Interjú

„A jelenben történik minden”

Szegő Dávid dobos

Zene

Kiugróan indult az all-star Daveform Quintet, Szegő Dávid zenekara. Pályafutásuk csúcsa, hogy májusban Kurt Rosenwinkel amerikai gitáros legendával lépnek fel. A dobost az Arrival című debütáló lemezükről és a szerzői programot megvalósító zenekar vezetésének kihívásairól kérdeztük.

Magyar Narancs: A Budapest Jazz Clubban ültünk le beszélgetni, de nem játszol tavasszal itt. Lemondtad a koncerteteket, annyira készültök a Rosenwinkellel közös május 20-i Müpa-bulira. De nem léptek fel olyan gyakran, hogy könnyű szívvel lemondj bulikat.

Szegő Dávid: Igen, ez nagy áldozat volt részemről, de valahogy úgy ítéltem meg, hogy jobb lenne, ha a Müpába összpontosulna a közönségünk. Egyébként kis klubokban, például Nagymaroson és Budaörsön is játszunk előtte ráhangolódó koncerteket. Ezeken az alkalmakon a gitárszólamot is próbára tesszük, ugyanis Cseh Péter csatlakozik hozzánk. Ő zseniális gitáros, így lesz alkalmunk kiérlelni az anyagot.

MN: Jellemző rád, hogy saját együttesedre, ezekre a nem túl sűrű koncertekre erősen rákoncentrálsz?

SZD: Ez kétszáz százalékban igaz. Amióta csinálom ezt a zenekart, minden szempontból erre koncentrálok. Amikor belevágtam, nem gondoltam volna, hogy ennyi kihívással jár a zenekarvezetés. Nem könnyű, hogy egy személyben vagyok a zeneszerző, zenekarvezető, booking manager, közösségimédia-felelős és producer is, így pont a zenélésre jut kevesebb idő és energia. Azért sem tudunk sok koncertet vállalni, mert minden zenekari tag nagyon elfoglalt, sok dátumot visszadobok emiatt. Én igazi zenekart és nem projektet szeretnék, ragaszkodom az állandó tagokhoz. Ezzel együtt az elmúlt évben a havi minimum egy koncertet sikerült tartani a lemezbemutatóig.

MN: Az Arrivalnek a BMC Opus Jazz Clubjában tartott lemezbemutató koncertjén azt mondtad, hogy itt és most lezárul egy korszak, Rosenwinkellel már az új számaidat tűzöd műsorra. Nem most kéne megfuttatni az anyagot, amelyet kifejezetten elismerően fogadott a szakma és a közönség is, ráadásul nem csak a jazzkluboké?

SZD: De igen. Csak hát intuitív ember vagyok, mindig a megérzéseim vezérelnek. Ezt a műsort régen írtam, 2020-ban, bár a lemezt most mutattuk be. Az Arrival egy más korszakom, azóta én is megváltoztam, a világ is.

MN: Egy szám kivételével az egészet a karantén idején komponáltad.

SZD: Így van. Sok éven át érleltem magamban az Arrivalt, mire végre a karanténban lett terem foglalkozni vele. Már más inspirációk mozgatnak, most kicsit átgondoltabb számokat írtam, előtte viszont minden csak érzésből született, mint egy terápiás ösztönírás. Most sokkal tudatosabban komponáltam az alkotófolyamat során, a számokat újradolgozva és finomítva.

MN: Pedig ez koncertlemeznek sem utolsó, a címétől kezdve egy tökéletesen érthető narratívát közöl egy debütáló zenekarról. Azért lépsz túl rajta, amiért a karanténban komponáltad?

SZD: Nem feltétlenül. Kicsit talán már szofisztikáltabban gondolkozom és komponálok, de az Arrival tényleg terápiás folyamatként jött létre, nem tervezgettem, így jött. Nagyon mély állapotban voltam, hál’ istennek most már sokkal felszabadultabban érzem magam, és más érzések motiválnak.

MN: Régebben fordítva működött: a lemezbemutató volt a nagy dobás, és utána indultak az együttesek turnézni.

SZD: Örülök neki, hogy mi nem így csináltuk, mert bőven volt időnk kiérlelni a számokat. Még közvetlenül a felvétel előtt is több koncertet adtunk, és persze a megjelenés után is bemutattuk többször. Ez idő alatt pedig mindannyian megtaláltuk a helyünket a zenekarban, és magunkévá tettük az anyagot. Nagyon jól működő koncepciónak bizonyult.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.