HANGADÓ - Interjú

„Nem lehet kilométereket gyakorolni”

Dubóczky Gergely karmester

Zene

FIÚK, azaz Fischer Iván Új Karmestereket mutat be – ez a program neve, amely kivételes lehetőséget kínál három tehetséges fiatal dirigens számára. Egyiküket most a karmesteri pályakezdésről, a kontaktusteremtésről és a Fesztiválzenekar alkatáról kérdeztük.

Magyar Narancs: Kezdjük a legkézenfekvőbb kérdéssel! Hogyan lettél karmester?

Dubóczky Gergely: Úgy, hogy beültem egyszer egy János-passióba lapozni a csembalista mellé. Megszólalt körülöttem a nyitótétel, és azután nem volt kérdés, hogy én ezzel fogok később foglalkozni. Mondhatnám, hogy innen egyenes út vezetett a karmesterség felé, de inkább vargabetű volt az, hiszen a Zeneakadémia elvégzése előtt azért szereztem még egy matematikusi diplomát is. Ám igazából végig nyilvánvaló volt számomra, hogy egyszer csak a zenélés lesz majd az életem.

MN: Egy karmester pályaindulása nehezebb, mint, mondjuk, egy hegedűsé, hiszen az ő „hangszere” egy zenekar, az egyik fő eszköze pedig a tekintély, s fiatalon mindkettőt nehéz megszerezni. Ahogy épp Fischer Iván fogalmazott: „sokkal jobb öreg karmesternek lenni”.

DG: Bizonyos, hogy egészen korán meg kell tanulnunk gyorsan dolgozni, mert egy karmesternek nem lehet kilométereket gyakorolni, mint egy hegedűsnek. Erre egyébként az élet s benne a koncertélet felgyorsulása is rákényszeríti az embert. De ami fiatal és idősebb karmester számára egyaránt a legfontosabb feladat: a kontaktus folyamatos keresése és fenntartása a zenekarral. Ez voltaképpen még a technikai felkészültségnél is fontosabb. E készségek fejlesztésére is jók lehetnek például a karmesterversenyek: idén nyáron Portugáliában részt is vettem egy ilyenen.

MN: És meg is nyerted. De azért mindennek mégis előfeltétele, hogy legyen zenekar a kezed alatt. Szóval találnod kell ehhez együtteseket, vagy épp alapítanod kell egyet.

DG: Ma azért annak nem nagyon van realitása, hogy egy állandó együttest létrehozzon az ember, de a saját ötletek megvalósításához mindenképpen kell teremteni egy fórumot: ez számomra a Budapest Sound Collective. Ezzel a projektekre összeálló, nagyjából állandó gárdájú együttessel új formákat, új utakat próbálgatunk, amire nemcsak nekem vagy a zenészeknek, de úgy érzem, a közönségnek is igénye van. Ilyen volt például a Haydn–Esterházy-projektünk, a Hét utolsó szó, ahol is Esterházy Péter írt szöveget Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című művéhez. Az ilyen produkciók azután továbbfejlődnek, és inspirálnak más művészeket: ebben az esetben például a festő Nádler Istvánt, aki egy hét tablóból álló sorozatot festett a műhöz. Az új utak keresése a legfontosabb talán, amit elgondolni lehet, és úgy látom, ehhez a közönségnek is van hozzáférése. A Budapest Sound Collective mellett egyébként a Bartók-konzervatórium zenekarával és a Medikus Zenekarral is dolgozom.

MN: És immár a Budapesti Fesztiválzenekarral is, hála Fischer Iván FIÚK programjának. Hogyan talált meg ez a nagy lehetőség?

DG: Igazából véletlenül. Úgy két éve egyszer beültem a Fesztiválzenekar egyik próbájára, ahol Bruckner 9. szimfóniáját gyakorolták. A próba végén azután Schubertet is játszottak, és Iván akkor átadta nekem a pálcát, pedig addig jószerint nem is ismertük egymást személyesen. Ivánra amúgy nagyon jellemző ez a spontán gesztus, az ilyen eredeti döntések teszik annyira frissé és izgalmassá a zenekar egész működését. Ez a próbabeugrás vezetett azután az asszisztensi felkéréshez a BFZ következő európai turnéján, most pedig oda, hogy novemberben bérletes koncerteket vezényelhetek majd a Zeneakadémián.

MN: Milyen a Fesztiválzenekart vezényelni?

DG: A tavalyi Stravinsky-maratonon már vezényelhettem őket, csináltunk közösen egy gyerekopera-előadást is, és Pécsett volt egy beugrásom karmesterként, szóval már megszereztem az első dirigensi benyomásaimat róluk – és persze ők is megismertek engem. Az az első pillanatban kiderült, hogy velük remekül működik a már említett kontaktus: nagyon érzékenyen reagálnak, és ez elképesztő, mert ezzel a mindenre nyitott hozzáállással lehet csak igazán csodákat művelni. Fischer Iván mindig újat kereső munkamódszere ilyenné nevelte a Fesztiválzenekart, és ez egyszerre hihetetlen lehetőség és felelősség is az együttest vezénylő többi karmester számára.

MN: Ahogy az őszi koncertprogramot elnézem, a tétlenségre nem lesz okod panaszkodni.

DG: Most tényleg sok minden van. A CAFe Budapest fesztiválon a Budapest Sound Collective-vel zenélünk majd: október 19-én a Budapest Music Centerben. Ott az Elemek című sorozatunk második estjét tartjuk. Ez a sorozat a hang alaptulajdonságairól szól, most a hangszínről, a hangszínek dimenziójáról lesz szó. Egymással nagyon erősen összefüggő kortárs vagy kevésbé kortárs művek mo­zaikdarabjaiból állnak össze ezek a koncertek: nagyobb összefüggéseket felismertetve és újszerű érzékelésre rászoktatva a közönséget. A zene mellé Antal Csaba álmodott meg egy grandiózus és izgalmas installációt. Aztán november 19-én és 21-én jönnek a koncertek a Fesztiválzenekarral: Beethoven, Berlioz és Hindemith lesz a programon. Ez lesz a FIÚK sorozat első része, a következő két ilyen alkalmon Victor Aviat és Vladimir Fanshil kapja meg ezt a lehetőséget. Egyébként ezeken a koncerteken a zenekar Végh Sándor-versenyének győztesei lesznek a szólisták: az én koncertjeimen Kádár István játssza majd Hindemith Hegedűversenyét. S akkor még a konzi zenekarával készülünk egy amerikai programmal az iskola Új Zene Projektének 5., jubileumi koncertjére, az amatőr Medikus Zenekarral pedig jótékonysági hangversenyt adunk majd márciusban.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.