mi a kotta?

Optimista tragédia

  • mi a kotta
  • 2014. október 18.

Zene

„Egy alkalommal szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig. Ekkor jutott eszembe a cisz-moll Adagio.” A Richard Wagnert istenítő, ám bálványának halandó voltára búsan ráébredő Anton Bruckner emlékezett vissza ekképp a 7. szimfónia híres s a nácik által majdnem hírhedtté tett Adagiójának keletkezéstörténetére. E nagyon ünnepélyesen és nagyon lassan játszandó gyásztétel, illetve a szimfónia egésze szombaton az MR Szimfonikusok évadnyitó hangversenyén szerepel majd, a Wagner-karmesteri tapasztalatait itt bizonnyal remekül hasznosító Kovács János vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 20., fél nyolc). Amíg Brucknert 7. szimfóniájában Wagner bármikor bekövetkezhető, majd bekövetkezett halála, addig Mahlert a saját halála foglalkoztatta 9. szimfóniájának megalkotása közben. A kilencedik szimfóniák végzetes zenetörténeti szériáját túlságosan is átérző komponista ugyanis tartott ettől a művétől, amelynek befejezése után aztán csalóka megkönnyebbüléssel lélegzett fel: „most már túl vagyok a veszélyen”. A hatalmas szimfónia (amelynek végüzenete Molnár Antal szerint e három szóban áll: Ember, légy jó!) hétfőn a Concerto Budapest hangversenyének túlnyomó részét alkotja majd, Keller András karmesteri irányítása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc).

Most már túl vagyok a veszélyen – ilyesmi talán Sosztakovics fejében is megfordulhatott Sztálin haláláról értesülvén, hiszen a Gazda uralmának utolsó éveiben a zeneszerző újra fenyegettetve érezhette magát. 1953 decemberében bemutatott 10. szimfóniájába, mely szimfóniát a pálya- és sorstárs Hacsaturján bölcs politikai érzékkel optimista tragé­diaként méltatta, Sosztakovics már bele is illesztette Sztálin zenei gúnyképét. A démoni Allegro és vele a szimfónia egésze hétfőn a Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz tematikájú koncertjén hangzik majd fel (operaház, szeptember 22., fél nyolc). Pinchas Steinberg ezen az estén Rahmanyinov 2. zongoraversenyét is elvezényli majd, a slágermű zongoraszólamába a nagy tehetségű Andrej Korobejnyikov fog beülni.

A balsejtelmek és gyászhangulatok vagy épp a diktátorokra visszavágó fricskák jóval kevésbé motiválták a praktikus hajlamú Richard Strauss művészetét, aki Hősi élet című szimfonikus költeményének megkomponálását például ilyen racionálisan tudta megindokolni 1898-ban: „Mivel Beethoven Eroicája nem kedvence karmestereinknek, és ezért csak igen ritkán kerül előadásra, belső szükségletnek engedve most egy nagyobb szimfonikus költeményt komponálok, Hősi élet címmel (gyászinduló nélkül, de Esz-dúrban, nagyon sok kürttel, ami ugyebár a hősiesség jelképe)...” A józan felismerésnek és az „erős vidéki levegőnek” köszönhető kompozíció a Pestre idén másodízben ellátogató Zubin Mehta koncertjén szólal majd meg: az Izraeli Filharmonikusok előadásában, a Patetikus szimfónia párja gyanánt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 23., fél nyolc). Még egy neves külföldi formációt köszönthetünk majd Budapesten ezen a héten: a Holland Baroque Society, a kiváló Francesco Corti (képünkön) vezényletével és csembalójátékával, szép sorban négy Brandenburgi versenyt vezet majd elénk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.