mi a kotta?

Optimista tragédia

  • mi a kotta
  • 2014. október 18.

Zene

„Egy alkalommal szomorú hangulatban értem haza; az járt a fejemben, hogy a Mester már nem élhet sokáig. Ekkor jutott eszembe a cisz-moll Adagio.” A Richard Wagnert istenítő, ám bálványának halandó voltára búsan ráébredő Anton Bruckner emlékezett vissza ekképp a 7. szimfónia híres s a nácik által majdnem hírhedtté tett Adagiójának keletkezéstörténetére. E nagyon ünnepélyesen és nagyon lassan játszandó gyásztétel, illetve a szimfónia egésze szombaton az MR Szimfonikusok évadnyitó hangversenyén szerepel majd, a Wagner-karmesteri tapasztalatait itt bizonnyal remekül hasznosító Kovács János vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 20., fél nyolc). Amíg Brucknert 7. szimfóniájában Wagner bármikor bekövetkezhető, majd bekövetkezett halála, addig Mahlert a saját halála foglalkoztatta 9. szimfóniájának megalkotása közben. A kilencedik szimfóniák végzetes zenetörténeti szériáját túlságosan is átérző komponista ugyanis tartott ettől a művétől, amelynek befejezése után aztán csalóka megkönnyebbüléssel lélegzett fel: „most már túl vagyok a veszélyen”. A hatalmas szimfónia (amelynek végüzenete Molnár Antal szerint e három szóban áll: Ember, légy jó!) hétfőn a Concerto Budapest hangversenyének túlnyomó részét alkotja majd, Keller András karmesteri irányítása mellett (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 22., fél nyolc).

Most már túl vagyok a veszélyen – ilyesmi talán Sosztakovics fejében is megfordulhatott Sztálin haláláról értesülvén, hiszen a Gazda uralmának utolsó éveiben a zeneszerző újra fenyegettetve érezhette magát. 1953 decemberében bemutatott 10. szimfóniájába, mely szimfóniát a pálya- és sorstárs Hacsaturján bölcs politikai érzékkel optimista tragé­diaként méltatta, Sosztakovics már bele is illesztette Sztálin zenei gúnyképét. A démoni Allegro és vele a szimfónia egésze hétfőn a Filharmóniai Társaság Zenekarának orosz tematikájú koncertjén hangzik majd fel (operaház, szeptember 22., fél nyolc). Pinchas Steinberg ezen az estén Rahmanyinov 2. zongoraversenyét is elvezényli majd, a slágermű zongoraszólamába a nagy tehetségű Andrej Korobejnyikov fog beülni.

A balsejtelmek és gyászhangulatok vagy épp a diktátorokra visszavágó fricskák jóval kevésbé motiválták a praktikus hajlamú Richard Strauss művészetét, aki Hősi élet című szimfonikus költeményének megkomponálását például ilyen racionálisan tudta megindokolni 1898-ban: „Mivel Beethoven Eroicája nem kedvence karmestereinknek, és ezért csak igen ritkán kerül előadásra, belső szükségletnek engedve most egy nagyobb szimfonikus költeményt komponálok, Hősi élet címmel (gyászinduló nélkül, de Esz-dúrban, nagyon sok kürttel, ami ugyebár a hősiesség jelképe)...” A józan felismerésnek és az „erős vidéki levegőnek” köszönhető kompozíció a Pestre idén másodízben ellátogató Zubin Mehta koncertjén szólal majd meg: az Izraeli Filharmonikusok előadásában, a Patetikus szimfónia párja gyanánt (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 23., fél nyolc). Még egy neves külföldi formációt köszönthetünk majd Budapesten ezen a héten: a Holland Baroque Society, a kiváló Francesco Corti (képünkön) vezényletével és csembalójátékával, szép sorban négy Brandenburgi versenyt vezet majd elénk (Zeneakadémia, szeptember 21., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.