Opera - Válságtermék - Weill-Brecht: Mahagonny városának felemelkedése és bukása

Zene

A Mahagonny a kényelmetlen igazságok és a még kényelmetlenebb szentenciák valóságos tárháza, így tán nem meglepő, ha elsőbben a recenzensből is néhány kevésbé komfortos mondat és némi tudákosság kívánkozik ki az évad hatodik operai bemutatója láttán (a baletteket most nem számítva). Nos, a premier színhelyéül szolgáló Thália Színházon kezdve a sort: mi tűrés-tagadás, az opera-előadások valamiképp nem működnek e falak között. Talán az épület dacol a műfajjal, vagy a múlt emlékei terhelik meg az élményt (bár ugyan miért ártana Kazimir Károly spektákulumokkal okító, elkötelezett szellemisége Brecht és Weill muzikális képeskönyvének?), nem tudni, ám az mindenesetre tény, hogy a hangulat immár többedszer marad alatta az operapremiereken okkal elvárható szintnek, s akkor a hétköznapi előadásokról jobb, ha nem is szólunk. Másrészt, László Ferenc

A Mahagonny a kényelmetlen igazságok és a még kényelmetlenebb szentenciák valóságos tárháza, így tán nem meglepő, ha elsőbben a recenzensből is néhány kevésbé komfortos mondat és némi tudákosság kívánkozik ki az évad hatodik operai bemutatója láttán (a baletteket most nem számítva). Nos, a premier színhelyéül szolgáló Thália Színházon kezdve a sort: mi tűrés-tagadás, az opera-előadások valamiképp nem működnek e falak között. Talán az épület dacol a műfajjal, vagy a múlt emlékei terhelik meg az élményt (bár ugyan miért ártana Kazimir Károly spektákulumokkal okító, elkötelezett szellemisége Brecht és Weill muzikális képeskönyvének?), nem tudni, ám az mindenesetre tény, hogy a hangulat immár többedszer marad alatta az operapremiereken okkal elvárható szintnek, s akkor a hétköznapi előadásokról jobb, ha nem is szólunk. Másrészt, ha tudván tudjuk, s hozzá rendszerint fennhangon, szívbéli elismeréssel mantrázzuk is a szándék nemességét, bizony úgy fest, hogy az Operaház soros szezonja erősen túlméretezett: a tiszteletreméltó művészeti intézet és az operakedvelő közönség egyaránt teljesítőképessége határain jár. S miközben előre is viharos sikert kívánunk a még elkövetkező három produkciónak, megkockáztatjuk a vélelmet, hogy egyik-másik erőpróbát akár meg is takaríthatta volna magának a fővárosi operajátszás.

Az ugyancsak a Tháliában elővezetett CarmenCET mellett összességében ilyennek tetszik számunkra Kurt Weill és Bertolt Brecht első ízben 1930-ban színre vitt operája is. Mert hiába tiszteljük - együtt és külön-külön is - a szerzők munkásságát, s fogadjuk el a "csapdaváros" történetének, a kapitalizmus, s általában a polgári társaság kritikájának helytálló és aktuális voltát: a művészi érvényesség nem feltétlenül szegődik mindahány igaz, vagy éppen időszerű állítás mellé. Márpedig Brecht didaktikus tételmondatai, redundáns kinyilatkoztatásai, valamint Weill tömény, ám a lírával hadilábon álló zeneszámai egykönnyen ásatagnak, vagy legalábbis fakult bájúnak tűnhetnek, akár ismerősnek fogadjuk el a "pénzért mindent lehet", "a szegénynek lenni nagyobb bűn, mint ölni", s a hasonló példázatok logikáját, akár nem.

E hosszadalmas bevezetőt azért ítéltük szükségesnek, mert a fenti tényezők nagyjából behatárolták az új produkció lehetőségeit, mely produkció - paradox módon, igen - számos ponton rokonszenvesnek, tehetségesnek, sőt ihletettnek bizonyult. A rendezőként és látványtervezőként tevékenykedő Szikora János hatalmas erőfeszítéseket tett azért, hogy a Mahagonny megéljen a Thália színpadán, s hogy a legalább felerészben prózában bonyolódó cselekmény aktorai meghaladják az operai színjátszás ismerős kliséit. Rendezése, kezdve a színre begördülő automobillal, s folytatva a görkorcsolyán cikázó kisfiúkkal, a go-go-rúdnál balettező fehér tütüs csöpp leánykával, meg persze a fehérre meszelt, a cselekmény fordulatait táblán felmutogató liliputi szereplőkkel, felettébb teátrális és hatásvadász - de hát miért is lenne baj, hogy egy színházi előadás teátrális és erős hatásokban utazik? Legfeljebb a krisztusi megváltástörténetet felidéző mozzanatok sorát (az utolsó vacsora imitálása, a halálra szánt főszereplőnek a zenekari árokból lándzsán felnyújtott víz és így tovább) éreztük haszontalan rátétnek, nem annyira a blaszfémiától ódzkodván, hanem mert egyszerűen passzénak (bővebben kifejtve: eredetiségében, botránkoztató és katartikus erejében egyaránt fogyatkozottnak) ítéltük az ilyesfajta ötleteket.

A második szereposztás premierjén a Mahagonny városának új rendjét, a "nincs törvényt" meghirdető, ám kifizetetlen számlái miatt kivégzett favágó, Jim Mahoney szerepében színre lépő Nyári Zoltán igazolta leginkább a rendezői törekvés helyességét. Alakítása prózában és dalban egyaránt erős volt, figurájának nyersesége, prédikáló heve imponált, s nem a jeles tenoron múlt, hogy a darab - Brecht által hosszúra nyújtott - lezárásában sorsa iránt táplált érdeklődésünk menthetetlenül apadt valamelyest. Mellette a vonzó Rálik Szilvia közveszélyesen vamp figurájával és elsöprő erejű vokális teljesítményével nyűgözött, s a csapdaváros három bűnöző-alapítója, Kovács Annamária, Kiss Péter és Szvétek László is jól teljesített - ki prózában, ki dalban, ki fellépésben.

Ám míg a prózai szövegmondás kicsiszolásában komoly sikereket könyvelhetett el a produkció, addig az énekelt szöveg jelentős része - fájdalom! - érthetetlen maradt, s ez helyenként már az "eszmei mondanivaló" befogadását is gátolta. Ez különösképp a mindkét fináléban a nézőtér első sorába vezényelt férfikórus esetében bizonyult súlyos problémának; e kar egyéb vonatkozásokban is zavaró érzékletességgel illusztrálta az intézmény művészi teljesítőképességének korlátait. A Kesselyák Gergely vezényelte zenekar egészében tisztesen helytállt magáért, bár az alighanem a narrátorként az árokból felbukkanó dirigens rovására írható, hogy a hangszeres kíséret olykor ellépett a színpadi akció mellől. Az viszont már vélhetőleg a rendezés kontójához számolandó, hogy a darab leghíresebb betétszáma, az oly sokak által feldolgozott Alabama Song majd' elsikkadt az új előadásban.

A második fináléban merőben szatirikus, kifordított szövegű transzparensekkel vonulnak színpadra a játszó személyek, ám az időszerűséget - direkt pártpolitikai utalások nélkül, ellenben feszülettel - hangsúlyozó ötlet a halvány derűn túl nem vált ki különösebb hatást a közönségből. Recsegjen-ropogjon bár a szemünk láttára a világkapitalizmus és a nyugati civilizáció, az előadás akarva-akaratlanul is inkább az Operaház kríziséről mesél. Õszintén reméljük, hogy növekedési válsággal van dolgunk.

Thália Színház, február 22.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.