Nyolc kis kritika

  • 2004. október 21.

Zene

p align=center>koncert A Fesztiválzenekar a zeneirodalom ritkán játszott mûveit vette elõ hangversenyén. Az átlagos komolyzene-kedvelõ sem sokat tud Malcolm Arnold vagy Vaughan Williams munkásságáról.
Pedig mindketten ott vannak a 20. század nemzetközi zenei életében. Arnold kilenc szimfóniája és számtalan versenymûve mellett filmzenéivel aratott komoly sikereket. Az '57-es Híd a Kwai folyón "füttyös" indulója azóta is etalon a mûfajban. Négy skót tánc címû mûve ugyanebben az évben keletkezett, vérpezsdítõ, csillogóan hangszerelt, igazi profi munka, melyet nem feltétlenül a mondanivaló mélységeiért, sokkal inkább a kivitelezés perfekciójáért szeretünk. A zenekar David Atherton pálcájától némileg függetlenítve magát a "mindent bele" svungjával abszolválta a gyors tételeket, s nemegyszer adós maradt a kiegyenlített arányokkal. Benjamin Britten a háborús Angliából menekült a távoli Québecbe, hogy befejezze Hegedûversenyét. A szokásosnál is nehezebb magánszólamot tartalmazó concerto nem igazán tartozik a sûrûn játszott versenymûvek kategóriájába. Szép, szomorú zene - mondaná az ember elsõ hallás után. Pedig sokkal több ennél a kicsit felszínes benyomásnál. Remekül megformált, a zenei múltat saját korának újításaival bátran ötvözõ, klasszikus tisztaságú kompozíció. Az elõadást beugrással megmentõ Mark Lubotsky régi ismerõje a partitúrának. Játékából - bizonyára a felkészülési idõ rövidsége folytán - ezúttal hiányzott a felszabadult magabiztosság, s kizárólag a korrekt elõadásra koncentrált. Williams kilenc szimfóniája közül a "London"-nak nevezett másodikat 1914-ben fejezte be. Ha létezne angol impresszionizmus a zenében, akkor ez lenne az. Finom dallamok, ködös/füstös hangszínek. A Fesztiválzenekar talán ebben a mûsorszámban talált leginkább magára. A korábbiaktól eltérõen a gyönyörû hangszeres szólók most nem korlátozódtak a fafúvósokra. Ilyen meleg, puha kürthangokat már régen hallhattunk hangversenyen.

- té.pé -

Zeneakadémia, 2004. október 16.

HHHH

lemez

Beethoven: B-dúr és c-moll zongoraverseny E két nagyszerû darab a repertoár törzsanyaga, elõadásuk ezért (is) oly nehéz: valami újat kellene mondani velük, de hogyan, amikor értelmezéseiket kimerítették, gondolhatja a kétségbeesett elõadó. A mûsorfüzet leírása szerint korunk egyik legnagyobbja, az argentin Martha Argerich is szorongva kezdett a feladathoz, hiszen a c-moll koncertet mindössze kétszer játszotta korábban - majd harminc éve. És a hihetetlen mennyiségû éjszakai próbát és próbálkozást siker koronázta, a 2004 februárjában Ferrarában rögzített felvétel gyönyörû, ihletett elõadást örökít meg. Argerich romantikus hévvel veti bele magát az eseményekbe, technikailag szinte teljesen makulátlanul muzsikál (egy-két lyukas futam azért kicsúszik a keze alól), különösen megragadó a második tétel befelé forduló, filozofikus hangja, a harmadik pedig egészen kirobbanó, a pianista hölgy mélyen átélt ritmikával és lendülettel sodorja maga elõtt a zenét. Szárnyal, és ez szárnyakat ad a zenekarnak is.

Magam nemrégi budapesti fellépésük óta (lásd: Magyar Narancs, 2004. április 8.) vagyok Claudio Abbado és a Mahler Chamber Orchestra térdre borulós híve. Együttmûködésük a zongoramûvésznõvel különösen a B-dúr zongoraversenyben sikerült, ritkán hallani ilyen tisztán kamarazenés hangulatú együttlélegzést a fafúvósokkal. És noha a vonóskar olykor egy kissé nehézkes, ez nem zavarhat komolyan senkit. Egészen üde elõadás.

- csont -

Universal/Deutsche Grammophon, 2004

HHHHH

web

www.filmintezet.hu Megújult a Magyar Nemzeti Filmarchívum weboldala, és mi tagadás, nagyon rá is fért. Végre kiviláglik, mennyi mindennel foglalkozik az intézet és igazgatója, Gyürei Vera. A nyitóoldal optikai csalódás, a mûfaj nagy hoaxa. Mindenféle magyar filmek míves plakátjai jönnek szembe, ha az adott képre toljuk a kurzort, viszont nem lehet õket kinagyítani, megnyitni vagy elmenteni, úgyhogy ne kattintgassunk eszeveszetten se az Állami Áruházra, se a Díszmagyarra, mert begyulladnak a klikkelõ izmaink. Menjünk inkább csak tovább higgadtan a nyilak mentén, és fedezzük fel a honi filmokosságok hivatalos nagy turkálóját, az adatbázisokat, kiadványokat, amelyek immár katonás rendben és formában sorakoznak a rendelkezésünkre. Ugorhatunk innen a Filmkultúra oldalra és olvashatunk aktuális kritikákat, interjúkat kevésbé hivatalos hangvétellel, és mehetünk az Örökmozgó programjára, ha megunnánk a filmvirtuálét. A gyakorlatiasoknak és célirányosan kutatni vágyóknak nagy kincs a Filmobserver, az angol/magyar filmirodalmi szakadatbázis vagy a Filmévkönyv címû szakmai kiadvány elektronikus változata. Megtudhatjuk végre, mi az a Filmspirál (a Filmarchívum egykori tudományos csoportja által alapított filmelméleti közlöny) és a Moveast (kelet-európai országok közös, angol nyelvû lapja, amelyet az egykori Magyar Filmintézet kezdeményezésére hoztak létre, és ami manapság már csak árnyéka önmagának).

Hogy ne csak nézzünk, nézzünk szét is.

- sisso -

HHHH

lemez

BEAT DIS: GENETIK GIFT Megjelent az elsõ valódi triphop lemez, ez a több tekintetben is egyedülálló produkció, melyre méltán gondolhatunk úgy, mint zenei alapvetésre.

Magam a Csalánleves Fesztiválon láttam-hallottam elõször a Beat Dist, s mivel a koncert legelejérõl lemaradtam, dermedten hallgattam a két szám közötti átvezetõt hibátlan magyarsággal prezentáló énekest, aki egy perccel korábban még akcentusmentes angolsággal reppelt; én tényleg azt hittem, hogy egy angol klubzenekart hallok, valahonnan Bristol környékérõl. Tévedtem, s ebben nem kevés öröm van: itt van egy "kezdõ" zenekar, akik olyan határozottan, megalkuvásmentesen és pózok nélkül adják elõ magukat, mintha három-négy lemezzel, számtalan koncerttel és nemzetközi fesztivállal több lenne mögöttük. Szimpatikus módon nem akarnak semmirõl meggyõzni, kerülik a klisészerû megoldásokat, a magukat elsõ hallásra agybadöngölõ dallamokat: látványosan nem a slágergyártás motiválja a zenekart, hanem a magukkal szemben felállított minõségi követelmény. (Ezzel együtt simán belefér, hogy két-három számuk valóban slágerré váljon - már ha a média nem csak a legkönnyebben emészthetõ tucatáruval foglalkozik -, más számaikat pedig érzésem szerint "underground" dj-k nagy élvezettel fogják felhasználni.) Mindezek mellett a lemez rendkívül jól is szól: minden a helyén van, érezhetõen és élvezhetõen jó arányérzékkel keverték az anyagot; a dallamvilágban pedig semmi utánérzést nem lehet fel-fedezni, legfeljebb egy-két utalást; talán furcsa (és ezért is jegyzem meg), de a magyar mezõnybõl a Trabant és a Kontroll Csoport hatását érzem még leginkább.

Elnézést kérek a sok szuperlatívuszért, nem állítom, hogy nem lehetne még jobb a lemez (így nézve minden lehetne még jobb), de a Beat Dis számomra a Massive Attack, a Morcheeba és a Ralph Myerz legjobb pillanatait idézi, nem egy esetben a krushi magasságot (azaz mélységet) is elérve. Ez a zenekar engem tényleg meggyõzött.

- kkabail -

Mama Records, 2004

HHHHH

színház

Martin McDonagh Vaknyugat címû darabja alighanem a leggyengébb mind közül, amit az amúgy igen tehetségesnek, de témáját, világát és tónusát tekintve immáron kicsit szûkítettnek látszó fiatalember eddig írt. A pesti színházi elõadásban ez annak ellenére eléggé világos, hogy Gothár Péter - akihez közel áll ez a, mondjuk, sötétbarna színvilág - furmányos díszlettel körbeülhetõvé tette a játék terét, amely egyébként a boksz terére emlékeztet, nem céltalanul amúgy, hiszen bokszolnak benne.

Egy testvérpár, akik nyilván öröktõl fogva meg még majd örökké a gyûlölet és összeszokottság ketrecében él egymással; primitív emberek, szimpla rugóra járnak, és nemigen ébresztenek együttérzést; ez aligha pusztán Gothár rendezõi elképzelése. Viszont ha a közönségnek nincs érzelmi vagy szellemi köze McDonagh alakjaihoz, akkor unalom van, hiszen a csökkentett üzemmódú mûködés - figuráké, helyzeteké, sztorié - gyorsan kimeríti önnön lehetõségeit. Ráadásul Varró Dániel fordítása ezúttal igen monotonra és kevéssé szellemesre sikerült: mindenki egyformán beszél és használja a mondigál, dobigál szavakat.

Az elsõ rész hosszúra nyúló atmoszféradrámája a második részben kissé cselekményesebbre változik: a fiúk egymásra licitálnak egykori gonoszságaik elmesélésében. A pap ekkorra már meghalt, a negyedik szereplõ pedig - Kicsilány - kívül marad a történeten. Mi is, jobbára.

A színészek igen nagy elszánással dolgoznak, mint Gothárnál mindig. Alighanem ízlés kérdése, hogy valakinek a természetesebben létezõ, leginkább hajléktalanra emlékeztetõ figurát játszó Epres Attila vagy a maga primitív, majdhogynem retardált módján fifikásan kegyetlen fivért játszó Hegedûs D. Géza "jön be" - nekem ez utóbbi, mert benne végig láttam némi lehetõséget a váratlanságra. Hajdu István a pap szerepében korrekt - erre szokták ezt mondani -, Csonka Szilvia a gyereklány figurájában gyereklány.

A darab végén pontosan ott tartunk, ahol az elején. Kezdõdhetne újra - avagy nem is történt semmi. Ja, a pap meghalt.

- ki -

Pesti Színház, szeptember 24.

HHH

könyv

Bíró József: Trakta A különös, eleddig is szabálytalan pályafutású "összmûvész" (költõ, író, grafikus, mûfordító, kritikus és performer-elõadó) negyedik kötetét is összetéveszthetetlenül egyedi hangvétel jellemzi. A groteszk - helyenként prózaversnek ható - miniprózák egyszerre ironikus bölcselkedések és a hagyományos példázatok és bölcs aforizmák paródiái.

A 3x21 minipróza (Huszonegy, Plusz huszonegy, É És még egyszer huszonegy) tematikailag is többé-kevésbé elkülönül: az elsõ ciklus a mindennapi élet és halál történeteinek, sorsfordulatainak groteszk tükrözése, ironikus bölcsességeket rejtvén a groteszk-abszurd fordulatok közé, a második prózasorozat darabjai fõképp a történeti-politikai és társadalmi problémákra reflektálnak szatirikus iróniával (Trianontól '56-ig és a szegénységig), míg a harmadik, É És még egyszer huszonegy címû sorozat pedig elsõsorban az ideológiák kiürülésével foglalkozik és a vallási-eszmei degenerálódásra fogalmaz meg példázatos-ironikus reflexiókat. Az erõsen szaggatott, töredék mondatokra tördelt, kihagyásos és "túlközpontozott" szövegek gyakran önmagukat is idézõjelbe teszik, illetve sokszor "negatív szentenciaként" mûködnek. A szándékolt többértelmûség (néhol alig-értelmezhetõség) is az értelmezések gyakori leszûkítõ egysíkúságára utal ironikusan. E problémákra különösen a harmadik sorozat néhány aforisztikus szövege reflektál komor iróniával.

- marczi -

Hungarovox Kiadó, 2003, 80 oldal, 1000 Ft

HHHH

lemez

Helmet: Size Matters Nem tudom, feltûnt-e önöknek, hogy mára mintha kihalt volna az amerikai noise-rock, akár az õshüllõk. Nem a Sonic Youth-féle lírai vonalra gondolok, annak még csak-csak vannak nyomai a jelenben, nem, én azt a vad és kibukott megszólalást hiányolom, ami a kilencvenes évek közepéig a Jesus Lizard, a Hammerhead vagy az Unsane sajátja volt. No meg a Helmeté - már legalábbis a legelsõ lemezén, a Strap It Onon bizonyosan, s ha engem kérdeznek, én a mai napig azt a harmincpercnyi disszonáns pokoljárást gondolom a Helmet legvonzóbb oldalának.

Mindazonáltal a zenekar áttörését meghozó Meantime vagy a rá következõ Betty kontrolláltabb, letisztult minimalizmusa is kimagasló teljesítmény volt: Page Hamilton, a Bartók-rajongó gitáros/énekes és társai pimaszul ravasz módon vezették elõ a pár hangos szögeléseket is, és ezt a zavarba ejtõ ritmikai érzéket nem is tudta megközelíteni egyik követõjük sem. Ám bármilyen kiváló zenészek alkották is a zenekart, az 1997-es Aftertaste-re egyszerûen kifáradt a dolog; a társaság szétszéledt, Hamilton azóta többek között Bowie mellett tevékenykedett, végül egy megújult felállás élén a közelmúltban ismét életre hívta a Helmetet.

Most mit mondjak? Szívemnek kedves a viszontlátás egyfelõl, a hosszú szünet után elkészített új lemez azonban egyértelmûen csalódás. Hogy nagyon rossz munka volna, arról éppenséggel nincsen szó, végül is megbízhatóan hozza azt, amit az Aftertaste is nyújtott: az érett Helmet-hangzás koffeinmentes változatát. Ám Hamilton ezúttal még biztonságosabb utakon halad; a töretlenül masszív gitártémák javából hiányzik a kiszámíthatatlanság, a dalok élét rendre letompítják az aránytalanul nagy szerephez jutó dallamos énekpróbálkozások. A Size Matters középutas rockzene, merõben ártalmatlan hallgatnivaló: nem ezt a lemezt tesszük majd fel, ha azt kívánjuk, hogy megremegjen a világ.

- greff -

Universal, 2004

HHH és fél

film

Collateral - A halál záloga Michael Mann a szakmunkások védõszentje. A thrillerekben kimondottan erõs rendezõ állhatatosságát ismerve hamarosan a hõs gázóra-leolvasók is megkapják a saját mozijukat, de addig is a bérgyilkos és a taxisofõr egyéjszakás adok-kapokján a sor: miközben keresztül-kasul beautózzuk Los Angeles válogatottan ronda, ám felettébb fotogén ipartelepeit és pálmák szegélyezte beton útvesztõit, a két egymáshoz láncolt derék munkásember szorgalmasan vívja élethalálharcát a sötét éjszakában. Speciel ez az autókázás nem rossz, persze ez sem több afféle gyengéd utalgatásnál arra a másik taxizós mozira, amiben az Audioslave helyett Bernard Herrmann jazz-score-jára pöfögött a yellow cab, de még így, erõs idézõjelekkel is mûködik a program, kár, hogy a dögös panorámaképekhez csak egy ilyen vékonyka kis sztorit sikerült passzítani. Ha thriller, akkor hulla kell: a nélkülözhetetlen dramaturgiai fordulat egy harmadik emeleti ablakból zuhan a szélvédõre, s ezzel már át is léptünk a jóféle turistafilmbõl a rossz képregények dimenziójába. A becsapódás pillanatától kezdve ugyanis csupa olyan blõdség hagyja el szereplõink száját, melyek kizárólag az olyan filmekben teremnek meg, ahol Tom Cruise játssza Robert De Nirót. Ahelyett, hogy a kamera kedvére imádhatná a bûnös várost, az utastérben zajló okoskodásra szûkül a történet, ráadásul minden marhaságot kétszer kell elmondani; például azt a városi legendát is, mely szerint történt egyszer LA-ben, hogy a metró megholt utasát még napokig szállította a szerelvény, mielõtt bárki is észrevette volna. Komoly ember ezek után már sejti, hogy kinek a mije is zötykölõdik majd a Los Angeles-i holdvilágnál a hajnali metrójáraton.

- kövesg -

Forgalmazza a UIP-Duna Film

HHH

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.