mi a kotta?

Optimista tragédia

  • mi a kotta
  • 2014. október 18.

Zene

„Egy alkalommal szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig. Ekkor jutott eszembe a cisz-moll Adagio.” A Richard Wagnert istenítő, ám bálványának halandó voltára búsan ráébredő Anton Bruckner emlékezett vissza ekképp a 7. szimfónia híres s a nácik által majdnem hírhedtté tett Adagiójának keletkezéstörténetére. E nagyon ünnepélyesen és nagyon lassan játszandó gyásztétel, illetve a szimfónia egésze szombaton az MR Szimfonikusok évadnyitó hangversenyén szerepel majd, a Wagner-karmesteri tapasztalatait itt bizonnyal remekül hasznosító Kovács János vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 20., fél nyolc). Amíg Brucknert 7. szimfóniájában Wagner bármikor bekövetkezhető, majd bekövetkezett halála, addig Mahlert a saját halála foglalkoztatta 9. szimfóniájának megalkotása közben. A kilencedik szimfóniák végzetes zenetörténeti szériáját túlságosan is átérző komponista ugyanis tartott ettől a művétől, amelynek befejezése után aztán csalóka megkönnyebbüléssel lélegzett fel: „most már túl vagyok a veszélyen”. A hatalmas szimfónia (amelynek végüzenete Molnár Antal szerint e három szóban áll: Ember, légy jó!) hétfőn a Concerto Budapest hangversenyének túlnyomó részét alkotja majd, Keller András karmesteri irányítása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc).

Most már túl vagyok a veszélyen – ilyesmi talán Sosztakovics fejében is megfordulhatott Sztálin haláláról értesülvén, hiszen a Gazda uralmának utolsó éveiben a zeneszerző újra fenyegettetve érezhette magát. 1953 decemberében bemutatott 10. szimfóniájába, mely szimfóniát a pálya- és sorstárs Hacsaturján bölcs politikai érzékkel optimista tragé­diaként méltatta, Sosztakovics már bele is illesztette Sztálin zenei gúnyképét. A démoni Allegro és vele a szimfónia egésze hétfőn a Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz tematikájú koncertjén hangzik majd fel (operaház, szeptember 22., fél nyolc). Pinchas Steinberg ezen az estén Rahmanyinov 2. zongoraversenyét is elvezényli majd, a slágermű zongoraszólamába a nagy tehetségű Andrej Korobejnyikov fog beülni.

A balsejtelmek és gyászhangulatok vagy épp a diktátorokra visszavágó fricskák jóval kevésbé motiválták a praktikus hajlamú Richard Strauss művészetét, aki Hősi élet című szimfonikus költeményének megkomponálását például ilyen racionálisan tudta megindokolni 1898-ban: „Mivel Beethoven Eroicája nem kedvence karmestereinknek, és ezért csak igen ritkán kerül előadásra, belső szükségletnek engedve most egy nagyobb szimfonikus költeményt komponálok, Hősi élet címmel (gyászinduló nélkül, de Esz-dúrban, nagyon sok kürttel, ami ugyebár a hősiesség jelképe)...” A józan felismerésnek és az „erős vidéki levegőnek” köszönhető kompozíció a Pestre idén másodízben ellátogató Zubin Mehta koncertjén szólal majd meg: az Izraeli Filharmonikusok előadásában, a Patetikus szimfónia párja gyanánt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 23., fél nyolc). Még egy neves külföldi formációt köszönthetünk majd Budapesten ezen a héten: a Holland Baroque Society, a kiváló Francesco Corti (képünkön) vezényletével és csembalójátékával, szép sorban négy Brandenburgi versenyt vezet majd elénk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”