mi a kotta?

Na bukom

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 30.

Zene

"Szinte dühödten az asztalra dobtam a kéziratot... A könyv estében kinyílt, és nem is tudom hogyan, de rápillantottam az előttem fekvő oldalra és ezt a sort olvastam: "Va, pensiero, sull'ali dorate" (Szállj, gondolat, arany szárnyakon). Átfutottam a következő sorokat, amelyek mély benyomást tettek rám, annál is inkább, mert úgyszólván a Biblia parafrázisa volt a szöveg, s a Bibliát mindig nagy gyönyörűséggel olvastam.

Elolvastam egy részt, aztán egy másikat. Majd szilárdan eltökélve, hogy nem írok többé zenét, kényszerítettem magam, hogy becsukjam a könyvet, és lefeküdtem. De hasztalan - nem tudtam kiverni a fejemből aNabuccót. Nem tudtam elaludni, felkeltem, és elolvastam a librettót, nem egyszer, hanem kétszer vagy háromszor, úgyhogy reggelre jóformán kívülről tudtam Solera könyvét."

Az ágostoni "tolle, lege!" eme operatörténeti variánsával idézte fel Giuseppe Verdi pályafutása első átütő sikerének, az ótestamentumi alapozású Nabuccónak a genezisét. Az operát, amelynek magyarországi ősbemutatóját 1846 decemberében a címben idézett - inkább csak rosszindulatú, mint szellemes - szójátékkal harangozta be a Pesti Divatlap, ezúttal egy különlegesen stílszerű színhelyen adják majd elő: a Dohány utcai zsinagógában, a Zsidó Nyári Fesztiválprogramsorozatának keretében (szeptember 2., hét óra). A koncertszerű megszólaltatás ezúttal minőségi élményt ígér, hiszen a Nabuccót az egyik legjelesebb magyar operakarmester, Pál Tamás igazítja majd, a címszerepet Kálmándi Mihály, míg az ószövetségi próféta mintájára megformált Zakariás szólamát Bretz Gábor fogja énekelni.

Az ősz beköszöntét jelzi, hogy ez a remeknek ígérkező előadás, amely pár hete még egyedüli fővárosi indulóként uralta volna ajánlónkat, immár csak egy az elkövetkező napok nagy dobásainak sorában. Merthogy a héten nyit a Művészetek Palotája, méghozzá nem mással, mint a Fesztiválzenekar hagyományosBudapesti Mahler Ünnepével, amely idén nyolcadik alkalommal indítja a koncertjárók szeptemberét. A 2012-es program mindkét kitüntetett produkciója feltűnik egy-egy alkalommal e napokban: a Fischer Iván által vezényelt Mahler-Gyöngyössy-koncert éppúgy (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 6., háromnegyed nyolc), mint Benjamin Britten 1958-ban bemutatott gyermekoperája, a Noé bárkája (Fesztivál Színház, szeptember 5., hét óra). A Fesztiválzenekar nagy koncertjén a komponista Alma Mahler iránti szerelmét megéneklő Adagietto tétellel ékes V. szimfónia Gyöngyössy Levente - "Születés" melléknévvel ellátott - III. szimfóniájának ősbemutatójával kerül párba. Míg Britten művének előadása valóságos interaktív élményt kínál a gyermekeknek: Philipp György rendezői és karmesteri működésével, több mint ötven énekes gyermekszereplővel és negyven kis zenésszel.

S végül hadd szóljunk még két évfordulóról, helyesebben két évfordulós koncertről! A száz esztendeje született John Cage (a művész képünkön éppen zongorát preparál) művészetének szentelt fugabeli sorozat éppen a kerek születésnapon indul: The Cagean Circus cím alatt, a kiváló zenetudós, Wilheim Andrásösszeállításában (szeptember 5., hét óra). A Cage-nél ötven évvel idősebb Debussy emlékezetét pedig a Rádió Márványtermében idézi majd a zongoraművészKrausz Adrienne és a Debussy dalai mellett Raveltől is éneklő Csordás Klára (szeptember 6., hat óra).

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.