Interjú

„Nem akarjuk túlhajtani”

Szabó László gitáros, dobos

  • Soós Tamás
  • 2018. november 4.

Zene

Egyik szupergruppját pihenőre küldte, a másikkal új lemezt ad ki. Szabó Lászlót a januárban búcsúkoncertet adó, progresszív rockos Grand Mexican Warlock pályafutásáról és az Apey-val alapított, grunge-os Trillion jövőjéről kérdeztük.

Magyar Narancs: Régóta érett a döntés, hogy feloszlassátok a Grand Mexican Warlockot, röviden GMW-t?

Szabó László: Az utóbbi időben annyira másfelé sodort mindenkit az élet, hogy találkozni is ritkán tudtunk, nemhogy próbálni vagy bármiről közösen gondolkodni. 
A dobosunk, Nagy Dávid belépett a Supernembe, a billentyűsünk, Hegyi Áron a kulcsi tanyáján tart állatokat, én meg Csongrádra költöztem a családdal. Kaptunk néhány fesztiválfelkérést a nyárra, de legtöbbjét nem tudtuk elvállalni, mert mindig volt valaki, aki nem ért rá, szóval kezdett komolytalanná válni az ügy. Nem akartuk megvárni, míg teljesen szétfolyunk, ezért úgy döntöttünk, pihentetjük a zenekart.

MN: Tavaly azt mondtátok, ma már nincs értelme feloszlani, mert úgyis minden zenekar összeáll két éven belül.

SZL: Nem is oszlottunk fel, csak tisztázni akartuk, hogy most szünetelünk. Egy tízéves zenekar életébe szerintem belefér egy hosszabb pihenő. Aztán meglátjuk, mit hoz a jövő. Ha rendezettebb lesz az életünk, elképzelhető, hogy újra összeállunk koncertezni, vagy akár dalokat írni.

MN: Zeneileg mennyire tudta kifutni magát a GMW? A 2010-es Aeons sokaknak volt a belépője a progresszív rock kissé modernizált világába, a hat évvel későbbi III viszont megosztotta a rajongókat.

SZL: Az Aeonst a hibáival együtt is a legjobb lemezünknek tartom, és az egyik legfontosabb mérföldkőnek az életemben. Lehetett volna szikárabb, mert kissé túlhangszereltük és túlművészkedtük, de ez a legkülönlegesebb lemezünk. Szerintem ebben sikerült létrehoznunk egy saját univerzumot, ami csak a GMW-re jellemző, és ennek köszönhetően tudtunk kiemelkedni az itthoni mezőnyből. A második lemez, a 2014-es Hell Sweet Hell is jól sikerült, de akkor tetőztek a zenekaron belüli feszültségek, amelyek a dobosunk, Somló Dani kiválásához vezettek, és ezt hallani is rajta. Az Aeonsra még én vittem az összes dalt, és megbeszéltük, hogy a többiek segítenek megvalósítani az ötleteimet. A Hell Sweet Hellnél szerettek volna jobban belefolyni a dalszerzésbe, amire én is nyitott voltam, de még nem tudtam eléggé lenyomni az egómat az egység érdekében. Nehéz lemezfelvétel volt és baromi sokáig tartott, rá­adásul a stúdió keverőpultjával is volt valami zűr, nem lehetett elmenteni a beállításokat, így minden számot újra és újra a nulláról kevertünk. Emiatt úgy szól a Hell Sweet Hell, mint egy válogatáslemez, amin különböző zenekarok felvételei jönnek egymás után. A III szerintem a legérettebb és legkönnyebben hallgatható lemezünk, amit játszani is a legkényelmesebb. Görcstől, feszültségtől mentes örömzene, amin gördülékenyen tudtunk együtt dolgozni, és olyan zabolátlan kicsapongások sincsenek rajta, mint az első kettőn. Ezt a lemezt sajnos már nem tudtuk rendesen kipörgetni és megkoncerteztetni, mert addigra visszább esett a zenekar lendülete.

MN: Tavaly még nagyban dolgoztatok egy új lemezen. Mi lesz ennek a félkész anyagnak a sorsa?

SZL: Megy a kukába. Azt gondoltuk, vagány lenne a III után fél évvel kihozni egy meglepetéslemezt, de nem lett elég erős az anyag. Volt rajta egy-két szép pillanat, de még több resztli, amit a három albumról lehagytunk, és nagy okosan úgy gondoltuk, hogy negyedjére biztos jó lesz. Aztán kiderült, hogy nem. Valószínűleg nem égtünk azon a hőfokon, ami elengedhetetlen, hogy valami igazán jó dolog szülessen.

MN: Most, hogy pihen a GMW, aktívabb lesz a másik zenekarod, a Trillion?

SZL: Nem hiszem. Annyiszor eljátszottuk már, hogy meghajtjuk az aktuális zenekart, és üldözünk valami elképzelt célt, hogy a Trillionnal nem akarunk beleesni ebbe a hibába. Úgy tekintünk a zenekarra, mint egy kis ékszerdobozra, amire nagyon kell vigyázni. Szerencsére eljutunk az emberekhez így is, hogy nem törjük magunkat, évi 10-15 koncertet játszunk, és ezek oda is vannak téve.

MN: Pedig sok lehetőség van ebben a grunge-os rockzenében. Itthon nem játsszák sokan.

SZL: A Trillion megy előre a maga tempójában. 2011-ben alakultunk, de Apey pár koncert után kiköltözött Angliába, és amikor visszajött, annyira beindult a saját zenekara, az Apey & the Pea, hogy a Trilliont félretettük. Nem volt zenekari pénzünk, így az NKA-hoz pályáztunk, és harmadjára kaptunk egy kisebb támogatást, amiből fel tudtuk venni a Dreaming Blacket. A második lemez, a Like Water pedig csak úgy kigurult belőlünk az idén. Nem játszottuk rommá a dalokat, mielőtt stúdióba vonultunk, és ez a jó értelemben vett esetlegesség nagyon jól áll ennek az anyagnak.

MN: Nyugisabb lett ez a lemez. Két dalra azt is rá lehet fogni, hogy country.

SZL: Van az a rockzenészközhely, hogy az új lemezen a keményebb dalok még keményebbek, a lágyak még lágyabbak lettek, de ez most tényleg igaz. Szélsőséges hangulatok váltakoznak: az egyik dal country, a másik meg olyan, mint a Tales from the Hard Side a Biohazardtól. Ott van a grunge a zenénkben, amire Apey éneke még jobban ráerősít, de nem lehet ráhúzni egyetlen stílust a Trillionra. Biztos lesz, akinek furának tűnik majd ez a sok hangulati váltás, de szerintem ezzel a változatossággal együtt kerek a lemez.

MN: A Trillion mellett van még egy zenekarod, az Yzzo Galambos Dorinával és Szabó Áronnal, a Dope Calypso dobosával, de dobolsz a Jazzékielben is. Nem érzed úgy, hogy szétaprózod az energiáidat?

SZL: Néha igen, de egyikbe sem kell annyi energiát fektetni, hogy az megterhelő legyen. A Jazzékielt Hegyi Áron és Jakab Péter viszi, az Yzzóval pedig próbálni sem szoktunk. Van egy félkész lemezanyagunk, amihez Dorina a saját tempójában írja az éneket. Közben csinálunk egy instrumentális, filmzenés lemezanyagot is Áronnal és Ratkóczi Hubával, de egyébként pihentetem a dalírást. Úgy érzem, ami bennem volt, azt egyelőre kiadtam, és most jólesően ki vagyok ürülve.

A Trillion október 13-án tartja a Like Water lemezbemutató koncertjét az Akváriumban.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.