Apokalipszis mindig - Nine Inch Nails: Hesitation Marks

Zene

Senki nem vette igazán komolyan a Nine Inch Nails leállását 2009-ben, és a legtöbben meg voltak róla győződve, hogy a kreatív értelemben egyszemélyesnek tekinthető zenekar előbb fog visszatérni, mint utóbb. Még akkor is, ha Trent Reznor, a zenekar vezére nekiállt közben díjnyertes filmzenéket csinálni David Finchernek, és még egy How To Destroy Angels nevű új projektet is beindított újdonsült felesége, valamint a megbízható kollaborátor, Atticus Ross oldalán. Közben viszont mindenki a régi együttesre vágyott, mert hát hiába sikerültek korrektül az egyéb produkciók, azért nem értek fel Reznor mester kilencvenes, illetve kétezres évekbeli munkáihoz. Másrészt úgy lehet lemérni egy zenekar jelentőségét, hogy ha pihenőre vonul, akkor mennyire hiányzik. A Nine Inch Nails hiányzott.

false

Eredetileg úgy volt, hogy Reznor összeeszkábál egy vagy két új dalt egy tervezett válogatáslemezhez, de végül annyira dőltek belőle az ötletek, hogy összejött egy egész albumnyi. Meglepő módon több dalban közreműködik a Fleetwood Mac veteránja, Lindsey Buckingham, ami pedig az irányvonalat illeti, a legtöbben az 1994-es csúcsműhöz, a Downward Spiralhoz hasonlítják a lemezt, így aki azt hiszi, hogy Reznornak már nem dúl apokalipszis a lelkében, az téved - de már a lemezcím is árulkodó: azokat a sebeket hívják ugyanis hesitation marknak, amiket az öngyilkosjelöltek ejtenek magukon.

A lemezt két instrumentális apróság fogja közre, ami pedig ezek között van, azért megérte kivárni ezt az öt évet. A Came Back Haunted parádés visszatérés több okból is: egyrészt már a címe megadja az alaphangot, másrészt a David Lynch-rendezte klipje kellően hipnotikus, harmadrészt szerepel benne az ars poeticának tekinthető "I am not who I used to be" sor, negyedrészt meg - csakis Nine Inch Nails-kereteken belül értve - egész jó kis sláger. De ha már a slágereknél tartunk: a lemez közepén Reznor két dal erejéig ezen a területen még messzebb megy. A Cure-féle Just Like Heavent is megidéző Everything már-már pofátlanul jókedvű, az ezt követő Satellite pedig olyan, mintha Prince csinálna filmzenét egy nukleáris holokauszthoz. A Running paranoiás dzsoggingolás, a Find My Way megmutatja, hogy a NIN hogyan értelmezi a triphopot, azt meg ki gondolta volna, hogy egyszer náluk még egy szaxofon is megszólal (konkrétan a While I'm Still Here-ben)?

A Hesitation Marks kulcsdala viszont az I Would For You, és nem azért, mert ez a legjobb, hanem mert szerepel benne a zenekar védjegyszerű húzása (elektronikus gitáros zúzás elhal - vészjósló, disszonáns zongorázás kezdődik), és mert irányvonalat mutathat a Nine Inch Nailsnek. Amit hallunk, akár az indusztriális rockzene AOR-változata is lehet, de ez így leírva persze sokkal rosszabbnak tűnhet, mint amilyen valójában. Azért fura lesz Reznort megöregedni látni, de most még nem ez a lényeg, hanem hogy megint él a Nine Inch Nails, akikkel sokkal elviselhetőbb az apokalipszis.

Sony, 2013


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.