"Nem könyvekből tanultam" - Joe Cocker énekes

Zene

Meghalt Joe Cocker. Utoljára 2011-ben, budapesti koncertje előtt beszélgettünk vele.

Huszonegy stúdiólemez, Grammy-, Golden Globe- és Oscar-díjak, valamint a Brit Birodalom Érdemkeresztjének birtokosa. John Robert Cocker Sheffield munkásnegyedéből indult. Lakatos, gázszerelő, benzinkutas volt, mielőtt reszelős hangjára felfigyelt a Procol Harum együttes menedzsere. Első lemezén Jimmy Page-dzsel és John Paul Jonesszal szerepelt. A Beatles With A Little Help From My Friends című dalának hosszú feldolgozása tette világszerte ismertté. A hetvenes évek drog- és alkoholcsúszdájáról két film (Garni-zóna, 9 és 1/2 hét) betétdala hozta vissza az élvonalba. A veterán rocklegenda legutóbbi albuma, a 2010-es Hard Knocks ráadásturnéján június 5-én a budapesti sportarénában is fellép.

*

Magyar Narancs: Több mint negyven év színpadi rutinjába belefér még az izgalom?

Joe Cocker: Szinte mindig, legalábbis az esetek többségében izgulok. Kiváltképpen a megaturnékon, mint amilyen ez a mostani is. Minden este, minden koncert, minden közönség egyedi és egyszeri találkozás. Két intenzív órába sűrítve az összes nagy slágeremre sort kerítek a Feelin' Alrighttól az Unchain My Heartig, a You Can Leave Your Hat Ontól a With A Little Helpig. Emellett négy új dalt is énekelek a Hard Knocksról.

MN: Önvallomás volna ez a lemez a "kemény ütésekről", amelyek a hatvanhét év alatt érték?

JC: Nem könyvekből tanultam az életet. Több időt töltöttem az úton melóval, zenéléssel, élvezetekkel, mint az iskolapadokban. Akik követtek ezen az úton, főleg a korombeli veteránok, pontosan értik, hogy mit fed a Hard Knocks. Igaz, sokan azt várták, hogy keményebb zenei stílus irányába megyek el, de poposabb lett, mint az előző lemezeim.

false

MN: Mások - Ray Charles, Louis Armstrong, Stevie Wonder - dalainak feldolgozásával 9csinált karriert. A Hard Knocks viszont zömében vadonatúj szerzeményeket tartalmaz.

JC: Valóban. Ráadásul nem halmoztam a stúdiómunkát: negyvennégy év alatt huszonegy lemez igazán nem sok. Most szinte egy demólemezt csináltunk elektronikus hangzások, effektek nélkül. Csak egy feldolgozás szerepel rajta, az I Hope a Dixie Chickstől. Egy időben sokat kritizáltak - főleg a fiatal zenészek meg a sajtó - a feldolgozások miatt, a közönség viszont mindig vevő volt rájuk.

MN: Mit szól, amikor élő rocklegendának nevezik?

JC: Fehér soulénekes vagyok. Soha nem tartottam magam legendának. A valódi legendák Ray Charles, Marvin Gaye vagy Donnie Hathaway.

MN: Mi volt eddig a legkülönlegesebb hely, ahol koncertezett?

JC: Oroszországban mindig kitörő ovációval fogadtak, az ottani közönség talán a legszenvedélyesebb. A Hard Knocks európai turnéját is ott kezdtük. Néhány éve egy Szamara nevű városba szólt a meghívásunk. Keresgéltük a térképeken, de sehol nem találtuk. Végül kiderült, hogy a nyolcvanas évek végéig nem is létezett (mert 1935 és 1990 között Kujbisev néven futott - a szerk.).

MN: Szegény munkáscsaládból származik. Hogyan emlékszik vissza a zenei pályakezdésére?

JC: Utcagyerek vagyok. Minden lényeges tudást Sheffield utcáin szedtem fel. A haverjaimmal és a bátyámmal pubról pubra jártunk. Örömzenéltünk, és a hatvanas évek titánjainak a zenéjét hallgattuk. Ray Charles volt az én személyes istenem. Abban a korszakban a zene, a rock és a pop jelentette a hajtóerőt. Belevetettük magunkat ezerrel a zenélésbe, és minden egyéb dologba is, ami vele jár. Egyre több fesztiválra meghívtak minket az együttesemmel. Persze a nagy álmot Amerika jelentette, eljutni a tengerentúlra. Az első szerződésem hat hónapra szólt. Kinyílt előttem egy világ, amelyik sokkal tágasabb és színesebb volt, mint a sheffieldi fesztiváloké és kluboké. Aztán a menedzserem egy napon azzal állt elő, hogy vegyünk részt a woodstocki fesztiválon. Ez volt a legnagyobb és legemlékezetesebb show, amiben valaha is részem volt.

MN: Született self made man benyomását kelti.

JC: Soha nem képeztem magam, valóban mindent ösztönösen, önerőből sajátítottam el. A sheffieldi pubokban és klubokban csiszoltam a hangomat. Ma is dolgozom rajta.

MN: Mit tekint a legnagyobb sikerének?

JC: Woodstockot, ami több mint negyven év távlatából is a legintenzívebb élményem.

MN: Kiket hallgat a legszívesebben?

JC: Alig hallgatok mai előadókat. Nem szeretem a rapet, mint ahogy távol állnak tőlem a mostani divatos irányzatok is. Jól megvagyok az én régi blues- és r&b felvételeimmel. Mindig felvillanyoz Ray Charles, Marvin Gaye és Aretha Franklin hangja. Számomra ők jelentik a csúcsot a zenében.

MN: A turnék nagyobb izgalommal töltik el, mint a stúdiómunka?

JC: Nem látok nagy különbséget a kettő között. Annyiban más stúdióban dolgozni, hogy ott lehetőség van a korrekcióra, bizonyos dolgok megváltoztatására, míg a színpadon nincs kegyelem vagy mellébeszélés: élesben megy minden. De ugyanolyan koncentrációt, helyzetfelismerést követel mindkettő.

MN: Van olyasmi, amit hiányol az életéből?

JC: Életemnek arra a pontjára érkeztem el, amikor egyfelől szeretnék megkapaszkodni abban, amit eddig elértem, másfelől szeretném nyitva hagyni a jövőt. Továbbra is szabadon és kíváncsian szeretnék előrenézni.

MN: A zenélésen kívül mi érdekli legfőképp?

JC: Leginkább a természet. Szeretek hosszú órákon át sétálni a kutyáimmal a hegyekben. Annyira más az a nyugalom és csend, ami ilyenkor eltölt a turnék zaklatottságához képest. Imádom az állatokat, élvezettel bóklászom a kertemben. Megszállott paradicsomtermesztő vagyok. A világ minden tájáról begyűjtöttem palántákat. Legalább olyan élményt jelent számomra a paradicsompalántáim beérése, mint a zenélés.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.