Nem menekülhetsz - Larry és Andy Wachowski: Speed Racer - Totál turbó (Film)

  • Novák Attila
  • 2008. június 5.

Zene

Mondhatnánk éppenséggel, hogy a Petrocellin, Kojakon vagy a San Francisco utcáin (továbbá a teljes Halálos fegyver-arzenálon vagy utóbb a 16 utcán) trenírozott (már akkor is) veterán dolgozó, Richard Donner 1995-ös remeklésében, a Bérgyilkosokban a fiatal bgy. (Antonio Banderas) elől menekül az öreg bgy. (Sylvester Stallone) - nem vezetnénk félre senkit. Akkor sem, ha arra emlékeznénk belőle, hogy valamelyik tagnak egyszer csak választania kell. A piros kapszula vagy a nem piros kapszula csak jóval eztán merül fel (a Mátrixban - 1999), mindenesetre ez a Bérgyilkosok volt a Wachowski testvérek első felbukkanása a nemzetközi piacon (akkor még forgatókönyvíróként).

Mondhatnánk éppenséggel, hogy a Petrocellin, Kojakon vagy a San Francisco utcáin (továbbá a teljes Halálos fegyver-arzenálon vagy utóbb a 16 utcán) trenírozott (már akkor is) veterán dolgozó, Richard Donner 1995-ös remeklésében, a Bérgyilkosokban a fiatal bgy. (Antonio Banderas) elől menekül az öreg bgy. (Sylvester Stallone) - nem vezetnénk félre senkit. Akkor sem, ha arra emlékeznénk belőle, hogy valamelyik tagnak egyszer csak választania kell. A piros kapszula vagy a nem piros kapszula csak jóval eztán merül fel (a Mátrixban - 1999), mindenesetre ez a Bérgyilkosok volt a Wachowski testvérek első felbukkanása a nemzetközi piacon (akkor még forgatókönyvíróként). Ebben lenne hát érdemes lefolytatni a keresgélést, hiszen a postafordultával rá következő első rendezésük, a Fülledtség (1996) gyakorlatilag már mással sem foglalkozik: a meneküléssel és a választás fontosságával (lehetőségével). Hozz döntést, és pucolj!

Mindazonáltal felfedezhető némi fokozatosság, ha tetszik, fejlődés: a Fülledtségben még van tétje a menekülésnek, számít, hogy sikerül-e. A Mátrixban a menekülés már csak önmagáért van. Mert van. Tény. Adottság. Állapot - adnak hozzá munkaruhát. Vagy, a legpesszimistább olvasat szerint: eszmei mondanivaló. Mi van, ha ami addig (akármeddig, hatvanéves korodig vagy míg elpatkolsz, bármeddig) volt, aztán máshogy lesz? Az olvasat pesszimista, a mondandó optimista: lesz, ha máshogy is, de lesz. Van élet az életen kívül (akár utána is!). És ami már tényleg színtiszta arcátlanság (ha keménykedni akarnánk: kamuflázs), hogy ez csupán (az általános gyakorlat szerint: egy) választás kérdése. Csak határozd el magadat, és mehetsz a tutiba. Mert ennél minden jobb.

Kétségkívül felmerült már a Mátrix folytatásainál, hogy lehet-e ezt még ragozni. Egyfelől hogy a fenébe ne lehetne, hisz ez az esszencia, ők csak újra kimondják: a mozi maga az eszképizmus. Mindig van menekvés, csak tudjad kifizetni a jegy árát. Másfelől egyáltalán nem lehet, hisz mindennek nagyon véges számú előadásmódja van, ráadásul mind ismeretes már az ősidők óta (például a barlangrajz: a hegyen túl akkora bölényeket eszek, mint egy mamutcsorda). A világ nagyon is anyagias természetű (már a Fülledtségben a maffia pénzügyi szakembere ellenfél), ezért ha még akarsz valamit magadtól, jobb, ha választasz egy más világot (a hirtelen felismert leszbikus szerelemét a Fülledtségben). A mondott fokozatosság, fejlődés logikája szerint: a létezőt követi a létezhetetlen, mert hisz nem az érdekes, hogy van-e egyáltalán, hanem az, hogy megrajzolható-e? Nem biztos, hogy a valós a jobban megrajzolható, az sem véletlen, hogy a Fülledtség nőhőseire nem feltétlenül a kifinomult lélekrajz a jellemző, inkább a karikaturisztikus túlzások, a (leszbikus) mitológia bevett formaelemeinek kellemes elrendezése. A Mátrix egyenesen egy testi-lelki divatbemutató.

És ebbe a sorba szemrebbenés nélkül pászítható a V mint Vérbosszú (2005), amit ugyancsak íróként jegyeznek - oh, mi az, hogy van menekvés (ott a diktatúra karmai közül), egy erre speciálisan képzett szakember (V) el is intézi, ha szükségessé válik. Mellesleg Wachowskiék is a segítségével menekültek a Mátrix hínárjából. A Mátrixból mátrixba (és újabba).

Mely újabb (mert a mondott fejlődés így kívánja) már dupla pszeudó, úgy van, hogy nincs. Úgy valóságos, hogy nem választható. A Speed Racer konkrétan azt üzeni, hogy választhatod nyugodtan a nem választhatót is. Forgathatod oda-vissza a filmed éppúgy, mint az idő kerekét. Mert azt tessék megmondani nekem, hogy lehetek-e még gyerek. Sőt, inkább gyermek. (A két szóalak közti különbség itt lényegi: a levő vagy lehető és ábrázolt, egyáltalán ábrázolható.)

Egy 1967-es nemzetközi, különösen tengerentúli sikerekben gazdag japán rajzfilmsorozat keretei közt mozgunk, annak korszerű, 2008-as technikával híven (ellenőriztem) megidézett világában (ha akarom: remake-jében) - viharsebesen, végtére is autóversenyzős a téma. Nem történik semmi különös, vagyis csak az, ami akkor is, '67-ben, a beszélő nevű hős (Speed Racer) megküzd az autóversenysport hiénáival (cápáival, keselyűivel: madár-madár), jószerivel egyféleképpen: hol kergeti őket, hol menekül előlük. S mindez egy döntés következménye: kihez akar az épp feltörő Speed tartozni, a korrupt-gyilkos disznókhoz, vagy szerető családjához? A nagyiparhoz vagy a kisiparhoz? Az élet és a Forma-1-es közvetítések erre ugyan már megadták az illő feleletet, de Wachowskiékat nem a gyerekkoruk izgatja, hanem a gyermeki lét.

Ebbéli állításuk ugyan pimasz, de mérsékelten eredeti. Minden ehető (pontosabban mindent bekajálhatunk), amit magunk választunk. És mindent jobb azonnal kiokádni, ha (különösen a bármi rendű hatalmak) le akarják nyomni a torkunkon. Hogy nem öngyerekségük a menekülési irány, azt a lexikonok életrajzi adatai is igazolják egyébként (ne keressék: szül. 65 és 67).

Csakhogy épp ezen állítás, a fő tézis filmjük legveszedelmesebb csapdája is - bele is masíroztak, a méregdrágából, zöld háttérrel, élő szereplőkkel összehozott "családi animációs film" agyonhallgatott bukta világszerte. Hiszen azt mondják: választhatsz. De azt csinálják, hogy választanak helyetted. Az alkotó válik saját filmje negatív hősévé így. Az alkotó a diktatúra. S csak az a mátrix a mátrix, amit magad fabrikálsz, jó napot! Lehet távozni.

Ilyenformán, amit a Wachowski színtársulat ezúttal elővezet, az konkrétan a "bármi" sokféleképpen értelmezhető fogalma. S a bármiság cáfolata is egyben. Tehát ha ezerszer használt, akkor is működhet: a Speed Racer történetében csak elhasználódott sablonok vannak összehordva, formai megvalósítása ugyan kétségkívül lendületes, helyenként kifejezetten szellemes, de úgy tizenöt-húsz percig tart ki, az ismerős színészarcok (John Goodman, Christina Ricci, Susan Sarandon) pedig legfeljebb további öt nézhető percet képesek rápakolni - de a műsor kétórás. Dögunalom. Épp az a kalandorság hiányzik belőle, ami akkor (Bérgyilkosok; Fülledtség) volt a nevezettek sajátja, amikor a mondanivaló, az üzenet még nem volt ennyire "kiérlelt". Ami ugye ráadásul téves is, hisz ki ne tudná, hogy nincs menekvés.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?