Lassú víz - Pink Floyd: The Endless River

Zene

Ha lenne értelme állatokhoz hasonlítani zenekarokat, akkor a Pink Floyd nem a védjegyévé vált disznóra, hanem leginkább a lajhárra emlékeztetné az embert, főleg az elmúlt 25 évben nyújtott tevékenysége miatt.

David Gil­mour és társai, miután az 1987-es A Momentary Lapse Of Reasonnel és az azt követő monstre turnéval sikeresen bebizonyították, hogy igenis létezik a Roger Watersen túli élet, alaposan visszavettek a tempóból. Már az 1994-es The Division Bellt is hosszas szünet előzte meg, és az akkor ötven körül járó zenészek igencsak belassultak az album dalaiban – no nem mintha a Floyd valaha is komolyabban 100 bpm fölé ment volna.

false

Az (eddigi) utolsó nagylemez óta aztán végképp elcsendesedtek a tagok, és volt ugyan egy váratlan összeborulás Watersszel a Live8-en, az együttes továbbra is pihenőpályán maradt, egyedül Gilmour jelentkezett – öreguras – szólóalbummal (On An Island) 2006-ban. Két évvel később pedig sajnos elhunyt Rick Wright billentyűs, amit követően még kevesebb esély mutatkozott bármilyen megmozdulásra. Sokkal inkább az volt várható, hogy valami archív felvétel kerül elő, ahogy az a 2011-es újrakiadási hullám során meg is történt. Ilyen mennyiségű „új” dallal viszont, mint idén, most jelentkezik először a zenekar.

A giccses borítóval ellátott The Endless River anyagának nagy részét Gilmour, Wright és Nick Mason dobos akkor rögzítette, amikor a Division Bellen dolgozott. Állítólag 20 (!) órányi improvizáció hevert a páncélszekrényben, amiből most a túlélő tagok kiválogatták a legjobb közel egy órát. A projekt amolyan tiszteletadás Wright előtt, zenei tartalmát/jellegét tekintve viszont jobb lett volna, ha izgalmas extraként hozzádobják a Division Bell idei újrakiadásához. Önálló albumként az Endless River ugyanis soványka teljesítmény egy olyan együttestől, amelyik mindig is a precízen kidolgozott szerzeményeiről volt híres. Amit hallunk, valóban olyan, mint egy végtelen folyó, és ez az ambientes hömpölygés egy kicsit felidézi Gilmour pár évvel ezelőtti, az Orbbal készített lemezét. Megnyugtató érzés Wright futamait hallgatni, Gilmour gitárjátéka pedig szokás szerint ellenállhatatlan, viszont nincsenek dalok, csak ujjgyakorlatok, és jól összeszokott, ám elkényelmesedett zenészek örömjátéka.

Szerencsére azért akadnak izgalmasabb pillanatok: ilyen a zenekarhoz képest szokatlanul hektikus Skins, a Run Like Hellt megidéző Allons-y (1), a drámai Calling, a Stephen Hawkingot újfent megszólaltató Talkin’ Hawkin’ vagy az állítólag 45 éve készült Autumn ’68, ami meg nyilván az Atom Heart Motheren hallható Wright-szerzeményre, a Summer ’68-re rezonál. A szinte teljesen instrumentális album végén aztán kapunk egy hagyományosabb dalt is, ez a Louder Than Words, melynek a szövegét akár Watersre, akár Wrightra is értelmezhetjük. Ha minden igaz, akkor ez a búcsú lemeze – az együttesé Wrighttól, a közönségé meg a Pink Floydtól. Goodbye Cruel World.

Warner, 2014


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.