opera - ERKEL FERENC: BÁNK BÁN

Zene

Túl egy teljes operaházi hatalomváltáson, a tisztes hírű olasz rendező, Cesare Lievi és Térey János közreműködése nélkül, ám a 200. születésnap estéjén azért csak felhangzott az Operában a Bánk bán ősváltozata, s ez alighanem már önmagában is üdvözlésre érdemes ténynek ítélhető.
Túl egy teljes operaházi hatalomváltáson, a tisztes hírû olasz rendezõ, Cesare Lievi és Térey János közremûködése nélkül, ám a 200. születésnap estéjén azért csak felhangzott az Operában a Bánk bán õsváltozata, s ez alighanem már önmagában is üdvözlésre érdemes ténynek ítélhetõ. Hiszen így rácsodálkozhattunk Egressy Béni librettójának archaikus bájára, az egykoron vagy stílszerûen a "régecske" énekelt szöveg prozódiai és lírai sutaságaira, s persze a fel-felködlõ drámaiságra, a magyar operai szövegkönyvírás korai nagy pillanataira is. No és természetesen Erkel eredeti, magát még gyengeségeiben is fõmûnek mutató kompozíciójára, amelyet ilyen teljes formában nemigen hallhattunk eddig - bizony, még a debreceni társulat több éve futó "õs Bánk"-produkciójára befizetve sem. Teljesség, mondhatni a szó mindahány értelmében kimerítõ teljesség jellemezte tehát az ünnepi estét, s az ifj. Palcsó Sándor által félbeszcenírozott elõadás bizony kevés további gyönyörûséggel gyarapította ódondász örömünket. Mert bár a zenekari árokmunkát igazító Héja Domonkos erején felül teljesített, ez sajnos nem pótolhatta az ilyes historikus elõadások számára nélkülözhetetlen magas fokú összecsiszoltságot, s tegyük hozzá, a kiemelkedõ énekesi produkciókat sem. Igaz, tiszteletre méltó erõfeszítéseknek lehettünk szem- és fültanúi a színpadra ügyelve, mindazonáltal a címszerepben felléptetett Bándi János jelen hangi állapotában alkalmasint sem a Rékai-féle átdolgozás, sem az originális Bánk technikai és esztétikai követelményeinek nem lehetett képes egészen megfelelni, s hasonlóan állt a helyzet a Melindát éneklõ Kertesi Ingriddel és az Ottó túlfeszített szólamát megszenvedõ Fekete Attilával is. A mellékszereplõ baritonokkal már jóval több szerencsénk volt: Perencz Béla oldottan formált Tiborca, Szegedi Csaba lézengõ rittere és Geiger Lajos nemes haragú királya egyaránt tetszésünkre szolgált.

Operaház, november 7.

***

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.