Lemez

Nana Vortex: Forduló

  • Pócs Gergely
  • 2017. április 23.

Zene

A Nana Vortex amolyan szuper­group: Kaszap Attila szaxofonos és kontrás leszerződtette az énekes-tangóharmonikás Bíró Szabolcs „Maszkurát” és Tücsökrajának két tagját, Boros Gábor bőgőst, Földes Attila dobost; két népdalénekesnőt, Jéger Dorottyát és Paár Juliannát, valamint Szabó Dániel cimbalmost. Ebben a felállásban vették fel első lemezüket.

„Muzsikánk elsősorban a magyar népzenéből és a magyar világzene elmúlt harminc évéből táplálkozik, de igyekszik ezt a hagyományt a járt utakat elhagyva is gazdagítani” – mondta a zenekarvezető, ami elég izgalmasnak tűnik. Ennek ellenére a lemezen a popzene dominál, és legfeljebb attól érdekes, hogy a cimbalom klasszul együttműködik a dobbal, a hatlukú furulya és a brácsa tökéletesen simul bele a hangzásba. Szóval, profi, jól összerakott anyag ez, de semmi több.

A Nana Vortex biztosra megy, egy konszolidált társasági eseményen sem keltene feltűnést, de épp ezért – számos jó pillanata ellenére – valószínűleg nem is fog katarzist okozni senkinek. Ráférne egy kis játékosság, egy kis bátorság. Talán volt ilyen szándék, de a négy énekes közül egyedül Maszkurának sikerült valami ilyet belecsempésznie abba a két dalba, amit ő ad elő.
A Vadludak és az Ülni, állni, ölni, halni a lemez két legjobb száma, noha a zenekar minden bizonnyal az album utolsó dalát, az ünnepélyes és nagy ívű A pusztába című szerzeményt szánta csúcspontnak.

Fonó, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.