Opera - Válságtermék - Weill-Brecht: Mahagonny városának felemelkedése és bukása

Zene

A Mahagonny a kényelmetlen igazságok és a még kényelmetlenebb szentenciák valóságos tárháza, így tán nem meglepő, ha elsőbben a recenzensből is néhány kevésbé komfortos mondat és némi tudákosság kívánkozik ki az évad hatodik operai bemutatója láttán (a baletteket most nem számítva). Nos, a premier színhelyéül szolgáló Thália Színházon kezdve a sort: mi tűrés-tagadás, az opera-előadások valamiképp nem működnek e falak között. Talán az épület dacol a műfajjal, vagy a múlt emlékei terhelik meg az élményt (bár ugyan miért ártana Kazimir Károly spektákulumokkal okító, elkötelezett szellemisége Brecht és Weill muzikális képeskönyvének?), nem tudni, ám az mindenesetre tény, hogy a hangulat immár többedszer marad alatta az operapremiereken okkal elvárható szintnek, s akkor a hétköznapi előadásokról jobb, ha nem is szólunk. Másrészt, László Ferenc

A Mahagonny a kényelmetlen igazságok és a még kényelmetlenebb szentenciák valóságos tárháza, így tán nem meglepő, ha elsőbben a recenzensből is néhány kevésbé komfortos mondat és némi tudákosság kívánkozik ki az évad hatodik operai bemutatója láttán (a baletteket most nem számítva). Nos, a premier színhelyéül szolgáló Thália Színházon kezdve a sort: mi tűrés-tagadás, az opera-előadások valamiképp nem működnek e falak között. Talán az épület dacol a műfajjal, vagy a múlt emlékei terhelik meg az élményt (bár ugyan miért ártana Kazimir Károly spektákulumokkal okító, elkötelezett szellemisége Brecht és Weill muzikális képeskönyvének?), nem tudni, ám az mindenesetre tény, hogy a hangulat immár többedszer marad alatta az operapremiereken okkal elvárható szintnek, s akkor a hétköznapi előadásokról jobb, ha nem is szólunk. Másrészt, ha tudván tudjuk, s hozzá rendszerint fennhangon, szívbéli elismeréssel mantrázzuk is a szándék nemességét, bizony úgy fest, hogy az Operaház soros szezonja erősen túlméretezett: a tiszteletreméltó művészeti intézet és az operakedvelő közönség egyaránt teljesítőképessége határain jár. S miközben előre is viharos sikert kívánunk a még elkövetkező három produkciónak, megkockáztatjuk a vélelmet, hogy egyik-másik erőpróbát akár meg is takaríthatta volna magának a fővárosi operajátszás.

Az ugyancsak a Tháliában elővezetett CarmenCET mellett összességében ilyennek tetszik számunkra Kurt Weill és Bertolt Brecht első ízben 1930-ban színre vitt operája is. Mert hiába tiszteljük - együtt és külön-külön is - a szerzők munkásságát, s fogadjuk el a "csapdaváros" történetének, a kapitalizmus, s általában a polgári társaság kritikájának helytálló és aktuális voltát: a művészi érvényesség nem feltétlenül szegődik mindahány igaz, vagy éppen időszerű állítás mellé. Márpedig Brecht didaktikus tételmondatai, redundáns kinyilatkoztatásai, valamint Weill tömény, ám a lírával hadilábon álló zeneszámai egykönnyen ásatagnak, vagy legalábbis fakult bájúnak tűnhetnek, akár ismerősnek fogadjuk el a "pénzért mindent lehet", "a szegénynek lenni nagyobb bűn, mint ölni", s a hasonló példázatok logikáját, akár nem.

E hosszadalmas bevezetőt azért ítéltük szükségesnek, mert a fenti tényezők nagyjából behatárolták az új produkció lehetőségeit, mely produkció - paradox módon, igen - számos ponton rokonszenvesnek, tehetségesnek, sőt ihletettnek bizonyult. A rendezőként és látványtervezőként tevékenykedő Szikora János hatalmas erőfeszítéseket tett azért, hogy a Mahagonny megéljen a Thália színpadán, s hogy a legalább felerészben prózában bonyolódó cselekmény aktorai meghaladják az operai színjátszás ismerős kliséit. Rendezése, kezdve a színre begördülő automobillal, s folytatva a görkorcsolyán cikázó kisfiúkkal, a go-go-rúdnál balettező fehér tütüs csöpp leánykával, meg persze a fehérre meszelt, a cselekmény fordulatait táblán felmutogató liliputi szereplőkkel, felettébb teátrális és hatásvadász - de hát miért is lenne baj, hogy egy színházi előadás teátrális és erős hatásokban utazik? Legfeljebb a krisztusi megváltástörténetet felidéző mozzanatok sorát (az utolsó vacsora imitálása, a halálra szánt főszereplőnek a zenekari árokból lándzsán felnyújtott víz és így tovább) éreztük haszontalan rátétnek, nem annyira a blaszfémiától ódzkodván, hanem mert egyszerűen passzénak (bővebben kifejtve: eredetiségében, botránkoztató és katartikus erejében egyaránt fogyatkozottnak) ítéltük az ilyesfajta ötleteket.

A második szereposztás premierjén a Mahagonny városának új rendjét, a "nincs törvényt" meghirdető, ám kifizetetlen számlái miatt kivégzett favágó, Jim Mahoney szerepében színre lépő Nyári Zoltán igazolta leginkább a rendezői törekvés helyességét. Alakítása prózában és dalban egyaránt erős volt, figurájának nyersesége, prédikáló heve imponált, s nem a jeles tenoron múlt, hogy a darab - Brecht által hosszúra nyújtott - lezárásában sorsa iránt táplált érdeklődésünk menthetetlenül apadt valamelyest. Mellette a vonzó Rálik Szilvia közveszélyesen vamp figurájával és elsöprő erejű vokális teljesítményével nyűgözött, s a csapdaváros három bűnöző-alapítója, Kovács Annamária, Kiss Péter és Szvétek László is jól teljesített - ki prózában, ki dalban, ki fellépésben.

Ám míg a prózai szövegmondás kicsiszolásában komoly sikereket könyvelhetett el a produkció, addig az énekelt szöveg jelentős része - fájdalom! - érthetetlen maradt, s ez helyenként már az "eszmei mondanivaló" befogadását is gátolta. Ez különösképp a mindkét fináléban a nézőtér első sorába vezényelt férfikórus esetében bizonyult súlyos problémának; e kar egyéb vonatkozásokban is zavaró érzékletességgel illusztrálta az intézmény művészi teljesítőképességének korlátait. A Kesselyák Gergely vezényelte zenekar egészében tisztesen helytállt magáért, bár az alighanem a narrátorként az árokból felbukkanó dirigens rovására írható, hogy a hangszeres kíséret olykor ellépett a színpadi akció mellől. Az viszont már vélhetőleg a rendezés kontójához számolandó, hogy a darab leghíresebb betétszáma, az oly sokak által feldolgozott Alabama Song majd' elsikkadt az új előadásban.

A második fináléban merőben szatirikus, kifordított szövegű transzparensekkel vonulnak színpadra a játszó személyek, ám az időszerűséget - direkt pártpolitikai utalások nélkül, ellenben feszülettel - hangsúlyozó ötlet a halvány derűn túl nem vált ki különösebb hatást a közönségből. Recsegjen-ropogjon bár a szemünk láttára a világkapitalizmus és a nyugati civilizáció, az előadás akarva-akaratlanul is inkább az Operaház kríziséről mesél. Õszintén reméljük, hogy növekedési válsággal van dolgunk.

Thália Színház, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.