„Na ezt hallgasd meg. Ettől majd letérdelsz… / A hamutiszta dallam égig ível, / Figyeld csak: éppen úgy emelkedik / A csontig egyszerűsített alap / Fölé, minthogyha szárnya nőne… És most! / A refrén mindig új csatakiáltás: / »Fölkelt a Nap! Trónszékre lép a Nap!« / Hallod? – S ha padlót fogsz a kőkemény / Riffektől, füled szétrepeszti a / Földrengető dörej… Megint a refrén: / »Fönt jár a Nap, és egyre csak dagad!« / Mint egy sújtólég-robbanás! fejedre / Omlik a tárna, légáram söpör / Végig a hétmérföldes alagúton, / És minden mesterséges fény kialszik, / Hogy helyükre tódulhasson a napfény; / Föltekintesz: az opálszínü égbolt / Köszönti a fiatal égitestet: / Trónol a Nap, és bosszuálló arccal / Tekint szét a mérsékelt égövön… – / Csodálkozol: egyetlen pillanatban / Ráz ki a hideg, önt el az öröm.”
Az idézet Siegfried szerepéből való, ám nem Wagner, hanem a múlt héten, megrendítően korán elhunyt Térey János tetralógiájából, a Nibelung-lakópark harmadik részéből (Hagen, avagy a gyűlöletbeszéd). A Téreyt megihlető Ring, amelyben az említett alak nem a Wälsungwerke elnök-vezérigazgatója, hanem maga a sárkányölő hős (képünkön), éppen térdre kényszerít minket ezekben a napokban. Elvégre a Budapesti Wagner-napok idei első teljes Nibelung-ciklusa most vasárnap zárul: Az istenek alkonyával, Siegfried szerepében a német Stefan Vinkével (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra). Jövő csütörtökön azután Fischer Ádám már útjára is indítja a második kört, természetesen az előestével, vagyis A Rajna kincsével (Nemzeti Hangversenyterem, június 20., hat óra).
Vasárnap este persze már akár szabadtéri programot is választhatunk, méghozzá egy egészen különlegeset, habár voltaképp immár hagyományosnak is nevezhetőt. Mert hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar a 2018/19-es hangversenyévadot is a TérTáncKoncert elnevezésű programmal zárja, amelyen idén is több száz, hátrányos helyzetű térségből érkezett kis- és nagykamasz táncol majd (Bp. V., Szent István tér, június 16., hét óra). Fischer Iván ezúttal olyan talpalávalót választott, amelyet a napjainkat domináló Wagner nevezett el „a tánc apoteózisának”: vagyis Beethoven VII. szimfóniáját.
Fentebb sárkányölést emlegettünk, ám a hétvégére ráadásul egy Aranysárkány is jut majd. A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál műsorán ugyanis ott szerepel Eötvös Péter Schimmelpfennig-operája, a Der goldene Drache, méghozzá magyarországi ősbemutató gyanánt (Miskolci Nemzeti Színház, június 16., hét óra). Az Israel Contemporary Players közreműködésével megszólaló dalmű mellett persze más izgalmak is várhatnak mindazokra, akik a miskolci Déryné utca környékén őgyelegnek ezekben a napokban. Így szerda este a fesztiválról elmaradhatatlan Kékszakállú jut majd a közönség elé, ezúttal egy Szkrjabin-szimfonikus költeménnyel párban, Hamar Zsolt karmesteri és rendezői irányításával (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). Csütörtökön este pedig a fesztivál tavalyi operaíró versenyének győztes alkotása, az osztrák Albin Fries Nora című operája kerül sorra, Cser Ádám zenei vezetésével, távol Ibsen Babaházától (Miskolci Nemzeti Színház, június 20., hét óra).