Napszemüveget fel! – Boros Zsófia gitárművész

  • - kg -
  • 2013. október 17.

Zene

Ha egy világhírű lemezkiadó jelenteti meg a lemezünket, az joggal ad okot az örömre. Az pedig külön öröm, hogy Boros Zsófia, Bécsben élő magyar gitárművész itthon is bemutatja a lemez anyagát. Október 18-án a Budapest Music Centerben, az ECM Fesztiválon.

magyarnarancs.hu: En otra parte címmel nemrégiben jelent meg lemezed a világ legnagyobb presztízsű kortárs zenei kiadójánál, az ECM-nél. Hozzájuk bekerülni olyan, mint mondjuk a Carnegie Hallban fellépni?

Boros Zsófia: Valóban. Akkora volt és akkora még most is az örömöm, hogy mosolyráncok keletkeztek az arcomon.

false

magyarnarancs.hu: Hogyan kerültél az ECM-hez?

BZS: Az álmokat követtem. Amióta az eszemet tudom, mindig az ECM kiadásai okozták számomra lemezek terén a legszebb és legkülönlegesebb zenei élményeket. Az az álom, vagy titkos kívánság, hogy egyszer én is ennek a zenei világnak a részese lehessek, régóta forrt bennem, de nem fogalmazódott meg, mígnem a szemem elé került Horatius gondolata, miszerint: „Az ideális nap nem létezik. Az ideális nap ma van, ha azzá tesszük.” Ez felbátorított, és írtam egy levelet egy műsorajánlattal, a borítékba tettem az előző szólólemezemet is, és elküldtem nekik. Egy hétre rá csörgött a telefon. Manfred Eicher, a kiadó vezetője volt a túloldalon. Ez két éve történt.

magyarnarancs.hu: Mennyiben más az ECM berkeiben lemezt készíteni, mint máshol?

BZS: Az ECM, illetve Manfred Eicher első számú prioritása a zene. Ez már önmagában nagy különlegesség ebben az elüzletiesedett világban. Luganóban történt a felvétel, és nagyon nagy élmény volt. Arra is figyeltek, hogy milyen fénybeállítás legyen a teremben, ahol játszom, hisz a hangulatot pont ezek a részletek adják meg. A zene és a hangulat megörökítése fontosabb, mint a „steril tökéletesség”. A lemezem nagy része vágatlan, így a darabok egységükben mutatkozhatnak meg.

magyarnarancs.hu: Az, hogy bekerültél, a lemezmegjelenés mellett jelent más kapcsolatot is a kiadóval?

BZS: Az ECM több mint egy kiadó. Münchenben a Haus der Kunstban például a nagy ECM-kiállítás keretében Manfred Eicher hangsúlyt fektetett rá, hogy megismerkedjünk a többi ECM-zenésszel, illetve más művészekkel, például fotósokkal. Azóta is figyelemmel kísérjük egymás munkáját, ami értékes és különleges eszmecseréket tesz lehetővé. Az ECM azóta már több koncertet is szervezett számomra.

magyarnarancs.hu: Leo Brouwer zenéje alkotja az En otra parte című lemez gerincét. Mikor ismerted meg a zenéjét, és milyen kapcsolat fűz hozzá?

BZS: A zenéjét már, mondhatni, kezdő gitárosként megismertem. Zeneiskolai anyagnak számítanak az etűdjei. De Egy novemberi nap című darabját talán tizenöt éves koromban hallottam először. A mű nem volt kiadva, így aztán egy felvétel után játszottam. Mivel nem voltak szabályok, amelyekhez tartanom kellett volna magam, szabadon játszogattam, formálgattam, alakítottam. Ez volt az a pillanat, illetve tapasztalat, ami rádöbbentett, hogy én egy amolyan rendezői szerepet szeretnék felvenni. A zeneszerző az író, a hangok a szereplők, én meg egy improvizáló rendező. Amint befejeztem a tanulmányaimat, igyekeztem ezt az irányt követni.

magyarnarancs.hu: Az argentin tangó világa sem áll távol tőled. A zene mellett a táncban is otthon vagy? Netán jártál Buenos Aires-beli klubokban is?

BZS: A tangó nagyon magával ragadó „világ”. A melankólia, a szenvedély, a szentimentalitás. Sajnos még nem volt szerencsém a bölcsőjében, Buenos Airesben járni, de lelki szemeim előtt már többször beutaztam.

magyarnarancs.hu: Pop- és rockkategóriában kik voltak hatással rád?

BZS: Hűha. Ez nagyon rég volt, és talán igaz se volt. A vad tinikorszakomat – Nirvana, Guns 'n Roses stb. – most inkább nem ecsetelném. De a Beatles mindig a kedvenceim közé tartozott.

magyarnarancs.hu: Bécsben élsz. Miért?

BZS: A zeneakadémiára ott jártam, mert annak idején nem volt koncertszak gitáron Budapesten. Ott ismerkedtem meg a férjemmel is, aki szintén zenész. Tehát a szerelem.

magyarnarancs.hu: A pénteki koncerten mit játszol?

BZS: Fogok játszani darabokat a mostani és az azt megelőző lemezemről, és két kiadatlan francia művet is. De többet nem szeretnék elárulni, talán csak annyit: napszemüveget fel, délre utazunk!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."