Opera

Égő csipkebokor

Fekete Gyula: Egy anya története

Zene

Az Operettszínház opera-előadása a Zeneakadémián, a nyári Miskolci Operafesztiválon megtartott ősbemutató nyomában: az intézményi együttműködés és a műfaji elegyedés igazán tiszteletre méltó példáját kínálta Fekete Gyula Andersen-operájának első budapesti előadása.

A 2005-ben, tehát még a Liszt-bicentenáriumra készült Excelsior! előtt komponált Egy anya története más szempontból is példamutató módon jutott el most az asztalfiókból a közönség elé. Merthogy a produkciót Zsótér Sándor rendezte, Ambrus Mária bravúros díszlete teljes színpadot és egész estét betöltőnek bizonyult, s korántsem utolsósorban: a fiatal operettszínházi karmester, Balassa Krisztián személyében nagyszerű zenei vezető szavatolta a kortárs művel való első találkozás színvonalát.

A befogadás számára kedvező körülményeket teremtő produkció kellemes, sok helyütt hatásos és melodikus, s hozzá meglepően kevert hangzású operát mutatott be a közönségnek. A Halál által elorzott kisgyermekének nyomába eredő s útközben mindenét föláldozó anya meséje ugyanis több szakaszában musicalnek tetszett, s egyáltalán nem csupán Nádasi Veronika (Éj) lenyűgöző és műfajidéző erejű éneklése miatt, hanem éppenséggel azzal tökéletes összhangot jelezve. Úgy lehet, a mű leghatásosabb szakaszai épp az Éj szólama körül lelhetőek, de hasonlóan hálás s ugyancsak musicales szólam a kabátján világító izzósort viselő Langer Somáé (Csipkebokor) is. Vagy a Tó szerepében felléptetett Lukács Anitáé, aki viszont operetten edzett énekkultúrájával teljesítette a maga egyszerre Zerbinettától és A denevér Adéljától eredeztethető, hosszú koloratúrás áriáját.

Az opera, illetve szobákban és lépcsőkön kerengő előadása mégis némiképp sérülékenynek tűnt, s éppen a történet legközepén: az Anya és a Halál szólamaiban. E kitüntetett jelentőségű részletekben mintha Fekete Gyula nem talált volna rá az optimális megoldásra, vagyis a Beney Zsuzsa költői szövegezésében felhangzó érzelmes-jelképes mese életerős, a szentimentalizmuson túlemelkedő, személyes operai hangjára. Igaz, mintha e szerepek alakítói, Frankó Tünde és Dolhai Attila se találtak volna rá a maguk helyére: kettejüknél a tökéletes diszpozíció átmeneti vagy tartós hiánya vált hallhatóvá, s emellett Dolhai ráadásul a tőle megszokottnál jóval feszültebben vett részt a játékban.

Az Operettszínház művészeinek okvetlenül hasznukra volt, hogy próbát, méghozzá végeredményben sikeres próbát tehettek egy kortárs opera megszólaltatásával. Legalább ennyire üdvös lehet számukra, hogy együtt dolgozhattak Zsótér Sándorral és szokott csapatával: megismerve egy új rendezői metódust, egy más közlésmódot és más ethoszt képviselő előadástípust. Ennek művészpedagógiai hasznát pedig még akkor is mélyen átérezhette és üdvözölhette a néző, amikor, mondjuk, Ladányi Andrea koreográ­fiájának motorikusan ismételt mozgássorai szembeszökően érzékletessé tették számára a zsótéri produkciók kismilliószor kijátszott modorosságait.

Zeneakadémia, Solti terem, november 5.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.