mi a kotta?

Omlik a tárna

  • mi a kotta
  • 2019. július 13.

Zene

„Na ezt hallgasd meg. Ettől majd letérdelsz… / A hamutiszta dallam égig ível, / Figyeld csak: éppen úgy emelkedik / A csontig egyszerűsített alap / Fölé, minthogyha szárnya nőne… És most! / A refrén mindig új csatakiáltás: / »Fölkelt a Nap! Trónszékre lép a Nap!« / Hallod? – S ha padlót fogsz a kőkemény / Riffektől, füled szétrepeszti a / Földrengető dörej… Megint a refrén: / »Fönt jár a Nap, és egyre csak dagad!« / Mint egy sújtólég-robbanás! fejedre / Omlik a tárna, légáram söpör / Végig a hétmérföldes alagúton, / És minden mesterséges fény kialszik, / Hogy helyükre tódulhasson a napfény; / Föltekintesz: az opálszínü égbolt / Köszönti a fiatal égitestet: / Trónol a Nap, és bosszuálló arccal / Tekint szét a mérsékelt égövön… – / Csodálkozol: egyetlen pillanatban / Ráz ki a hideg, önt el az öröm.”

Az idézet Siegfried szerepéből való, ám nem Wagner, hanem a múlt héten, megrendítően korán elhunyt Térey János tetralógiájából, a Nibelung-lakópark harmadik részéből (Hagen, avagy a gyűlöletbeszéd). A Téreyt megihlető Ring, amelyben az említett alak nem a Wälsungwerke elnök-vezérigazgatója, hanem maga a sárkányölő hős (képünkön), éppen térdre kényszerít minket ezekben a napokban. Elvégre a Budapesti Wagner-napok idei első teljes Nibelung-ciklusa most vasárnap zárul: Az istenek alkonyával, Siegfried szerepében a német Stefan Vinkével (Nemzeti Hangversenyterem, június 16., négy óra). Jövő csütörtökön azután Fischer Ádám már útjára is indítja a második kört, természetesen az előestével, vagyis A Rajna kincsével (Nemzeti Hangversenyterem, június 20., hat óra).

Vasárnap este persze már akár szabadtéri programot is választhatunk, méghozzá egy egészen különlegeset, habár voltaképp immár hagyományosnak is nevezhetőt. Mert hiszen a Budapesti Fesztiválzenekar a 2018/19-es hangversenyévadot is a TérTáncKoncert elnevezésű programmal zárja, amelyen idén is több száz, hátrányos helyzetű térségből érkezett kis- és nagykamasz táncol majd (Bp. V., Szent István tér, június 16., hét óra). Fischer Iván ezúttal olyan talpalávalót választott, amelyet a napjainkat domináló Wagner nevezett el „a tánc apoteózisának”: vagyis Beethoven VII. szimfóniáját.

Fentebb sárkányölést emlegettünk, ám a hétvégére ráadásul egy Aranysárkány is jut majd. A miskolci Bartók Plusz Operafesztivál műsorán ugyanis ott szerepel Eötvös Péter Schimmelpfennig-operája, a Der goldene Drache, méghozzá magyarországi ősbemutató gyanánt (Miskolci Nemzeti Színház, június 16., hét óra). Az Israel Contemporary Players közreműködésével megszólaló dalmű mellett persze más izgalmak is várhatnak mindazokra, akik a miskolci Déryné utca környékén őgyelegnek ezekben a napokban. Így szerda este a fesztiválról elmaradhatatlan Kékszakállú jut majd a közönség elé, ezúttal egy Szkrjabin-szimfonikus költeménnyel párban, Hamar Zsolt karmesteri és rendezői irányításával (Nyári Színház, június 19., kilenc óra). Csütörtökön este pedig a fesztivál tavalyi operaíró versenyének győztes alkotása, az osztrák Albin Fries Nora című operája kerül sorra, Cser Ádám zenei vezetésével, távol Ibsen Babaházától (Miskolci Nemzeti Színház, június 20., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.