Narancs-ásatás: a Temptations, akkor

  • 1998. szeptember 10.

Zene

Időnként megesik a legjobb családban is, hogy megembereli magát egy zenekritikus. Hátat fordít a jólinformáltságnak, tojik a naprakészségre, és egy elegáns pardonnal magára zárja a bányaajtót. A zenekritikusnak olyankor jó. Gyöngéden törölgeti a bakelitjeit, volna mit mesélniük, ha már így egymásra találtak megint. Hát igen, huszonöt-harminc év. Az én időmben, mondaná a zenekritikus, ha nem tűnne úgy: az a huszonöt évvel ezelőtti kimondottan mai.
Időnként megesik a legjobb családban is, hogy megembereli magát egy zenekritikus. Hátat fordít a jólinformáltságnak, tojik a naprakészségre, és egy elegáns pardonnal magára zárja a bányaajtót. A zenekritikusnak olyankor jó. Gyöngéden törölgeti a bakelitjeit, volna mit mesélniük, ha már így egymásra találtak megint. Hát igen, huszonöt-harminc év. Az én időmben, mondaná a zenekritikus, ha nem tűnne úgy: az a huszonöt évvel ezelőtti kimondottan mai.

Már a Temptations esetében, legalábbis. Ugyan nem azért, mert működik ma is; a Temptations kilencvenes évein, mondhatni, könnyű volt átesni. De azokat a hatvankilenc és hetvennégy közötti éveket, azt a pszichedelikus korszakot nem tudom elfelejteni. Akkor a Temptations azt jelentette, amit - a maga tájékán - Miles Davis is: vadonatúj és örökzöld Fekete Zenét.

Mögöttük volt már vagy nyolc év. Emlékszünk talán, 1960-ban két szétesett detroiti társaság (maradéka) állt össze e néven. "Hallottuk, hogy Eddie Kendricks muzsikusokat keres, meg hogy egy nagy házat szeretne, uszodával" - idézte David Ruffin. Öt jóképű, nyurga srác, mindenféle gyanús álommal teli.

Ezekről az időkről nem illik beszélni a Motown Records nélkül, de azon túlestünk már az augusztus 13-i MaNcsban. Miként nem illik megkerülni Smokey Robinsont sem: szerzőként és producerként ő futtatta be a zenekart, és neki köszönhető, hogy a hangja elkülönült a többi énekegyüttestől. Ahogy Harry Weinger írta, "Smokey összeházasította a kommerszet a művészivel": költészetet teremtett a dalszövegekből, majd ezt a személyességet felsőfokra emelte David "könyörgő" és Eddie "megindító" éneke. My Girl, Since I Lost My Baby, Get Ready - ezeknek a daloknak épp annyit köszönhet a Temptations, mint annak, amikor ´66-ban Robinson felismerte: helyesebb, ha átadja a helyét Norman Whitfieldnek.

Whitfielddel az évtized másik szerző-producer ágyúját kapta ki a zenekar; mi több, végre én is a tárgyhoz értem. A ´69 tavaszán megjelent Cloud Nine albumon ugyanis egészen új hangot ütött meg a csapat. A soulmuzsikát akkoriban amúgy is megpörgette a funkyrobbanás, de ez csak egy dolog; ami a fekete tánczenében progresszívnek számított, azt Whitfield mind összehordta és elegyengette a Temptationsben. James Brown öntudatát, Curtis Mayfield szociális érzékenységét és a Sly & The Family Stone pszichedelikusságát. Egyszersmind újraértelmezte az énekegyüttes fogalmát: a szólóénekes + vokalisták szerkezet helyére öt egymás mellé rendelt, azonos súlyú hangot állított. Aztán jöttek az addig ismeretlen elektronikus effektek, a latin ütőhangszerek, a wah-wah gitár és a hangszerekként használatos (emberi) hangok - szóval új zene született, mely ráadásul a rádióbarát terjedelemmel dacolva, alkalmasint tíz-tizenöt perces darabokban öltött testet. (Más kérdés, hogy némelyikük, mint például a Runaway Child, Running Wild vagy a Papa Was a Rollin´ Stone egy rövidebb változatban is kijött.)

Időközben alaposan átalakult a felállás is; az alapítók közül előbb David Ruffin, aztán Eddie Kendricks, majd Paul Williams távozott, de ez nem fogott ki a társulaton. Sőt. Ahogy most újrahallgattam kedvenc bakelitjeimet, a Cloud Nine-t, az All Directionst, a Mesterpeace-t és legfőképp az 1990-t, aláhúzom, egészen elképedtem. Serceghettek kedvükre a lelkecskéim, csak úgy dőlt belőlük az a vadonatúj és örökzöld fekete. Aki nem hiszi, utánajárhatna történetesen, csak épp a mi hanglemezboltjaink nem nagyon törődnek ilyen dolgokkal. (Most, hogy negyvenesztendős a Motown, talán valami megmozdul, talán, talán.) Meg aztán ´74 után, amint Norman Whitfield odébbállt, valahogy a Kísértéseknek is annyi lett. Egy időre Ruffin és Kendricks visszatért, maga a Motown-mágus Berry Gordy vette kézbe a dolgokat, a Live At The Apollo With David Ruffin And Eddie Kendricks jól festett a sikerlistán, és mondom, az alapítók közül Otis Williams (Paul Williams ´73-ban, David Ruffin ´91-ben, Eddie Kendricks ´92-ben, Melvin Franklin ´95-ben hunyt el) a mai napig viszi a zenekart, mégis.

Hát így. Félek, alighanem magamban beszélek egy kicsit. De akkor is: azt az öt évet, könyörgöm, nem volna szabad elfelejteni. Mert ami a Temptationsszel azóta van, az nincs. Ami pedig akkor volt, az most nagyon.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.