Interjú

Olajoshordók miatt

Lisa Gerrard - Dead Can Dance

Zene

Budapesti koncertje előtt a zenekar énekesnője hollywoodi ellenszenveiről, egy bozóttűz fontosságáról és három zenetörténeti jelentőségű hordóról beszélt nekünk.

Magyar Narancs: Egy interjúban mondta, hogy különösen jó humorérzékre van szüksége annak, aki abban a fajta zenében utazik, mint önök. Ezek szerint még önt is lehangolja olykor a Dead Can Dance zenéje?

Lisa Gerrard: Az ember hajlamos arra, hogy a kelleténél komolyabban vegye magát, ha meg még művész is, akkor még könnyebben eltelhet magától. Ilyenkor különösen jól jön a humor. Így érthettem. A zenénkbe nem nagyon szivárog át a humor, ez igaz, de ez nem azt jelenti, hogy halálosan komolyan vennénk magunkat, miközben dolgozunk.

MN: Honnan jött a DCD korai stílusa?


Fotó: Sióréti Gábor

 

LG: Amikor Brendan és én először találkoztunk, ő a Marching Girls nevű zenekarban basszusgitározott, én meg énekeltem és különböző hangszereken, a tangóharmonikán meg a yang chinen játszottam. Volt a barátnőmnek egy apró hálószoba-stúdiója az ausztráliai Belgrave-ben: kérdeztem Brendant, van-e kedve átugrani, és ő hamarosan be is állított - egy szál hangszer nélkül. Én azt hittem, zenélni jön, ő valami mást hitt, volt egy kis félreértés, de ha már ott volt, kerített gyorsan néhány kerozinoshordót, és elkezdett rajtuk dobolni. Ő dobolt az olajoshordókon, én meg a yang chinen játszottam, és énekeltem. Az a darab, ami akkor és ott született, hozta meg az első lemezszerződésünket is. Ez volt a Frontier - elég erős szám még ma is. Szoktuk is játszani, csak az a bökkenő, hogy sosem sikerül eltalálni a kerozinoshordók eredeti hangzását. Megpróbáltuk, de lehetetlen. Három olajoshordónak köszönhetjük, hogy a Dead Can Dance létezik.

MN: Az pedig a 2009-es nagy ausztráliai bozóttűznek köszönhető, hogy 16 év után új lemezzel jelentkeztek.

LG: Brendan akkor már rég nem állt szóba velem, valamiért nagyon dühös volt rám. Ő már csak ilyen, mindig valamiért megharagszik, többnyire valami semmiségért. Mindig is sokat veszekedtünk. Amikor a tűz kitört, már vagy hat éve színét se láttam, azzal váltunk el, hogy soha többé nem akar látni. És akkor kitört a bozóttűz; a házam akár le is éghetett volna. Brendan persze azonnal telefonált, hogy megvagyok-e. Ismét elkezdtünk beszélni, és ha mi elkezdünk beszélni, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy előbb-utóbb nekiálljunk valamin dolgozni. Ausztráliának lángokban kellett állnia, hogy ismét legyen Dead Can Dance.

MN: Sokan azt sem tudják, mi fán terem a DCD, de a Gladiátorban előadott, hatalmas slágerré vált dalát akkor is ismerik. Pedig elég nehezen adta a fejét filmzeneírásra.

LG: Mert nem tudtam, hogyan kell csinálni. Sosem tanultam, és ami azt illeti, sosem szerettem a filmzenét. Mindig is azt gondoltam, hogy a filmzene azoknak szól, akik nem szeretik a zenét. Cinikus eszköz, megmondja, mikor mit érezz. Amikor Michael Mann először felkeresett, megpróbáltam elhajtani, mondván, forduljon máshoz, én ehhez nem értek, és nem is érdekel. Az lett a vége, hogy néhány már létező munkámat felhasználta a Szemtől szemben című filmjében. És nem tágított, mert amikor A bennfentest készítette, újra felkeresett, ezúttal viszont már azzal jött, hogy csináljam én a film teljes zenéjét. Mondtam, hogy szó sem lehet róla.

MN: Végül mivel győzte meg?

LG: Mondtam, nem tudok filmzenét írni. Mondta, de tudsz. Csináld a magad dolgát, én majd segítek! És tényleg segített. De ennél többet is tett; felépítette a stúdióm tökéletes mását Hollywoodban. Három nap alatt kész volt. Jellemző, ilyen is csak Hollywoodban történhet! Amikor megláttam a kész stúdiót, akkor kezdtem csak igazán ferde szemmel nézni Hollywoodra. Akkor vált mély meggyőződésemmé, hogy ezektől bármi kitelik.

MN: Még az is, hogy a Gladiátorért Golden Globe-bal jutalmazzák.

LG: Azt sem tudtam, hogy létezik ilyen díj a világon. De miért is tudtam volna! Én egy egészen más világban mozogtam, és soha egy percre sem érdekelt az amerikai mainstream mozi. Most, hogy magam is részt vettem egy-kettőben, azért már látom az értelmét.

MN: És Michael Mann-nal zavartalan volt a munka?

LG: Olyan volt, mint egy egyetemi kurzus. Volt egy pont, amikor rá kellett döbbennem, mennyire tudatlan vagyok. Mann megkért rá, hogy komponáljak zenét egy jelenethez, amiben nem történik más, mint hogy Russell Crowe beszáll egy liftbe. Mire én, hogy nem, én oda nem teszek zenét. Mire ő, hogy mégis mit gondolok magamról, ez itt nem az Önök kérték, ő azért fizet engem, hogy ott legyen zene, ahol ő akarja. Én meg, hogy miért nem rak oda valami meglévő zenét. Mégis, mit szeretne, hogy szerezzek, egy áriát vagy egy tizenharmadik századi templomi művet? Egy jelenethez, amiben egy fickó áll a liftben! Na, akkor egyszerre csak hirtelen nagy csend lett a szobában. Nem tudtam, hogy Michael Mann-nal nem lehet ujjat húzni. Ennyire nem ismertem a hollywoodi járást. Az emberek meg csak hüledeztek, hirtelen csupa elsápadt arc vett körül. És Mann erre mit tett? Elvitetett az egyik emberével egy hatalmas belvárosi banképület előcsarnokába. Vidd el, hagyd ott, és menj érte egy óra múlva - ezt mondta neki. Nekem meg csak annyit mondott, hogy ülj le, hunyd le a szemed, és nyisd ki a füled. Fogalmam sem volt, mire megy ki a játék, csak annyit tudtam, hogy nem szeretem, ha parancsolgatnak nekem. De végül is leültem, és úgy tettem, ahogy mondta, behunytam a szememet, és füleltem. És lassan a zajokból, azokból, amik az utcáról szűrődtek be és a bentiekből, egyszer csak összeállt egy ambient szám. Úgyhogy én is ezt tettem: írtam a liftes jelenethez egy ambient számot.

A Dead Can Dance pesti koncertjéről szóló kritikánk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.