Lemez

Nearly Dead: Drop Of Red

  • - greff -
  • 2016. március 4.

Zene

Még csak most indult az év, de nehéz elképzelni, hogy képes lesz valaki 2016-ban ennél csúfabb zenéket írni. Pláne olyat, amely ahelyett, hogy arccal előre verné bele a hallgatót a téli dágványba, a minden lefogott hangját átmosó vaskos fekete humorával sokkal inkább megemel.

Mindazonáltal, ne tévedjünk el, a Drop Of Red oda-vissza infernális élmény – ami nem jelenti azt, hogy kaotikus is volna: inkább a perverz hangulatával masírozik csak el ugyanis a jó ízlés határáig. A kanadai zenekar olvadtra torzított, erkölcstelenül recsegő gitárokkal előgörgetett, lassabb noise-rockot játszik, amelyet fékevesztett trombitázással és egy olyan énekbeszéddel teljesítenek be, amely mintha a Gonosz halott 2. dialógusaiból dolgozna. A Nearly Dead megközelítése nem előzmények nélkül való, de azok az excentrikus zenekarok (például a Butthole Surfers vagy a Killdozer), amelyek ezt az ösvényt rozsdás machetéikkel kivágták, egyrészt még a 80-as évek régmúltjában tették mindezt, másfelől pedig nem sok jelentékeny követőjük akadt azóta sem. Talán nem véletlenül: ez a fajta rockzene a technikai oldalát nézve ugyan korántsem bonyolult, de őszinte és vegytiszta elvetemültség nélkül hajítófát sem ér. Nos, a Nearly Dead bajkeverőiből nem hiányzik ez a kvalitás, sőt mintha túl is csordulna, ami nem sok jóval kecsegtetheti őket a hétköznapokban, egy tökéletes lemezhez azonban pontosan elég.

Geriatric, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.