Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében (könyv)

  • - banza -
  • 2008. július 3.

Zene

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében című krimije hamisítatlan bűnregény, vagyis művészi erőben, az ábrázolás plaszticitásában, a műgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bűnügyi sztori szellemi határait.

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében címû krimije hamisítatlan bûnregény, vagyis mûvészi erõben, az ábrázolás plaszticitásában, a mûgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bûnügyi sztori szellemi határait. Olyan az egész, mintha Thomas Bernhard krimit írt volna. A tájra, a Franciaország-közeli Freiburgra e sorok szerzõje mint kedves, barátságos, bizalomgerjesztõ, langyosan lankás vidékre emlékszik vissza, ám az 1965-ben született Bottini mûve télen játszódik, így minden fenyegetõ és baljós lesz; eltûnik a kisvárosi Gemütlichkeit, és elõtör a vadság, a depresszió, s ebben a turisztikailag felkapott környezetben is uralkodó a mélységes reménytelenség. Láttunk már jó pár alkoholistát a nyomozók világában, a nem túl vadul poharazgató Philip Marlowe kezdte, hogy aztán a sort a teljesen lerobbant Matt Scudder zárja Lawrence Block nagyszerû sorozatában, és akkor még nem beszéltünk a skandináv rendõrök (lásd Henning Mankell regényeit) sörös vodkázásairól. De nõi alkoholista rendõrrõl eddig még nem olvastunk. Márpedig az orvos szerint Luise Boni, a kötet fõhõsnõje "prodromális fázisban lévõ gamma-alkoholista". Bottini egy rovargyûjtõ szenvtelenségével ábrázolja a magányos nõ szorongásait, a nyelv száraz és éppoly kilátástalanul kopár, mint a rendõrnõ jövõje vagy szerelmi kilátásai: "Tusolás közben Richard Landenre gondolt. A tükör elõtt Richard Landen feleségére gondolt."

- banza -

Fordította N. Kovács Tímea. Alexandra, 2008, 359 oldal, 2499 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.