mi a kotta?

Omlik a tárna

  • mi a kotta
  • 2019. július 13.

Zene

„Na ezt hallgasd meg. Ettől majd letérdelsz… / A hamutiszta dallam égig ível, / Figyeld csak: éppen úgy emelkedik / A csontig egyszerűsített alap / Fölé, minthogyha szárnya nőne… És most! / A refrén mindig új csatakiáltás: / »Fölkelt a Nap! Trónszékre lép a Nap!« / Hallod? – S ha padlót fogsz a kőkemény / Riffektől, füled szétrepeszti a / Földrengető dörej… Megint a refrén: / »Fönt jár a Nap, és egyre csak dagad!« / Mint egy sújtólég-robbanás! fejedre / Omlik a tárna, légáram söpör / Végig a hétmérföldes alagúton, / És minden mesterséges fény kialszik, / Hogy helyükre tódulhasson a napfény; / Föltekintesz: az opálszínü égbolt / Köszönti a fiatal égitestet: / Trónol a Nap, és bosszuálló arccal / Tekint szét a mérsékelt égövön… – / Csodálkozol: egyetlen pillanatban / Ráz ki a hideg, önt el az öröm.”

Az idézet Siegfried szerepéből való, ám nem Wagner, hanem a múlt héten, megrendítően korán elhunyt Térey János tetralógiájából, a Nibelung-lakópark harmadik részéből (Hagen, avagy a gyűlöletbeszéd). A Téreyt megihlető Ring, amelyben az említett alak nem a Wälsungwerke elnök-vezérigazgatója, hanem maga a sárkányölő hős (képünkön), éppen térdre kényszerít minket ezekben a napokban. Elvégre a Budapesti Wagner-napok idei első teljes Nibelung-ciklusa most vasárnap zárul: Az istenek alkonyával, Siegfried szerepében a német Stefan Vinkével (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra). Jövő csütörtökön azután Fischer Ádám már útjára is indítja a második kört, természetesen az előestével, vagyis A Rajna kincsével (Nemzeti Hangversenyterem, június 20., hat óra).

Vasárnap este persze már akár szabadtéri programot is választhatunk, méghozzá egy egészen különlegeset, habár voltaképp immár hagyományosnak is nevezhetőt. Mert hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar a 2018/19-es hangversenyévadot is a TérTáncKoncert elnevezésű programmal zárja, amelyen idén is több száz, hátrányos helyzetű térségből érkezett kis- és nagykamasz táncol majd (Bp. V., Szent István tér, június 16., hét óra). Fischer Iván ezúttal olyan talpalávalót választott, amelyet a napjainkat domináló Wagner nevezett el „a tánc apoteózisának”: vagyis Beethoven VII. szimfóniáját.

Fentebb sárkányölést emlegettünk, ám a hétvégére ráadásul egy Aranysárkány is jut majd. A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál műsorán ugyanis ott szerepel Eötvös Péter Schimmelpfennig-operája, a Der goldene Drache, méghozzá magyarországi ősbemutató gyanánt (Miskolci Nemzeti Színház, június 16., hét óra). Az Israel Contemporary Players közreműködésével megszólaló dalmű mellett persze más izgalmak is várhatnak mindazokra, akik a miskolci Déryné utca környékén őgyelegnek ezekben a napokban. Így szerda este a fesztiválról elmaradhatatlan Kékszakállú jut majd a közönség elé, ezúttal egy Szkrjabin-szimfonikus költeménnyel párban, Hamar Zsolt karmesteri és rendezői irányításával (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). Csütörtökön este pedig a fesztivál tavalyi operaíró versenyének győztes alkotása, az osztrák Albin Fries Nora című operája kerül sorra, Cser Ádám zenei vezetésével, távol Ibsen Babaházától (Miskolci Nemzeti Színház, június 20., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.