Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében (könyv)

  • - banza -
  • 2008. július 3.

Zene

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében című krimije hamisítatlan bűnregény, vagyis művészi erőben, az ábrázolás plaszticitásában, a műgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bűnügyi sztori szellemi határait.

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében címû krimije hamisítatlan bûnregény, vagyis mûvészi erõben, az ábrázolás plaszticitásában, a mûgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bûnügyi sztori szellemi határait. Olyan az egész, mintha Thomas Bernhard krimit írt volna. A tájra, a Franciaország-közeli Freiburgra e sorok szerzõje mint kedves, barátságos, bizalomgerjesztõ, langyosan lankás vidékre emlékszik vissza, ám az 1965-ben született Bottini mûve télen játszódik, így minden fenyegetõ és baljós lesz; eltûnik a kisvárosi Gemütlichkeit, és elõtör a vadság, a depresszió, s ebben a turisztikailag felkapott környezetben is uralkodó a mélységes reménytelenség. Láttunk már jó pár alkoholistát a nyomozók világában, a nem túl vadul poharazgató Philip Marlowe kezdte, hogy aztán a sort a teljesen lerobbant Matt Scudder zárja Lawrence Block nagyszerû sorozatában, és akkor még nem beszéltünk a skandináv rendõrök (lásd Henning Mankell regényeit) sörös vodkázásairól. De nõi alkoholista rendõrrõl eddig még nem olvastunk. Márpedig az orvos szerint Luise Boni, a kötet fõhõsnõje "prodromális fázisban lévõ gamma-alkoholista". Bottini egy rovargyûjtõ szenvtelenségével ábrázolja a magányos nõ szorongásait, a nyelv száraz és éppoly kilátástalanul kopár, mint a rendõrnõ jövõje vagy szerelmi kilátásai: "Tusolás közben Richard Landenre gondolt. A tükör elõtt Richard Landen feleségére gondolt."

- banza -

Fordította N. Kovács Tímea. Alexandra, 2008, 359 oldal, 2499 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.