Opera - Megdőlt elmélet - Richard Strauss: A rózsalovag

Zene

Személyes empíria, ám akár szakirodalommal is körülbástyázható vélelem: A rózsalovag színpadra állítása az operatársulatok egyik legnagyobb próbatétje, messze túl a Tannhäuseren, ám meglehet, még innen Berlioz operamonstrumán, A trójaiakon. Egy librettó, amely egyszerre filozofál és nyújt szinte a végtelenségig egy durván bursikóz tréfát; egy vígopera, melynek zenéje rendszerint csakúgy többszörös álruhát ölt, mint a nadrágszerepére cselédszoknyát húzó Octavian gróf; egy színpadi játék, melynek előadásához seregnyi karakteres és kvalitásos, persze a német szöveggel is megbirkózó énekes színészre, s hozzá echt bécsies kedélyre van szükség - mindez együtt Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal 99 esztendős remekműve.

Személyes empíria, ám akár szakirodalommal is körülbástyázható vélelem: A rózsalovag színpadra állítása az operatársulatok egyik legnagyobb próbatétje, messze túl a Tannhäuseren, ám meglehet, még innen Berlioz operamonstrumán, A trójaiakon. Egy librettó, amely egyszerre filozofál és nyújt szinte a végtelenségig egy durván bursikóz tréfát; egy vígopera, melynek zenéje rendszerint csakúgy többszörös álruhát ölt, mint a nadrágszerepére cselédszoknyát húzó Octavian gróf; egy színpadi játék, melynek előadásához seregnyi karakteres és kvalitásos, persze a német szöveggel is megbirkózó énekes színészre, s hozzá echt bécsies kedélyre van szükség - mindez együtt Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal 99 esztendős remekműve.

Nem is oly meglepő hát, hogy az Opera soros bemutatóját szokatlanul sok háttérzavar és sajtóindulat kísérte (kis színes: a budapesti operaházban eddig magyar rendezők rendezték A rózsalovagot, most miért hívtak külföldi rendezőt? - tette fel a kérdést a premiert megelőző tájékoztatón a nemzeti média szemfüles és témaérzékeny munkatársa), s ilyesformán azon sincs különösebb csodálkoznivalónk, hogy a pesti Opera produkciója nem bizonyult kikezdhetetlenül tökéletesnek. Roppant mérsékelten fantáziadús, ám nagyjából korrekt rendezés, a zenei kivitelezés biztatóan emelkedett színvonala, s két emlékezésre érdemes, nagy operai alakítás jellemezte az új Rózsalovagot, s ennyi a hazai operabarát számára bőven elegendő a lelkesedéshez.

Mi tagadás, a lett Andrejs Zagars rendezői koncepciója (benne a kulcsötlettel: a cselekmény áthelyezésével Mária Terézia korából az 1900-as évek kezdetére, azaz a komponálás idejére) elmondva határozottan érdekesebb volt, mint a színpadon lepergetve. Ötletei, így az Olasz ária ügyes, egyszerre áhítatos és pöffeszkedő betétje az első felvonás arisztokratikus lever-szertartásában vagy ugyanitt a Tábornagyné enyelgő ébredésébe berobbanó vidéki rokon, Ochs báró kompániájának kényelmes letanyázása a színpadon részint jócskán belül maradtak az előadási hagyomány keretein, részint seregnyi sutasággal elegyítve kerültek a néző elé. A leginkább eredeti elemnek - dacára az operaházi műszak tevőleges fenntartásainak - a szecessziós díszlet, Julia Müer munkája tetszett, amely mindhárom felvonásban ugyanazt a házbelsőt mutatta - Werdenberg tábornagyné hálójaként, a parvenü Faninal fogadótermeként és rossz hírű találkahelyként egyaránt. Bécs minden háza ugyanaz a ház, ha tetszik, a várost mi is a falusi donjuan, Ochs szemén keresztül láthattuk. A föltörekvő Faninal természetesen az arisztokráciát majmolja, míg a harmadik felvonás tótágast álló színpadképe (a karácsonyi Varázsfuvola után ez a megdöntött megoldás sajna már nem hathat oly elemi erővel) jól összeillik a bécsi humor árnyékosabb oldalát felmutató goromba heccel.

A zenei megvalósítást szavatoló Kovács János ezúttal is a csodát kísértette: zenekara mindvégig autentikus kedéllyel muzsikált, s ezt a rendkívüli eredményt a hangzás helyenkénti vastagodása és a fúvósbakik szórványos előfordulása sem csorbította érdemben. Kovács árokból kisugárzó tekintélye az énekes szólisták teljesítményére is jótékony hatást gyakorolt, s a bemutató előadás az utolsó percig szétcsúszás nélkül, olykor eszményszép pillanatokat teremtve zajlott. E pillanatok úrnője mindahányszor a Tábornagynét éneklő Bátori Éva volt: már a puszta megjelenése illúziókeltően arisztokratikusnak és a hervadástól épp csak megkísértetten szépasszonyinak hatott, énekszava pedig a szerelmi mámor fekvésében csakúgy a színpadi életigazság erejével nyűgözött, mint a darabzáró rezignáció magaslatán. Hitelét alkalmasint a korrekt német szövegmondás is növelte, aminthogy a vendégként éppenséggel hazai pályán mozgó Lars Woldt (Ochs báró) többszörös anyanyelvisége is jócskán üdítőnek találtatott. A német basszista ráadásul remek színésznek, fiatalosan és kedélyesen ordenáré figurának, s öszszességében tőrőlmetszett vígoperai alaknak bizonyult. A Tábornagyné kamaszkorú szeretőjét, Octavian grófot alakító Meláth Andrea hangja helyenként ugyan forszírozottnak tűnt, ám színpadi jelenléte így is elsőrangú operai személyiségnek mutatta az énekesnőt. A grobián Ochs helyett végül Octaviannal frigyre lépő polgár-nemes lány, vagyis Sophie szerepében a tehetséges Rácz Rita leginkább lányos bájával és merőben problematikus szövegmondásával keltett feltűnést.

Amint az várható volt, a seregnyi figurát - major domustól a fodrászig, nagy lakájtól a kisinasig - felvonultató opera kisebb szerepeit nem sikerülhetett minden esetben a legalkalmasabb énekesre kiosztani. Míg Fekete Attila valóságos kabinetalakítást nyújtott az Olasz énekes tenorkarikatúrájaként, addig a rozzant egészségű, ám hűdésig ambiciózus Faninal alakját a tehetséges Kálmán Péter egyetlen pillanatra sem tudta a sajátjaként felmutatni. Az egységes játékmodor kialakításának rendezői kudarcát pedig leginkább Temesi Mária (Marianne) és Sárkány Kázmér (Jegyző) tette fájdalmasan érzékletessé számunkra.

Magyar Állami Operaház, március 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.