Opera

Égő csipkebokor

Fekete Gyula: Egy anya története

Zene

Az Operettszínház opera-előadása a Zeneakadémián, a nyári Miskolci Operafesztiválon megtartott ősbemutató nyomában: az intézményi együttműködés és a műfaji elegyedés igazán tiszteletre méltó példáját kínálta Fekete Gyula Andersen-operájának első budapesti előadása.

A 2005-ben, tehát még a Liszt-bicentenáriumra készült Excelsior! előtt komponált Egy anya története más szempontból is példamutató módon jutott el most az asztalfiókból a közönség elé. Merthogy a produkciót Zsótér Sándor rendezte, Ambrus Mária bravúros díszlete teljes színpadot és egész estét betöltőnek bizonyult, s korántsem utolsósorban: a fiatal operettszínházi karmester, Balassa Krisztián személyében nagyszerű zenei vezető szavatolta a kortárs művel való első találkozás színvonalát.

A befogadás számára kedvező körülményeket teremtő produkció kellemes, sok helyütt hatásos és melodikus, s hozzá meglepően kevert hangzású operát mutatott be a közönségnek. A Halál által elorzott kisgyermekének nyomába eredő s útközben mindenét föláldozó anya meséje ugyanis több szakaszában musicalnek tetszett, s egyáltalán nem csupán Nádasi Veronika (Éj) lenyűgöző és műfajidéző erejű éneklése miatt, hanem éppenséggel azzal tökéletes összhangot jelezve. Úgy lehet, a mű leghatásosabb szakaszai épp az Éj szólama körül lelhetőek, de hasonlóan hálás s ugyancsak musicales szólam a kabátján világító izzósort viselő Langer Somáé (Csipkebokor) is. Vagy a Tó szerepében felléptetett Lukács Anitáé, aki viszont operetten edzett énekkultúrájával teljesítette a maga egyszerre Zerbinettától és A denevér Adéljától eredeztethető, hosszú koloratúrás áriáját.

Az opera, illetve szobákban és lépcsőkön kerengő előadása mégis némiképp sérülékenynek tűnt, s éppen a történet legközepén: az Anya és a Halál szólamaiban. E kitüntetett jelentőségű részletekben mintha Fekete Gyula nem talált volna rá az optimális megoldásra, vagyis a Beney Zsuzsa költői szövegezésében felhangzó érzelmes-jelképes mese életerős, a szentimentalizmuson túlemelkedő, személyes operai hangjára. Igaz, mintha e szerepek alakítói, Frankó Tünde és Dolhai Attila se találtak volna rá a maguk helyére: kettejüknél a tökéletes diszpozíció átmeneti vagy tartós hiánya vált hallhatóvá, s emellett Dolhai ráadásul a tőle megszokottnál jóval feszültebben vett részt a játékban.

Az Operettszínház művészeinek okvetlenül hasznukra volt, hogy próbát, méghozzá végeredményben sikeres próbát tehettek egy kortárs opera megszólaltatásával. Legalább ennyire üdvös lehet számukra, hogy együtt dolgozhattak Zsótér Sándorral és szokott csapatával: megismerve egy új rendezői metódust, egy más közlésmódot és más ethoszt képviselő előadástípust. Ennek művészpedagógiai hasznát pedig még akkor is mélyen átérezhette és üdvözölhette a néző, amikor, mondjuk, Ladányi Andrea koreográ­fiájának motorikusan ismételt mozgássorai szembeszökően érzékletessé tették számára a zsótéri produkciók kismilliószor kijátszott modorosságait.

Zeneakadémia, Solti terem, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.