Lemez

Nearly Dead: Drop Of Red

  • - greff -
  • 2016. március 4.

Zene

Még csak most indult az év, de nehéz elképzelni, hogy képes lesz valaki 2016-ban ennél csúfabb zenéket írni. Pláne olyat, amely ahelyett, hogy arccal előre verné bele a hallgatót a téli dágványba, a minden lefogott hangját átmosó vaskos fekete humorával sokkal inkább megemel.

Mindazonáltal, ne tévedjünk el, a Drop Of Red oda-vissza infernális élmény – ami nem jelenti azt, hogy kaotikus is volna: inkább a perverz hangulatával masírozik csak el ugyanis a jó ízlés határáig. A kanadai zenekar olvadtra torzított, erkölcstelenül recsegő gitárokkal előgörgetett, lassabb noise-rockot játszik, amelyet fékevesztett trombitázással és egy olyan énekbeszéddel teljesítenek be, amely mintha a Gonosz halott 2. dialógusaiból dolgozna. A Nearly Dead megközelítése nem előzmények nélkül való, de azok az excentrikus zenekarok (például a Butthole Surfers vagy a Killdozer), amelyek ezt az ösvényt rozsdás machetéikkel kivágták, egyrészt még a 80-as évek régmúltjában tették mindezt, másfelől pedig nem sok jelentékeny követőjük akadt azóta sem. Talán nem véletlenül: ez a fajta rockzene a technikai oldalát nézve ugyan korántsem bonyolult, de őszinte és vegytiszta elvetemültség nélkül hajítófát sem ér. Nos, a Nearly Dead bajkeverőiből nem hiányzik ez a kvalitás, sőt mintha túl is csordulna, ami nem sok jóval kecsegtetheti őket a hétköznapokban, egy tökéletes lemezhez azonban pontosan elég.

Geriatric, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.