Kiállítás

Fülsértő csönd

Kritika

DJ Palotai – Palotai Zsolt emléke

Ez a rövid idő alatt is bejárható tárlat a 2023 novemberében váratlanul elhunyt Palotai Zsoltnak, vagyis DJ Palotainak állít emléket. A kiállítás anyagát egy képzőművészeti installáció, kétvitrinnyi relikvia, valamint néhány felnagyított fotó, a hozzájuk tartozó kísérőszövegek és Budapest bulitérképe alkotják. Bár a megnyitó napján számos DJ közreműködésével gazdag zenei program egészítette ki az állandó kiállítás és a Hangdóm előterének a mosdó melletti sarkában berendezett tárlatot, a bő másfél hónapon át látogatható emlékpontnál innentől néma csönd fogadja az érdeklődőket. Ez már csak azért is furcsa, mert a Zene Háza kiállításai általában igyekeznek interaktívan, a hangzó zene élményén keresztül bemutatni tárgyukat. Jelen esetben azonban egészen érthetetlen, hogy Palotainak, az egyik legnagyobb hatású magyar lemezlovasnak és zenei szerkesztőnek a jelentőségét éppen a zene közvetlen bevonása nélkül próbálja tárgyalni a kiállítás.

Az épület legalsó szintjére vezető csigalépcsővel szemben, a fehér falak egyikén Palotai karrierjének legfontosabb eseményeiről és fordulópontjairól olvashatunk. A lemezekkel és a zenével való gyerekkori ismerkedés, az olimpiai bajnok labdarúgó és játékvezető apa utazásainak köszönhetően egyre gyarapodó lemezgyűjtemény, valamint az első bulik is szóba kerülnek, miközben a kiállítás koncepciója is kirajzolódik, ami elsősorban a Tilos az Á és a Tilos Rádió indulására, valamint a DJ Cadikkal (Séfel Pál) közösen szervezett Rewind partykra fókuszál. Innen nézve időben visszafelé indulunk el, a bevezetőtől jobbra ugyanis Lajos Edit Beat című installációja látható, amely a Rewind bulik szórólapjaiból formáz egy hatalmas hanghullámot. A tárlat ezen eleme reflektál a legerőteljesebben és a legkreatívabb módon a kilencvenes és kétezres évek popkultúrájának művészeti ágakon és műfajokon átívelő kapcsolódásaira. Az eredeti flyerek felhasználásával készült látványos alkotás visszaadja a korszak klubéletének sokszínűségét, rámutat a zene és a képzőművészet inspirációs kölcsönhatásaira.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.