mi a kotta?

Őrült spanyol

  • mi a kotta
  • 2017. október 21.

Zene

„Ó, halhatatlan éther, gyors szárnyú szelek, / források, tenger számtalan hullámain / kelő kacaj, te mindeneknek anyja, Föld, / s te, mindentlátó Nap, tekintsetek reám! / isten vagyok s mivel sújtottak istenek. / Nézzétek, milyen gyalázat / gyötör engemet, évezrednyi időt / fogok átszenvedni, az istenek új / királya találta ki szégyenemül / ezt a bilincset. / Jaj, jaj, a jelen s a jövő bajokért / sóhajtozom én, fel fog-e egykor / virradni a végnap e kínra? / Mégis mit beszélek? Én mindent tudok / előre pontosan, mi lesz, váratlanul / nem érhet engem semmi baj, s a ránk szabott / sorsot nyugodtan kell viselni, tudva, hogy / erős a végzet, nem harcolhatunk vele. / De elhallgatni sem tudom s elmondani / sem azt, mi balszerencse ért. Az embe­rek / kedvéért vettem ily igát magamra én: / husáng szárába töltve loptam el nekik / a szikrát, mely minden mesterség mestere, / s az emberek minden szükségében segít. / Ily bűnömért most büntetésem szenvedem, / bilincsbe verve, s nincs fejem felett fedél.” Aiszkhülosz tragédiájának címszerepében e mondatokkal köszön be a világirodalomba az emberiség iránti jótettéért leláncolt Prométheusz, akinek máját nap mint nap egy saskeselyű marcangolta és lakmározta. Az emberiség azért hálásabbnak bizonyult, hiszen Aiszkhülosztól Mesterházi Lajosig sokan megemlékeztek a titáni tűzhozóról, s ezen a téren a zeneszerzők is méltón kitettek magukért. Liszt Ferenc és Alekszandr Szkrjabin például egyként szimfonikus költeményt szentelt Prométheusznak, s mindkét mű felhangzik majd Kovács János vezénylésével a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 28., fél nyolc). Mindemellett Liszt Haláltánca, valamint Szkrjabin másik főműve, Az eksztázis költeménye is elhangzik majd. A koncert érdekességének ígérkezik a kérdés, hogy vajon A tűz költeményében (Prométheusz) a szkrjabini „misztikus akkord” mellett a mester által a hangokhoz megálmodott és hozzárendelt színeknek, vagyis az ezeket kivetítő fényorgonának is jut-e majd szerep.

A Müpában mindeközben tovább zajlik az Európai Hidak fesztivál spanyolozása a Budapesti Fesztiválzenekar Barokk Együttesének két ibér tematikájú hangversenyével (Fesztivál Színház, szeptember 28. és 29., háromnegyed nyolc). Jonathan Cohen irányításával őrült témák sorjáznak majd elénk: a La Follia és a La Pazzia zenei bolondériái mellett a lovagregényektől megkótyagosodott Alonso Quijana, vagyis Don Quijote alakja is fel fog bukkanni, hála Telemann vonatkozó szvitjének.

Azért a Zeneakadémián is felsejlik valami a megszállottságból, hiszen ott a Jóistennek ajánlott utolsó, befejezetlenül maradt Bruckner-mű, a 9. szimfónia szólal majd meg Keller András és a Concerto Budapest hangversenyein (szeptember 23. és 24., fél nyolc). A Dévény Anna emléke előtt tisztelgő két koncerten Anton Bruckner műve előtt két zongoraverseny is megszólal: Mozarttól a D-dúr zongoraverseny K. 451., Bartók Bélától pedig a 3. zongoraverseny – egyként Várjon Dénes szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?