HANGADÓ - Interjú

„Nem lehet kilométereket gyakorolni”

Dubóczky Gergely karmester

Zene

FIÚK, azaz Fischer Iván Új Karmestereket mutat be – ez a program neve, amely kivételes lehetőséget kínál három tehetséges fiatal dirigens számára. Egyiküket most a karmesteri pályakezdésről, a kontaktusteremtésről és a Fesztiválzenekar alkatáról kérdeztük.

Magyar Narancs: Kezdjük a legkézenfekvőbb kérdéssel! Hogyan lettél karmester?

Dubóczky Gergely: Úgy, hogy beültem egyszer egy János-passióba lapozni a csembalista mellé. Megszólalt körülöttem a nyitótétel, és azután nem volt kérdés, hogy én ezzel fogok később foglalkozni. Mondhatnám, hogy innen egyenes út vezetett a karmesterség felé, de inkább vargabetű volt az, hiszen a Zeneakadémia elvégzése előtt azért szereztem még egy matematikusi diplomát is. Ám igazából végig nyilvánvaló volt számomra, hogy egyszer csak a zenélés lesz majd az életem.

MN: Egy karmester pályaindulása nehezebb, mint, mondjuk, egy hegedűsé, hiszen az ő „hangszere” egy zenekar, az egyik fő eszköze pedig a tekintély, s fiatalon mindkettőt nehéz megszerezni. Ahogy épp Fischer Iván fogalmazott: „sokkal jobb öreg karmesternek lenni”.

DG: Bizonyos, hogy egészen korán meg kell tanulnunk gyorsan dolgozni, mert egy karmesternek nem lehet kilométereket gyakorolni, mint egy hegedűsnek. Erre egyébként az élet s benne a koncertélet felgyorsulása is rákényszeríti az embert. De ami fiatal és idősebb karmester számára egyaránt a legfontosabb feladat: a kontaktus folyamatos keresése és fenntartása a zenekarral. Ez voltaképpen még a technikai felkészültségnél is fontosabb. E készségek fejlesztésére is jók lehetnek például a karmesterversenyek: idén nyáron Portugáliában részt is vettem egy ilyenen.

MN: És meg is nyerted. De azért mindennek mégis előfeltétele, hogy legyen zenekar a kezed alatt. Szóval találnod kell ehhez együtteseket, vagy épp alapítanod kell egyet.

DG: Ma azért annak nem nagyon van realitása, hogy egy állandó együttest létrehozzon az ember, de a saját ötletek megvalósításához mindenképpen kell teremteni egy fórumot: ez számomra a Budapest Sound Collective. Ezzel a projektekre összeálló, nagyjából állandó gárdájú együttessel új formákat, új utakat próbálgatunk, amire nemcsak nekem vagy a zenészeknek, de úgy érzem, a közönségnek is igénye van. Ilyen volt például a Haydn–Esterházy-projektünk, a Hét utolsó szó, ahol is Esterházy Péter írt szöveget Haydn A Megváltó hét szava a keresztfán című művéhez. Az ilyen produkciók azután továbbfejlődnek, és inspirálnak más művészeket: ebben az esetben például a festő Nádler Istvánt, aki egy hét tablóból álló sorozatot festett a műhöz. Az új utak keresése a legfontosabb talán, amit elgondolni lehet, és úgy látom, ehhez a közönségnek is van hozzáférése. A Budapest Sound Collective mellett egyébként a Bartók-konzervatórium zenekarával és a Medikus Zenekarral is dolgozom.

MN: És immár a Budapesti Fesztiválzenekarral is, hála Fischer Iván FIÚK programjának. Hogyan talált meg ez a nagy lehetőség?

DG: Igazából véletlenül. Úgy két éve egyszer beültem a Fesztiválzenekar egyik próbájára, ahol Bruckner 9. szimfóniáját gyakorolták. A próba végén azután Schubertet is játszottak, és Iván akkor átadta nekem a pálcát, pedig addig jószerint nem is ismertük egymást személyesen. Ivánra amúgy nagyon jellemző ez a spontán gesztus, az ilyen eredeti döntések teszik annyira frissé és izgalmassá a zenekar egész működését. Ez a próbabeugrás vezetett azután az asszisztensi felkéréshez a BFZ következő európai turnéján, most pedig oda, hogy novemberben bérletes koncerteket vezényelhetek majd a Zeneakadémián.

MN: Milyen a Fesztiválzenekart vezényelni?

DG: A tavalyi Stravinsky-maratonon már vezényelhettem őket, csináltunk közösen egy gyerekopera-előadást is, és Pécsett volt egy beugrásom karmesterként, szóval már megszereztem az első dirigensi benyomásaimat róluk – és persze ők is megismertek engem. Az az első pillanatban kiderült, hogy velük remekül működik a már említett kontaktus: nagyon érzékenyen reagálnak, és ez elképesztő, mert ezzel a mindenre nyitott hozzáállással lehet csak igazán csodákat művelni. Fischer Iván mindig újat kereső munkamódszere ilyenné nevelte a Fesztiválzenekart, és ez egyszerre hihetetlen lehetőség és felelősség is az együttest vezénylő többi karmester számára.

MN: Ahogy az őszi koncertprogramot elnézem, a tétlenségre nem lesz okod panaszkodni.

DG: Most tényleg sok minden van. A CAFe Budapest fesztiválon a Budapest Sound Collective-vel zenélünk majd: október 19-én a Budapest Music Centerben. Ott az Elemek című sorozatunk második estjét tartjuk. Ez a sorozat a hang alaptulajdonságairól szól, most a hangszínről, a hangszínek dimenziójáról lesz szó. Egymással nagyon erősen összefüggő kortárs vagy kevésbé kortárs művek mo­zaikdarabjaiból állnak össze ezek a koncertek: nagyobb összefüggéseket felismertetve és újszerű érzékelésre rászoktatva a közönséget. A zene mellé Antal Csaba álmodott meg egy grandiózus és izgalmas installációt. Aztán november 19-én és 21-én jönnek a koncertek a Fesztiválzenekarral: Beethoven, Berlioz és Hindemith lesz a programon. Ez lesz a FIÚK sorozat első része, a következő két ilyen alkalmon Victor Aviat és Vladimir Fanshil kapja meg ezt a lehetőséget. Egyébként ezeken a koncerteken a zenekar Végh Sándor-versenyének győztesei lesznek a szólisták: az én koncertjeimen Kádár István játssza majd Hindemith Hegedűversenyét. S akkor még a konzi zenekarával készülünk egy amerikai programmal az iskola Új Zene Projektének 5., jubileumi koncertjére, az amatőr Medikus Zenekarral pedig jótékonysági hangversenyt adunk majd márciusban.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.