Határok nélkül

Négy új blueslemez

  • Soós Tamás
  • 2015. december 12.

Zene

A tradicionális blues továbbra is a nagy öregek terepe, a fiatalok inkább a határok ledöntésén fáradoznak.

GARY CLARK JR.: THE STORY OF SONNY BOY SLIM A 21. század Jimi Hendrixeként és a blues megváltójaként felváltva emlegetett Gary Clark Jr. például a soul, a hiphop vagy a rock nyelvét is ugyanolyan folyékonyan beszéli, mint a bluesét. Ízléséről talán eleget mond, hogy bár ő is nyúlósra hallgatta Stevie Ray Vaughan kazettáit vagy épp a hatujjú Hound Dog Taylor ősbluesát, legjobban a Jackson 5-slágerek funkys gitárjátéka ragadta meg. Gary austini kölyök, klubozni is szülővárosában kezdett, ahol az a Clifford Antone fedezte fel, aki legendás klubjában anno Stevie Rayt is befuttatta, mikor felinvitálta Albert King mellé a színpadra. Clarkot végül Eric Clapton hívta meg a szupersztárságot hozó deszkákra, méghozzá a 2010-es Crossroads Festivalján, amire a Warnernél is felfigyeltek, Gary pedig a náluk kihozott Blak and Bluval vezette át a tradicionális blueszenét az új évezredbe. A 31 éves gitáros dalaiban a komplett 20. századi könnyűzene-történet megfér Isley Brotherstől Prince-en át az OutKastig. Jobb pillanataiban csendes, lakonikus eleganciával pakolja a funkys hiphopalapokra a tükörsima, neosoulos falzettóvokálokat, vagy játszik popdalokba zsírosra torzított gitárszólókat. A rosszabbakban viszont túlzottan háttérbe tolja a ritmusra, grúvra kihegyezett gitárjátékát, hogy a nagy kiadós, áramvonalas popzene szabadon érvényesülhessen. Épp, mint az önéletrajzi ihletésű, nagyrészt egyedül feljátszott The Story of Sonny Boy Slim dalaiban, amikben túlcsiszoltak az élek, és hiányzik belőlük a dög, az élet. A gitárost valóban Hendrix utódjának mutató, tavalyi Gary Clark Jr. Live után az új album legnagyobb felfedezése helyi érdekű: bizony létezik olyan blueszene, amit Budán, loftlakásban, tizenéves bordóival érdemes csak fogyasztani. (Warner Bros. Records/Magneoton, 2015)

 

 

 

 

BUDDY GUY: BORN TO PLAY GUITAR Ha Gary Clark Jr. a fiatal pionírja, Buddy Guy a vén kalandora a blueszenének, aki már-már a pszichedélia határát szokta súrolni, ha szólózásra adja a fejét. BB King halálával ő maradt a chicagói bluesszíntér egyik utolsó nagy öregje, akit az ötvenes évek végén épp BB és Muddy Waters vett szárnyai alá (előttük tiszteleg is új lemezén). Hatása legalább akkora volt a nagy brit rockgenerációra, a Stonesra, a Zeppelinre, a Who-ra, mint mentoraié. 1959-től majdnem tíz évet húzott le a legendás Chess Recordsnál, de csak háttérzenészként, mert az alapító Leonard Chess zajnak tartotta vadabb, kalandosabb gitárjátékát, amiért Keith Richards, Jimmy Page, Jeff Beck és Eric Clapton viszont megőrült. Buddy Guy már azelőtt a fogával gitározott, hogy divatba jöttek volna a gitárhősök (T-Bone Walkertől leste el a trükköt), gitárjához pedig 45 méteres kábelt kapcsolt, hogy a klubon kívül kezdje el és hatásos belépővel tüzelje fel a koncertjeit. Ezt a tüzes Buddy Guy-hangzást mindig is élőben lehetett elcsípni – például a ’79-es live LP-n, a zseniális The Blues Giantön –, de a mai technológia sokat segít abban, hogy tónus-, érzelem- és szólógazdag gitárjátéka az öregkori stúdiólemezein is kiteljesedhessen. Buddy Guy 2000 óta egyébként is csúcsformában játszik – a 2010-es Living Proof az életmű egyik legjobbja –, és bár a Born to Play Guitaron vannak kötelező körök, a címadó komótosan elmélkedő bluesa vagy az elnyűtt hangszereihez címzett Wear You Out épp annak mutatják, aminek hírneve: korosztálya legjobb élő gitárosának. (RCA Records, 2015)

 

 

 

 

THE WANTON BISHOPS: SLEEP WITH THE LIGHTS ON A bluesnál kevés műfajnak rosszabb a PR-ja. A sokak szemében archaikusnak tetsző zene a 2000-es évek elején is észrevétlenül tért vissza a fősodorba, mikor a White Stripesra vagy a Black Keysre lendületből simították rá a garázsrock címkéjét, pedig a korai lemezeiknél a Rolling Stones sem tudna bluesosabb zenét játszani. A Wanton Bishopsnak, ennek a nyughatatlan bejrúti garázsbluesduónak már jobb a marketingje – talán épp azért, mert Libanonból származnak, mégis úgy játsszák a bluest, mintha a louisianai mocsárszaggal és sült rákkal együtt szívták volna magukba. Első lemezük, a Sleep With the Lights On sem marad el a divatos amerikai duók próbálkozásaitól. A Come to Me egy bluesbarátabb világban akkora sláger lehetne, mint a Lonely Boy vagy a Seven Nation Army, és Szigetre illő, Dreher-lóbálós partidalokat is simán kiráznak magukból (Whoopy), miközben mélyebbre ásnak vissza a herflis, bendzsós, slide gitáros gyökerek táján, mint felmenőik. A háborús feszültség pusztán áttételesen jelenik meg a Wanton Bishops zenéjében, mert bár nőkről, piákról, bulikról énekelnek, a csak szilaj hévvel táncolható dalaikban végig ott bizsereg a hétköznapokból való menekülés, a zenében való feloldódás és tudatvesztés kábulata. Ha Chuck Berry Jack White-tal jammelne bluestémákra, az lenne ennyire stílszerű és ellenállhatatlan. (Suburban, 2015)

 

 

 

 

UPOR ANDRÁS: LET THE SONG WORK ON YOU Upor András még 12 évesen, egy ohiói könyvtárban találkozott a blueszal, ahol Son House-t, Blind Willie Johnsont vagy épp Lightnin’ Hopkinst hallgatott. Dalokat az angliai Goldsmith Egyetem popular music szakán kezdett írni, első nagylemezét pedig már itthon, a fiatal énekes-dalszerzőket tömörítő Lone Waltz Recordsnál hozta ki. Upor Andrásnak két nagy szerelme van: a teli tüdőből süvöltött delta blues és az őszi hangulattal vértezett folkzene, debütáló lemeze is valahol a kettő közti pályán mozog. A Let the Song Work on You azonban nem stílusimitáció, hanem ízig-vérig kortárs lemez, hiszen a jó blues és a jó folk is aktuális témákról szól és közösségi, társadalmi problémákat pedzeget. Upor például az otthontalanságot, a távkapcsolatot, a hétköznapi rutinnal járó fásultságot és, amikor komolyra fordul a szó, a halált, a bizonytalanságot, az identitáskrízist. Mindezt hol romantikus, idealista megközelítésben – jól áll neki és elviseli ezt a műfaj direktsége –, hol kétkedő, kérdező modorban. Az ív a Life Is Dirty húrgyilkos rockolásától az Angry Song fülbemászó delta bluesán át az ironikus, borongó Weathermanig feszül, de a hangulati bakugrásokat az első lemezek tipikus sokszínűsége – itt: derűs slide gitározások és elégikus folk­énekek – feledtetik. A lemez legérettebb dalai pedig annyira ígéretesek, hogy legszívesebben már a második albumot hallgatnánk. (Lone Waltz Records, 2015)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.