méteres, Utolsó vacsora címû mûve vagy Damien Hirst õrületesen változatos installációja teljes erejében képes itt kibontakozni.

Ám a gyûjtemény lelkét Cy Twombly mûvei alkotják; az elsõ emeleti nagytermet kimondottan a 2001-ben a Velencei Biennáléra alkotott Lepanto címû sorozatának alakították ki. A 12 nagyméretû vászon apropója az 1571-ben lezajlott eszelõs tengeri ütközet, amelyben legalább 50 ezer szerencsétlen vesztette életét, a keresztény (és mozlim) világ nagyobb dicsõségére. Twombly persze alig reflektált a történelemre vagy a tényekre, inkább egyfajta absztrakt-impresszionista tájképsorozatot festett az immár nyugodt, és a halottakról mit sem tudó tengerrõl, Monet kései vízirózsáinak méltó társát. Ekkor már nem meglepõ, hogy a következõ teremben a másik nagy Twombly-széria a Rózsák címet viseli. Kihagyhatatlan gyûjtemény.

München, Theresienstrasse 35. Nyitva hétfõ kivételével 10.00-18.00., csütörtökön 20.00-ig, belépõ 7 euró, vasárnap csak 1

*****

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.