Lassú víz - Pink Floyd: The Endless River

Zene

Ha lenne értelme állatokhoz hasonlítani zenekarokat, akkor a Pink Floyd nem a védjegyévé vált disznóra, hanem leginkább a lajhárra emlékeztetné az embert, főleg az elmúlt 25 évben nyújtott tevékenysége miatt.

David Gil­mour és társai, miután az 1987-es A Momentary Lapse Of Reasonnel és az azt követő monstre turnéval sikeresen bebizonyították, hogy igenis létezik a Roger Watersen túli élet, alaposan visszavettek a tempóból. Már az 1994-es The Division Bellt is hosszas szünet előzte meg, és az akkor ötven körül járó zenészek igencsak belassultak az album dalaiban – no nem mintha a Floyd valaha is komolyabban 100 bpm fölé ment volna.

false

Az (eddigi) utolsó nagylemez óta aztán végképp elcsendesedtek a tagok, és volt ugyan egy váratlan összeborulás Watersszel a Live8-en, az együttes továbbra is pihenőpályán maradt, egyedül Gilmour jelentkezett – öreguras – szólóalbummal (On An Island) 2006-ban. Két évvel később pedig sajnos elhunyt Rick Wright billentyűs, amit követően még kevesebb esély mutatkozott bármilyen megmozdulásra. Sokkal inkább az volt várható, hogy valami archív felvétel kerül elő, ahogy az a 2011-es újrakiadási hullám során meg is történt. Ilyen mennyiségű „új” dallal viszont, mint idén, most jelentkezik először a zenekar.

A giccses borítóval ellátott The Endless River anyagának nagy részét Gilmour, Wright és Nick Mason dobos akkor rögzítette, amikor a Division Bellen dolgozott. Állítólag 20 (!) órányi improvizáció hevert a páncélszekrényben, amiből most a túlélő tagok kiválogatták a legjobb közel egy órát. A projekt amolyan tiszteletadás Wright előtt, zenei tartalmát/jellegét tekintve viszont jobb lett volna, ha izgalmas extraként hozzádobják a Division Bell idei újrakiadásához. Önálló albumként az Endless River ugyanis soványka teljesítmény egy olyan együttestől, amelyik mindig is a precízen kidolgozott szerzeményeiről volt híres. Amit hallunk, valóban olyan, mint egy végtelen folyó, és ez az ambientes hömpölygés egy kicsit felidézi Gilmour pár évvel ezelőtti, az Orbbal készített lemezét. Megnyugtató érzés Wright futamait hallgatni, Gilmour gitárjátéka pedig szokás szerint ellenállhatatlan, viszont nincsenek dalok, csak ujjgyakorlatok, és jól összeszokott, ám elkényelmesedett zenészek örömjátéka.

Szerencsére azért akadnak izgalmasabb pillanatok: ilyen a zenekarhoz képest szokatlanul hektikus Skins, a Run Like Hellt megidéző Allons-y (1), a drámai Calling, a Stephen Hawkingot újfent megszólaltató Talkin’ Hawkin’ vagy az állítólag 45 éve készült Autumn ’68, ami meg nyilván az Atom Heart Motheren hallható Wright-szerzeményre, a Summer ’68-re rezonál. A szinte teljesen instrumentális album végén aztán kapunk egy hagyományosabb dalt is, ez a Louder Than Words, melynek a szövegét akár Watersre, akár Wrightra is értelmezhetjük. Ha minden igaz, akkor ez a búcsú lemeze – az együttesé Wrighttól, a közönségé meg a Pink Floydtól. Goodbye Cruel World.

Warner, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.