"Nem maga az élet" (Davide Ferrario filmrendezõ)

  • Hungler Tímea
  • 2005. március 3.

Zene

A büféslány, az éjjeliõr és az autótolvaj románcában Torino elsõ számú nevezetessége, a nemzeti mozimúzeumként üzemelõ Mole Antonelliana is fõszerepet kapott. A tavalyi Berlinalén két különdíjjal jutalmazott Éjfél után rendezõjével beszélgettünk.

Magyar Narancs: A legtöbb kritika két film hatását emlegeti - Francois Truffautól a Jules és Jimet, illetve Giuseppe Tornatore moziját, a Cinema Paradisót. Egyetért ezzel?

Davide Ferrario: Nem igazán. Amikor Hollandiában mutatták be a filmet, azt írták a kritikusok, hogy az Éjfél után az Amélie csodálatos élete találkozása a Cinema Paradisóval. Biztosan mindenki talál párhuzamokat más filmekkel, de nekem rendezõként ezek eszembe sem jutottak, fõként nem a Cinema Paradiso. Már csak azért sem, mert Giuseppe Tornatorénak meglehetõsen melodramatikus, retorikus a stílusa - nem azt mondom, hogy rosszabb vagy jobb, mint az enyém, de teljesen más. Ami az Amélie-t illeti, talán a narrátor szerepeltetése emlékezteti az embereket a filmre, a Jules és Jimre pedig a szerelmi háromszög miatt asszociálhatnak. Azt gondolom, redukálja az értelmezést az, aki csak a hasonlóságokat és nem az eredetiséget keresi egy mûben. Hiszen minden rendezõ ugyanazt csinálja, visszatérõ elemeket rakosgat egymás mellé, és megpróbál kihozni belõlük valami újat.

MN: Mi motiválta az Éjfél után megrendezésekor?

DF: Egy egyszerû kis filmet szerettem volna készíteni, melyhez helyszínként Torino szimbólumát és legmagasabb tornyát, a Mole Antonellianát választottam, ami valamikor zsinagógának készült, majd idõvel mozimúzeummá alakult át. A film elején a narrátor meg is említi, hogy néha beszédesebb egy helyszín, mint maga a történet. Miután eldöntöttem, hogy a film itt fog játszódni, lépésrõl lépésre haladtam, spontán alakultak a dolgok. Nem volt elõre megírt forgatókönyv, az Éjfél utánt napról napra készítettük. Olyan filmet akartam, amilyeneket régen készítettek, de tudomásul kellett vennem, hogy ma már az nem megy. Mi is digitális kamerát használtunk.

MN: A film középpontjában a szerelem áll - ám ez nem csupán a szereplõk egymás iránt érzett vonzalma, hanem a mozi és Torino iránti rajongás is.

DF: A mágikus Mole Antonellianában születik meg a szerelem, de Torino más részei, a külterületek is fontos szerephez jutnak a filmben. Nem mesélhetném el Martino, az éjjeliõr történetét a Mole Antonelliana nélkül, a Mole Antonelliana történetét pedig nem tudtam volna elmondani Torino története nélkül.

MN: Az egyik utolsó jelenetben Silvio Berlusconi egy óriási plakáton bukkan fel. Mi volt a célja a szerepeltetésével?

DF: Olaszországban mindenki tudja, hol állok politikailag, úgyhogy nem volt szükségem arra, hogy olyan filmet készítsek, amibõl ez kiderülhet. A Berlusconi-képnek persze van jelentése, de nem annyira a személy, mint inkább a hatalom vonatkozásában. Itáliában mindenki fél a bûnözéstõl - amikor a nézõ a film egyik fõszereplõjének, Angelónak, a piti autótolvajnak az arcát látja Berlusconié után a vásznon, tudja, hogy az igazság Angelónál van, Berlusconi pedig a hamisságot képviseli.

MN: Hogy látja a mozi befolyását napjainkban?

DF: A mozi nem tudja megváltoztatni a világot, jó példa erre Michael Moore filmje, a Fahrenheit 9/11, ami nem akadályozta meg az amerikaiakat abban, hogy George Busht újraválasszák. A filmek mégis részét képezik a mindenapjainknak - amit érzelmileg tanulhatunk belõlük, az segíthet élnünk. A mozi az élet része, de nem maga az élet.

Hungler Tímea

Éjfél után

Habkönnyû semmiség - egy kis szerelem, egy kis halál, egy kis politika, egy kis bûnözés, egy kis árulás, mindez azonban cseppet sem tragikusan tálalva, inkább amolyan kosztolányis értelemben, a "mily sekély a mélység" alapon.

Amellett, hogy egy szerelmi háromszög krónikája, reflexió a mozira, magára a történetmesélés mikéntjére - a narrátor, a közbeékelt dokumentum- és játékfilmrészletek (korabeli felvételek Torinóról, Buster Keaton, Lumiére-adalékok, a szereplõk által megidézett Jules és Jim-jelenet etc.) folyamatosan emlékeztetik a nézõt arra, hogy filmet lát, kitalált szereplõkkel, konstruált történettel.

Megrendülnünk éppen ezért nincs is nagyon min - mire azonosulnánk valakivel, lesújt ránk az újabb elidegenítõ effekt, így kicsit kívülállóként figyelhetjük, hogy hõseink hogyan dolgozzák fel rapid tempóban az érzelmi zûröket, de hát minek is tennék hosszabban, ha - mint arra a narrátor is többször utal - kitalált karakterek.

Martino, az éjjeliõr, Amanda, a pincérlány, Angelo - hétköznapiak, akik a napi unalmas rutinban próbálnak valamiféle színt találni. A legkönnyebb dolga az éjjeliõrnek van, a város mozimúzeumaként mûködõ toronyra felügyelve akkor lép át egy másik világba, amikor kedve támad. Amanda, a pincérlány a számoktól várja a megváltást, míg autótolvaj fiúja a könnyû kalandokban próbál enyhülést találni. Egy torinói éjszakán, éjfél után aztán sorsuk összegubancolódik, és ettõl fogva semmi sem olyan már, mint elõtte...

Ferrario mozijában minden mindenre rezonál - a szereplõk egymásra, a régi filmrész-letek magára a történetre, a múlt a jelenre, a narrátor pedig a szereplõk, a nézõk helyzetére. Az Éjfél után azt sugallja, hogy a világban minden mindennel összefügg, nem az esetlegesség, hanem a rend, a számok törvénye irányít bennünket.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.