Opera - Megdőlt elmélet - Richard Strauss: A rózsalovag

Zene

Személyes empíria, ám akár szakirodalommal is körülbástyázható vélelem: A rózsalovag színpadra állítása az operatársulatok egyik legnagyobb próbatétje, messze túl a Tannhäuseren, ám meglehet, még innen Berlioz operamonstrumán, A trójaiakon. Egy librettó, amely egyszerre filozofál és nyújt szinte a végtelenségig egy durván bursikóz tréfát; egy vígopera, melynek zenéje rendszerint csakúgy többszörös álruhát ölt, mint a nadrágszerepére cselédszoknyát húzó Octavian gróf; egy színpadi játék, melynek előadásához seregnyi karakteres és kvalitásos, persze a német szöveggel is megbirkózó énekes színészre, s hozzá echt bécsies kedélyre van szükség - mindez együtt Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal 99 esztendős remekműve.

Személyes empíria, ám akár szakirodalommal is körülbástyázható vélelem: A rózsalovag színpadra állítása az operatársulatok egyik legnagyobb próbatétje, messze túl a Tannhäuseren, ám meglehet, még innen Berlioz operamonstrumán, A trójaiakon. Egy librettó, amely egyszerre filozofál és nyújt szinte a végtelenségig egy durván bursikóz tréfát; egy vígopera, melynek zenéje rendszerint csakúgy többszörös álruhát ölt, mint a nadrágszerepére cselédszoknyát húzó Octavian gróf; egy színpadi játék, melynek előadásához seregnyi karakteres és kvalitásos, persze a német szöveggel is megbirkózó énekes színészre, s hozzá echt bécsies kedélyre van szükség - mindez együtt Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal 99 esztendős remekműve.

Nem is oly meglepő hát, hogy az Opera soros bemutatóját szokatlanul sok háttérzavar és sajtóindulat kísérte (kis színes: a budapesti operaházban eddig magyar rendezők rendezték A rózsalovagot, most miért hívtak külföldi rendezőt? - tette fel a kérdést a premiert megelőző tájékoztatón a nemzeti média szemfüles és témaérzékeny munkatársa), s ilyesformán azon sincs különösebb csodálkoznivalónk, hogy a pesti Opera produkciója nem bizonyult kikezdhetetlenül tökéletesnek. Roppant mérsékelten fantáziadús, ám nagyjából korrekt rendezés, a zenei kivitelezés biztatóan emelkedett színvonala, s két emlékezésre érdemes, nagy operai alakítás jellemezte az új Rózsalovagot, s ennyi a hazai operabarát számára bőven elegendő a lelkesedéshez.

Mi tagadás, a lett Andrejs Zagars rendezői koncepciója (benne a kulcsötlettel: a cselekmény áthelyezésével Mária Terézia korából az 1900-as évek kezdetére, azaz a komponálás idejére) elmondva határozottan érdekesebb volt, mint a színpadon lepergetve. Ötletei, így az Olasz ária ügyes, egyszerre áhítatos és pöffeszkedő betétje az első felvonás arisztokratikus lever-szertartásában vagy ugyanitt a Tábornagyné enyelgő ébredésébe berobbanó vidéki rokon, Ochs báró kompániájának kényelmes letanyázása a színpadon részint jócskán belül maradtak az előadási hagyomány keretein, részint seregnyi sutasággal elegyítve kerültek a néző elé. A leginkább eredeti elemnek - dacára az operaházi műszak tevőleges fenntartásainak - a szecessziós díszlet, Julia Müer munkája tetszett, amely mindhárom felvonásban ugyanazt a házbelsőt mutatta - Werdenberg tábornagyné hálójaként, a parvenü Faninal fogadótermeként és rossz hírű találkahelyként egyaránt. Bécs minden háza ugyanaz a ház, ha tetszik, a várost mi is a falusi donjuan, Ochs szemén keresztül láthattuk. A föltörekvő Faninal természetesen az arisztokráciát majmolja, míg a harmadik felvonás tótágast álló színpadképe (a karácsonyi Varázsfuvola után ez a megdöntött megoldás sajna már nem hathat oly elemi erővel) jól összeillik a bécsi humor árnyékosabb oldalát felmutató goromba heccel.

A zenei megvalósítást szavatoló Kovács János ezúttal is a csodát kísértette: zenekara mindvégig autentikus kedéllyel muzsikált, s ezt a rendkívüli eredményt a hangzás helyenkénti vastagodása és a fúvósbakik szórványos előfordulása sem csorbította érdemben. Kovács árokból kisugárzó tekintélye az énekes szólisták teljesítményére is jótékony hatást gyakorolt, s a bemutató előadás az utolsó percig szétcsúszás nélkül, olykor eszményszép pillanatokat teremtve zajlott. E pillanatok úrnője mindahányszor a Tábornagynét éneklő Bátori Éva volt: már a puszta megjelenése illúziókeltően arisztokratikusnak és a hervadástól épp csak megkísértetten szépasszonyinak hatott, énekszava pedig a szerelmi mámor fekvésében csakúgy a színpadi életigazság erejével nyűgözött, mint a darabzáró rezignáció magaslatán. Hitelét alkalmasint a korrekt német szövegmondás is növelte, aminthogy a vendégként éppenséggel hazai pályán mozgó Lars Woldt (Ochs báró) többszörös anyanyelvisége is jócskán üdítőnek találtatott. A német basszista ráadásul remek színésznek, fiatalosan és kedélyesen ordenáré figurának, s öszszességében tőrőlmetszett vígoperai alaknak bizonyult. A Tábornagyné kamaszkorú szeretőjét, Octavian grófot alakító Meláth Andrea hangja helyenként ugyan forszírozottnak tűnt, ám színpadi jelenléte így is elsőrangú operai személyiségnek mutatta az énekesnőt. A grobián Ochs helyett végül Octaviannal frigyre lépő polgár-nemes lány, vagyis Sophie szerepében a tehetséges Rácz Rita leginkább lányos bájával és merőben problematikus szövegmondásával keltett feltűnést.

Amint az várható volt, a seregnyi figurát - major domustól a fodrászig, nagy lakájtól a kisinasig - felvonultató opera kisebb szerepeit nem sikerülhetett minden esetben a legalkalmasabb énekesre kiosztani. Míg Fekete Attila valóságos kabinetalakítást nyújtott az Olasz énekes tenorkarikatúrájaként, addig a rozzant egészségű, ám hűdésig ambiciózus Faninal alakját a tehetséges Kálmán Péter egyetlen pillanatra sem tudta a sajátjaként felmutatni. Az egységes játékmodor kialakításának rendezői kudarcát pedig leginkább Temesi Mária (Marianne) és Sárkány Kázmér (Jegyző) tette fájdalmasan érzékletessé számunkra.

Magyar Állami Operaház, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”