Interjú

„Nem kritikus füllel”

María Dueñas hegedűművész

Zene

Első alkalommal jár nálunk a fel­törekvő hegedűművész, mégpedig a Budapesti Fesztiválzenekar meghívására. Első lemeze a Beethoven and Beyond című bátor album, hiszen saját kadenciáját is eljátszotta rajta a híres hegedűversenyhez. Most egy viszonylag keveset játszott versenyművel érkezik Budapestre.

Magyar Narancs: Mi vonzotta a hegedűhöz?

María Dueñas: Nem származom zenészcsaládból, a hegedűjátékhoz a saját lelkesedésem vezetett. A szüleim nem muzsikálnak, de otthon sok lemezt hallgattunk – többek között olyan klasszikus előadóktól, mint Jasha Heifetz vagy David Ojsztrah. Amikor már nem lehetett eltitkolni a rajongásomat, a szüleim elvittek zenekari kon­certekre. Élénken emlékszem a napra, amikor először láttam hegedűt a pódiumon. „Én is ezt akarom csinálni” – ezt gondoltam. Hatéves voltam.

MN: Ez egy sajátos világ, és gyakran látjuk, hogy gyorsabban jutnak előre azok, akik belülről ismerik, netán egyenesen a szüleik is benne dolgoznak. Önnek nehezebb útja volt?

MD: Kétségtelenül egyszerűbb lett volna, ha a családomnak nagyobb rálátása van ennek a világnak a működésére és kapcsolathálóira. De én inkább a pozitív oldalát látom annak, hogy kívülállók voltunk. Nem volt rajtam semmiféle nyomás, és soha nem éreztem azt, hogy így vagy úgy kell játszanom. A szüleim nem kritikus füllel hallgatták a játékomat, nem igyekeztek lépten-nyomon befolyásolni és helyes útra terelni. Teljesen szabadon követhettem a saját ösztöneimet.

MN: Korán kipróbálta magát zeneszerzőként is. Ez manapság ritka, hiszen az előadóművész és a zeneszerző szerepei teljesen különváltak az elmúlt két évszázadban.

MD: A komponálás valamivel később kezdődött. Körülbelül tizenegy éves voltam, amikor megírtam az első kadenciámat egy versenyműhöz, az első igazi művem – egy kis zongoradarab – pedig körülbelül tizenhárom éves koromban készült el.

MN: A kadencia a versenyműveknek az a szólórésze, ahol a hegedűs megcsillogtathatja virtuozitását. Régen az volt a feladat, hogy a játékos komponáljon vagy egyenesen rögtönözzön valamit – mutassa meg benne magát –, mígnem a komponisták egyre szívesebben írták meg maguk ezt a részt is. Melyik versenyműhöz készült az első kadenciája?

MD: Egy Mozart-versenyműhöz írtam az elsőt. Azóta megírtam az összes Mozart-hegedűversenyhez, valamint Beethovenéhez és Brahmséhoz is – alapvetően minden olyan versenyműhöz, ahol erre lehetőség van.

MN: A Beethoven and Beyond című bemutatkozó albumán öt, a Beethoven-hegedűversenyhez mások által írt kadenciát is eljátszott, hatodikként pedig a sajátját. Érkezik egy huszonegy éves művész, és máris kiegészíti Beethovent… Ehhez bátorság kell?

 
Fotó: Xenie Zasetskaya 

MD: Inkább kreatív kíváncsiság. Sok olyan versenymű létezik, ahol a zeneszerző megírja a saját kadenciáját – például a Sibelius- és Mendelssohn-versenyművek esetében. De amikor a zeneszerző nem hagy hátra saját kadenciát, ahogy Beethoven sem tette, többnyire Fritz Kreisler szólóját szokták játszani, akkor azt meghívásnak tekintem, hogy hozzátegyek valami személyeset a műhöz. Régen az előadók valóban gyakran improvizáltak kadenciákat a koncerteken. Ez a koncertélmény elmaradhatatlan része volt, és a szerzők is ezt várták az előadóiktól. Arról nem is beszélve, egy kadencia megírása milyen izgalmas folyamat. Arra késztet, hogy mélyebben beleássam magam a szerző stílusába, megfejtsem a szándékait.

MN: Improvizál is?

MD: Nem igazán. Legalábbis nem mások előtt. Magamnak szoktam improvizálni, és amikor zenét írok, az alkotási folyamat főként improvizációra, kísérletezésre épül.

MN: 2021-ben első helyezést ért el a fiatal hegedűművészek számára kiírt, Yehudi Menuhinról elnevezett rangos versenyen. Mi gyakran idézzük Bartók Béla szarkasztikus megjegyzését, miszerint „a verseny lovaknak való”. Ön hogyan látja e versenyek szerepét?

MD: A versenyekben nagy lehetőség van. Óriási motivációt szolgáltatnak ahhoz, hogy bővítsem a repertoáromat, és nemcsak technikailag, hanem mentálisan is erősítsem magam. Egy szigorú, szakmai zsűri előtt játszani hatalmas pszichés nyomással jár, de bírni kell. A versenyek láthatóságot is biztosítanak. Amikor részt vettem a Menuhin-versenyen, mindent rögzítettek és elérhetővé tettek online, így hatalmas közönséghez juttatott el.

MN: Budapesten Édouard Lalo Spanyol szimfóniáját fogja előadni, amely a nevével ellentétben hegedűverseny. A darab időnként felcsendül Magyarországon, de ha jól sejtem, a szülőföldjén nagyobb jelentőséggel bír.

MD: Spanyolországban viszonylag ismert darab, de nem adják elő olyan gyakran, mint gondolná. Ez egy nagyon játékos és lendületes mű, amely különleges kémiát igényel a szólista és a zenekar között. Magas szintű összjátékot, ami sokak számára komoly kihívás. Engem az nyűgöz le benne, hogy minden tétele más karakterű. Természetesen benne van az összetéveszthetetlen spanyol temperamentum, de akad benne előkelőség, melankólia és csillogás is. A negyedik tétele drámai, nosztalgikus, szinte bánatos. Nagyon tetszik, hogy nem csupán a spanyolos hév van benne, hanem a francia elegancia is. No persze, hiszen Lalo francia zeneszerző volt.

MN: Gyakran játssza ezt a darabot?

MD: Sok-sok alkalommal játszottam már. Különösen örülök, hogy most Andrés Orozco-Estrada vezényletével adhatom elő, mivel több előadás mögöttünk van már, legutóbb egy drezdai. Hasonló kulturális benyomásaink vannak, ösztönösen megértjük egymást, ami nagyon fontos egy ilyen darab esetében, ahol az összhang alapvető. Játszottuk már együtt a Bruch- és a Lalo-koncertet, és hamarosan a Korngold-versenyművet is előadjuk. Az a tény, hogy ő maga is hegedűs volt, sokat segít; figyelmesen hallgat, érti a hangszer összetettségét.

MN: Ez az első alkalom, hogy a Budapesti Fesztiválzenekarral lép fel. Egy világhírű együttesről van szó, de a nagyság talán csak akkor érinti meg igazán a művészt, amikor együtt dolgozik velük.

MD: A Fesztiválzenekart mindenhol nagyra becsülik, mindenhová eljutott a hírneve. De ahogy mondja, minden együttes megközelítése más, mindegyiket más kulturális múlt és hagyomány formált. Izgatottan várom, milyen interpretációját alkotjuk meg ennek a hozzám rendkívül közel álló műnek.

MN: Mit szeretne, hogy a budapesti közönség magával vigyen ebből a koncertből?

MD: Egyszerűen csak azt remélem, hogy élvezni fogják. Sokan most hallják először Lalo darabját, és talán jól fogadják a spanyol zene ízeit. Mi más célja lenne egy muzsikusnak, mint kellemes estéket okozni?

María Dueñas április 14-én, 15-én és 17-én lép fel a Budapesti Fesztiválzenekarral a Müpában.

A lapszám további cikkei itt érhetőek el >>>

Heti hírlevelünkre itt tud feliratkozni >>>

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.