Nem gyerekjáték - Isao Takahata: Szentjánosbogarak sírja (DVD)

  • Hungler Tímea
  • 2008. február 7.

Zene

Nem árul zsákbamacskát a rendező: "1945. szeptember 24-én éjjel meghaltam" - ezzel a kétségkívül tárgyszerű kijelentéssel veszi kezdetét a nagy hírű japán Studio Ghibli animációja. Nos, már a történet elején jól tudjuk, mi vár ránk (nem árt kellő mennyiségű papírzsebkendővel felszerelkeznünk). Mi sem áll azonban távolabb a Szentjánosbogarak sírjától, mint a giccs fogalma: igazi megrendülés, amit átélhetünk, ha végignézzük a kobei testvérek, a tinédzser Seita és a mindössze ötéves Setsuko történetét.

Nem árul zsákbamacskát a rendező: "1945. szeptember 24-én éjjel meghaltam" - ezzel a kétségkívül tárgyszerű kijelentéssel veszi kezdetét a nagy hírű japán Studio Ghibli animációja. Nos, már a történet elején jól tudjuk, mi vár ránk (nem árt kellő mennyiségű papírzsebkendővel felszerelkeznünk). Mi sem áll azonban távolabb a Szentjánosbogarak sírjától, mint a giccs fogalma: igazi megrendülés, amit átélhetünk, ha végignézzük a kobei testvérek, a tinédzser Seita és a mindössze ötéves Setsuko történetét.

Az amerikaiak bombái miatt korán árvaságra jutó japán gyerekeket egy nagynéni fogadja be, ám a fiú büszke öntudata, igazságérzete nehezen viseli a kiszolgáltatott helyzetet, így hamarosan otthagyják a rokont, hogy egy barlangban próbálják meghúzni magukat. A Szentjánosbogarak sírja viszont nem is mese: a nagynéni nem a gonosz mostoha, de praktikus és racionalista asszony, Seita pedig nem a legkisebb fiú, aki végül mindenkinek megmutatja. Nekünk tisztán látszik, hogy a kishúga apjává előlépő gyereknek mikor kellene másképp döntenie a túlélés érdekében, ő viszont nem elég érett még, honnan is tudhatná, hogy a bizonytalan holnapért olykor fel kell áldozni a biztosnak tűnő mát. Mi sem biztos, hogy tudjuk. Amink van, veszni kell hagyni, hogy valami más esetleg összejöjjön. Nem véletlen, hogy a szentjánosbogár a történet központi metaforája - az éjszakánként a testvérpár barlangjában lámpaként világító, csak a mában létező kis rovarok nappalra meghalnak. Setsuko apró sírokba temeti őket (előrevetítendő a saját és a testvére sorsát).

Seita és Setsuko hányatott, rövidke élete néha persze boldog is: ott egy tengeri fürdőzés, egy savanyúcukorka, egy tál rizs, egy mosoly, egy felhőtlen pillanat, a táj. Utóbbi - mint színválasztás, hangulat, térkezelés - Ando Hiroshige fametszeteit idézi, maga a film pedig - bármekkora ellentmondás - az olasz neorealizmust: majdhogynem dokumentarista képekből a kataklizma utáni közönyt ugyanúgy, mint az empátia apró, finom, bár csekélyke gesztusait.

Forgalmazza a Navigátor Film

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.