Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében (könyv)

  • - banza -
  • 2008. július 3.

Zene

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében című krimije hamisítatlan bűnregény, vagyis művészi erőben, az ábrázolás plaszticitásában, a műgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bűnügyi sztori szellemi határait.

Oliver Bottini Gyilkosság a Zen jegyében címû krimije hamisítatlan bûnregény, vagyis mûvészi erõben, az ábrázolás plaszticitásában, a mûgondban, a környezetrajzban, a nyelvi megformáltságban messze meghaladja egy átlagos bûnügyi sztori szellemi határait. Olyan az egész, mintha Thomas Bernhard krimit írt volna. A tájra, a Franciaország-közeli Freiburgra e sorok szerzõje mint kedves, barátságos, bizalomgerjesztõ, langyosan lankás vidékre emlékszik vissza, ám az 1965-ben született Bottini mûve télen játszódik, így minden fenyegetõ és baljós lesz; eltûnik a kisvárosi Gemütlichkeit, és elõtör a vadság, a depresszió, s ebben a turisztikailag felkapott környezetben is uralkodó a mélységes reménytelenség. Láttunk már jó pár alkoholistát a nyomozók világában, a nem túl vadul poharazgató Philip Marlowe kezdte, hogy aztán a sort a teljesen lerobbant Matt Scudder zárja Lawrence Block nagyszerû sorozatában, és akkor még nem beszéltünk a skandináv rendõrök (lásd Henning Mankell regényeit) sörös vodkázásairól. De nõi alkoholista rendõrrõl eddig még nem olvastunk. Márpedig az orvos szerint Luise Boni, a kötet fõhõsnõje "prodromális fázisban lévõ gamma-alkoholista". Bottini egy rovargyûjtõ szenvtelenségével ábrázolja a magányos nõ szorongásait, a nyelv száraz és éppoly kilátástalanul kopár, mint a rendõrnõ jövõje vagy szerelmi kilátásai: "Tusolás közben Richard Landenre gondolt. A tükör elõtt Richard Landen feleségére gondolt."

- banza -

Fordította N. Kovács Tímea. Alexandra, 2008, 359 oldal, 2499 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.