rés a présen

„Nagyon szeretem az énekeseket”

Vashegyi György karmester

  • rés a présen
  • 2016. december 17.

Zene

rés a présen: Mikor és kikkel alapítottad az Orfeo Zenekart?

Vashegyi György: 1991-ben a zenészbarátaimmal. A zenekar egy évvel fiatalabb a Purcell Kórusnál, amivel 1990-ben alakultunk meg, mert úgy éreztük, a kórus mellett szükség lesz egy hangszeres együttesre is. Az elmúlt bő negyedszázadban szoros együttműködésben élte életét e két együttes, koncertjeink többségét is együtt adtuk. Megalapításukkor John Eliot Gardiner együttesei (a londoni székhelyű Monteverdi Kórus, illetve Angol Barokk Szólisták) voltak számomra az elsődleges minták, de szintén nagyon fontos volt minden, amit Helmuth Rillingtől tanulhattam.

rap: Mik a zenekar 25 évének jelentősebb állomásai?

VGY: Például az, amikor 2003-ban először megszólaltattuk Haydn Az évszakok című oratóriumát – e mű előadása azóta is rendkívüli kihívás. 2002-ben kezdődött az a Haydn-szimfóniasorozatunk, melynek keretében Haydn összes London előtti szimfóniáját megszólaltattuk Fertőd-Eszterházán – rengeteget tanultunk ebből a kilencvenvalahány szimfóniából… Szintén nagy fába vágtuk a fejszénket a francia barokk produkcióinkkal – ezek a 90-es évek közepe óta ott vannak repertoárunkban, de új lendületet adott ennek a területnek a Versailles-i Barokk Zenei Centrummal 2011-ben kezdett együttműködés. Januárban várható legújabb ilyen lemezünk (Mondonville Isbé c. operájának világpremier felvétele) megjelenése; e lemezeinket a Glossa kiadó számára készítjük, és első két Glossa-albumunk (Rameau Les Fêtes de Polymnie, ill. Mondonville Grands Motets) rendkívül kedvező nemzetközi fogadtatásban részesült. 2009 óta rendszeres vendég koncertmesterünk a világhírű brit hegedűművész, Simon Standage, akinek – a kiváló magyar kollégák mellett – döntő szerepe volt a zenekar fejlődésében. Nagy pillanat volt, amikor idén nyáron Ottobeurenben Helmuth Rilling vezényletével Bach Máté-passióját is előadhattuk.

rap: Hogyan ünneplitek a jubileumot?

VGY: Nagy francia barokk program lesz a november 23-i jubileumi bérleti koncertünk műsora a Müpában (Un Opéra pour trois rois, azaz Opera három királynak). 115 év francia barokk operazenéjéből szólaltatunk meg 28 részletet, 15 zeneszerző tollából. E részletek egy képzeletbeli operává állnak össze, aztán ezt a műsort (melyből szintén lemezt is készítünk) a Müpa-koncert másnapján, november 24-én Versailles-ban is előadjuk, a Királyi Operában.

rap: Hol találkozhatunk még veled a közeljövőben?

VGY: Folytatódik a bérletsorozatunk, januárban a Zeneakadémián, februárban és májusban pedig a Müpában lépünk fel (Bach-, Conti-, Joseph és Michael Haydn-, Mozart- és Schubert-művekkel), de számos egyéb koncertünk is lesz. Különlegesen fontos ezek közül a márciusi régizene-fesztiválos hangverseny a Müpában, melyen Rameau Naďs c. operáját adjuk elő és vesszük lemezre.

rap: Mik a hosszabb távú terveid?

VGY: Nagyon szerencsés ember vagyok, mert ugyanazt szeretném csinálni hátralevő életemben is, mint eddig: sokat és egyre magasabb színvonalon – ha lehet, egyre jobb körülmények között – együtt dolgozni az Orfeo Zenekarral és a Purcell Kórussal. Úgy érzem, nagyon sok tennivaló – azaz felfedezni és előadni való, értékes zene – vár még ránk, szeretnék ebből minél többet jól elvégezni.

rap: Kivel dolgoznál szívesen?

VGY: Mindig öröm, ha vendég karmesterként léphetek fel, akár külföldön, akár itthon. A jövőre nézve leginkább kiemelkedő szólistákkal, elsősorban rendkívüli énekesekkel vágyom közös munkára – nagyon szeretem az énekeseket, s azt hiszem, nem tudnék énekhang nélkül élni…

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.