Kiállítás

Fülsértő csönd

Kritika

DJ Palotai – Palotai Zsolt emléke

Ez a rövid idő alatt is bejárható tárlat a 2023 novemberében váratlanul elhunyt Palotai Zsoltnak, vagyis DJ Palotainak állít emléket. A kiállítás anyagát egy képzőművészeti installáció, kétvitrinnyi relikvia, valamint néhány felnagyított fotó, a hozzájuk tartozó kísérőszövegek és Budapest bulitérképe alkotják. Bár a megnyitó napján számos DJ közreműködésével gazdag zenei program egészítette ki az állandó kiállítás és a Hangdóm előterének a mosdó melletti sarkában berendezett tárlatot, a bő másfél hónapon át látogatható emlékpontnál innentől néma csönd fogadja az érdeklődőket. Ez már csak azért is furcsa, mert a Zene Háza kiállításai általában igyekeznek interaktívan, a hangzó zene élményén keresztül bemutatni tárgyukat. Jelen esetben azonban egészen érthetetlen, hogy Palotainak, az egyik legnagyobb hatású magyar lemezlovasnak és zenei szerkesztőnek a jelentőségét éppen a zene közvetlen bevonása nélkül próbálja tárgyalni a kiállítás.

Az épület legalsó szintjére vezető csigalépcsővel szemben, a fehér falak egyikén Palotai karrierjének legfontosabb eseményeiről és fordulópontjairól olvashatunk. A lemezekkel és a zenével való gyerekkori ismerkedés, az olimpiai bajnok labdarúgó és játékvezető apa utazásainak köszönhetően egyre gyarapodó lemezgyűjtemény, valamint az első bulik is szóba kerülnek, miközben a kiállítás koncepciója is kirajzolódik, ami elsősorban a Tilos az Á és a Tilos Rádió indulására, valamint a DJ Cadikkal (Séfel Pál) közösen szervezett Rewind partykra fókuszál. Innen nézve időben visszafelé indulunk el, a bevezetőtől jobbra ugyanis Lajos Edit Beat című installációja látható, amely a Rewind bulik szórólapjaiból formáz egy hatalmas hanghullámot. A tárlat ezen eleme reflektál a legerőteljesebben és a legkreatívabb módon a kilencvenes és kétezres évek popkultúrájának művészeti ágakon és műfajokon átívelő kapcsolódásaira. Az eredeti flyerek felhasználásával készült látványos alkotás visszaadja a korszak klubéletének sokszínűségét, rámutat a zene és a képzőművészet inspirációs kölcsönhatásaira.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.