Narancs-ásatás: a Temptations, akkor

  • 1998. szeptember 10.

Zene

Időnként megesik a legjobb családban is, hogy megembereli magát egy zenekritikus. Hátat fordít a jólinformáltságnak, tojik a naprakészségre, és egy elegáns pardonnal magára zárja a bányaajtót. A zenekritikusnak olyankor jó. Gyöngéden törölgeti a bakelitjeit, volna mit mesélniük, ha már így egymásra találtak megint. Hát igen, huszonöt-harminc év. Az én időmben, mondaná a zenekritikus, ha nem tűnne úgy: az a huszonöt évvel ezelőtti kimondottan mai.
Időnként megesik a legjobb családban is, hogy megembereli magát egy zenekritikus. Hátat fordít a jólinformáltságnak, tojik a naprakészségre, és egy elegáns pardonnal magára zárja a bányaajtót. A zenekritikusnak olyankor jó. Gyöngéden törölgeti a bakelitjeit, volna mit mesélniük, ha már így egymásra találtak megint. Hát igen, huszonöt-harminc év. Az én időmben, mondaná a zenekritikus, ha nem tűnne úgy: az a huszonöt évvel ezelőtti kimondottan mai.

Már a Temptations esetében, legalábbis. Ugyan nem azért, mert működik ma is; a Temptations kilencvenes évein, mondhatni, könnyű volt átesni. De azokat a hatvankilenc és hetvennégy közötti éveket, azt a pszichedelikus korszakot nem tudom elfelejteni. Akkor a Temptations azt jelentette, amit - a maga tájékán - Miles Davis is: vadonatúj és örökzöld Fekete Zenét.

Mögöttük volt már vagy nyolc év. Emlékszünk talán, 1960-ban két szétesett detroiti társaság (maradéka) állt össze e néven. "Hallottuk, hogy Eddie Kendricks muzsikusokat keres, meg hogy egy nagy házat szeretne, uszodával" - idézte David Ruffin. Öt jóképű, nyurga srác, mindenféle gyanús álommal teli.

Ezekről az időkről nem illik beszélni a Motown Records nélkül, de azon túlestünk már az augusztus 13-i MaNcsban. Miként nem illik megkerülni Smokey Robinsont sem: szerzőként és producerként ő futtatta be a zenekart, és neki köszönhető, hogy a hangja elkülönült a többi énekegyüttestől. Ahogy Harry Weinger írta, "Smokey összeházasította a kommerszet a művészivel": költészetet teremtett a dalszövegekből, majd ezt a személyességet felsőfokra emelte David "könyörgő" és Eddie "megindító" éneke. My Girl, Since I Lost My Baby, Get Ready - ezeknek a daloknak épp annyit köszönhet a Temptations, mint annak, amikor ´66-ban Robinson felismerte: helyesebb, ha átadja a helyét Norman Whitfieldnek.

Whitfielddel az évtized másik szerző-producer ágyúját kapta ki a zenekar; mi több, végre én is a tárgyhoz értem. A ´69 tavaszán megjelent Cloud Nine albumon ugyanis egészen új hangot ütött meg a csapat. A soulmuzsikát akkoriban amúgy is megpörgette a funkyrobbanás, de ez csak egy dolog; ami a fekete tánczenében progresszívnek számított, azt Whitfield mind összehordta és elegyengette a Temptationsben. James Brown öntudatát, Curtis Mayfield szociális érzékenységét és a Sly & The Family Stone pszichedelikusságát. Egyszersmind újraértelmezte az énekegyüttes fogalmát: a szólóénekes + vokalisták szerkezet helyére öt egymás mellé rendelt, azonos súlyú hangot állított. Aztán jöttek az addig ismeretlen elektronikus effektek, a latin ütőhangszerek, a wah-wah gitár és a hangszerekként használatos (emberi) hangok - szóval új zene született, mely ráadásul a rádióbarát terjedelemmel dacolva, alkalmasint tíz-tizenöt perces darabokban öltött testet. (Más kérdés, hogy némelyikük, mint például a Runaway Child, Running Wild vagy a Papa Was a Rollin´ Stone egy rövidebb változatban is kijött.)

Időközben alaposan átalakult a felállás is; az alapítók közül előbb David Ruffin, aztán Eddie Kendricks, majd Paul Williams távozott, de ez nem fogott ki a társulaton. Sőt. Ahogy most újrahallgattam kedvenc bakelitjeimet, a Cloud Nine-t, az All Directionst, a Mesterpeace-t és legfőképp az 1990-t, aláhúzom, egészen elképedtem. Serceghettek kedvükre a lelkecskéim, csak úgy dőlt belőlük az a vadonatúj és örökzöld fekete. Aki nem hiszi, utánajárhatna történetesen, csak épp a mi hanglemezboltjaink nem nagyon törődnek ilyen dolgokkal. (Most, hogy negyvenesztendős a Motown, talán valami megmozdul, talán, talán.) Meg aztán ´74 után, amint Norman Whitfield odébbállt, valahogy a Kísértéseknek is annyi lett. Egy időre Ruffin és Kendricks visszatért, maga a Motown-mágus Berry Gordy vette kézbe a dolgokat, a Live At The Apollo With David Ruffin And Eddie Kendricks jól festett a sikerlistán, és mondom, az alapítók közül Otis Williams (Paul Williams ´73-ban, David Ruffin ´91-ben, Eddie Kendricks ´92-ben, Melvin Franklin ´95-ben hunyt el) a mai napig viszi a zenekart, mégis.

Hát így. Félek, alighanem magamban beszélek egy kicsit. De akkor is: azt az öt évet, könyörgöm, nem volna szabad elfelejteni. Mert ami a Temptationsszel azóta van, az nincs. Ami pedig akkor volt, az most nagyon.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.