Lemez

Nearly Dead: Drop Of Red

  • - greff -
  • 2016. március 4.

Zene

Még csak most indult az év, de nehéz elképzelni, hogy képes lesz valaki 2016-ban ennél csúfabb zenéket írni. Pláne olyat, amely ahelyett, hogy arccal előre verné bele a hallgatót a téli dágványba, a minden lefogott hangját átmosó vaskos fekete humorával sokkal inkább megemel.

Mindazonáltal, ne tévedjünk el, a Drop Of Red oda-vissza infernális élmény – ami nem jelenti azt, hogy kaotikus is volna: inkább a perverz hangulatával masírozik csak el ugyanis a jó ízlés határáig. A kanadai zenekar olvadtra torzított, erkölcstelenül recsegő gitárokkal előgörgetett, lassabb noise-rockot játszik, amelyet fékevesztett trombitázással és egy olyan énekbeszéddel teljesítenek be, amely mintha a Gonosz halott 2. dialógusaiból dolgozna. A Nearly Dead megközelítése nem előzmények nélkül való, de azok az excentrikus zenekarok (például a Butthole Surfers vagy a Killdozer), amelyek ezt az ösvényt rozsdás machetéikkel kivágták, egyrészt még a 80-as évek régmúltjában tették mindezt, másfelől pedig nem sok jelentékeny követőjük akadt azóta sem. Talán nem véletlenül: ez a fajta rockzene a technikai oldalát nézve ugyan korántsem bonyolult, de őszinte és vegytiszta elvetemültség nélkül hajítófát sem ér. Nos, a Nearly Dead bajkeverőiből nem hiányzik ez a kvalitás, sőt mintha túl is csordulna, ami nem sok jóval kecsegtetheti őket a hétköznapokban, egy tökéletes lemezhez azonban pontosan elég.

Geriatric, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.