Lemez

The Good, the Bad & the Queen: Merrie Land

  • - legát -
  • 2019. április 7.

Zene

Sokáig úgy tűnt, hogy Damon Albarn harmadik leghíresebb együttese egyszeri és megismételhetetlenként kerül a rocklexikonokba, kábé azzal a szöveggel, hogy a „Blur korábbi frontembere összeállt a Clash basszusgitárosával, a Verve gitárosával és egy nigériai dobossal, hogy csináljon egy szólólemezt, de annyira megtetszett nekik az egyik készülő album címe, hogy ezen a néven indultak turnéra 2007-ben”. A névadó lemezről azt írtuk, hogy „jobbára fájdalmas akkordok, bár semmiképpen sem afféle »érfelvágós« muzsika”, meg azt, hogy a dalokat „nagyrészt londoni események és helyszínek ihlették”.

Nagyjából ugyanez passzol a karácsonyra megjelent új lemezre is – Albarn most csak tíz számot írt –, azonban a Merrie Landet a nagy-britanniai kirándulások mellett csak egy esemény, a Brexit ihlette. De legalább ennyire érezhető David Bowie hatása is, és nem csak azért, mert a lemez producere Tony Visconti volt. Noha a nyilvánvaló Blur-hatások mellett a folkot, a dubot vagy éppen easy listeninget emlegethetünk, a tíz szám jelentős része az egész korai Bowie-dalokat idéző vásári hangulatot árasztja, a különbség csupán az, hogy Albarn vurstlijában egyből sorozatgyilkosnak gondoljuk a bohócot. E hatást erősíti az is, hogy a hasbeszélős borítóképet az 1945-ös Dead of Night című horrorfilmből kölcsönözték, a dalokhoz készült videóklipekben pedig a felismerhetetlenségig elmaszkírozott Albarn egy ugyancsak ijesztő hasbeszélő bábként énekli a szerencsére nem csak ezért emlékezetes új számait.

Studio 13, 2018

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."