Lemez

Nana Vortex: Forduló

  • Pócs Gergely
  • 2017. április 23.

Zene

A Nana Vortex amolyan szuper­group: Kaszap Attila szaxofonos és kontrás leszerződtette az énekes-tangóharmonikás Bíró Szabolcs „Maszkurát” és Tücsökrajának két tagját, Boros Gábor bőgőst, Földes Attila dobost; két népdalénekesnőt, Jéger Dorottyát és Paár Juliannát, valamint Szabó Dániel cimbalmost. Ebben a felállásban vették fel első lemezüket.

„Muzsikánk elsősorban a magyar népzenéből és a magyar világzene elmúlt harminc évéből táplálkozik, de igyekszik ezt a hagyományt a járt utakat elhagyva is gazdagítani” – mondta a zenekarvezető, ami elég izgalmasnak tűnik. Ennek ellenére a lemezen a popzene dominál, és legfeljebb attól érdekes, hogy a cimbalom klasszul együttműködik a dobbal, a hatlukú furulya és a brácsa tökéletesen simul bele a hangzásba. Szóval, profi, jól összerakott anyag ez, de semmi több.

A Nana Vortex biztosra megy, egy konszolidált társasági eseményen sem keltene feltűnést, de épp ezért – számos jó pillanata ellenére – valószínűleg nem is fog katarzist okozni senkinek. Ráférne egy kis játékosság, egy kis bátorság. Talán volt ilyen szándék, de a négy énekes közül egyedül Maszkurának sikerült valami ilyet belecsempésznie abba a két dalba, amit ő ad elő.
A Vadludak és az Ülni, állni, ölni, halni a lemez két legjobb száma, noha a zenekar minden bizonnyal az album utolsó dalát, az ünnepélyes és nagy ívű A pusztába című szerzeményt szánta csúcspontnak.

Fonó, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.