mi a kotta?

Őrült spanyol

  • mi a kotta
  • 2017. október 21.

Zene

„Ó, halhatatlan éther, gyors szárnyú szelek, / források, tenger számtalan hullámain / kelő kacaj, te mindeneknek anyja, Föld, / s te, mindentlátó Nap, tekintsetek reám! / isten vagyok s mivel sújtottak istenek. / Nézzétek, milyen gyalázat / gyötör engemet, évezrednyi időt / fogok átszenvedni, az istenek új / királya találta ki szégyenemül / ezt a bilincset. / Jaj, jaj, a jelen s a jövő bajokért / sóhajtozom én, fel fog-e egykor / virradni a végnap e kínra? / Mégis mit beszélek? Én mindent tudok / előre pontosan, mi lesz, váratlanul / nem érhet engem semmi baj, s a ránk szabott / sorsot nyugodtan kell viselni, tudva, hogy / erős a végzet, nem harcolhatunk vele. / De elhallgatni sem tudom s elmondani / sem azt, mi balszerencse ért. Az embe­rek / kedvéért vettem ily igát magamra én: / husáng szárába töltve loptam el nekik / a szikrát, mely minden mesterség mestere, / s az emberek minden szükségében segít. / Ily bűnömért most büntetésem szenvedem, / bilincsbe verve, s nincs fejem felett fedél.” Aiszkhülosz tragédiájának címszerepében e mondatokkal köszön be a világirodalomba az emberiség iránti jótettéért leláncolt Prométheusz, akinek máját nap mint nap egy saskeselyű marcangolta és lakmározta. Az emberiség azért hálásabbnak bizonyult, hiszen Aiszkhülosztól Mesterházi Lajosig sokan megemlékeztek a titáni tűzhozóról, s ezen a téren a zeneszerzők is méltón kitettek magukért. Liszt Ferenc és Alekszandr Szkrjabin például egyként szimfonikus költeményt szentelt Prométheusznak, s mindkét mű felhangzik majd Kovács János vezénylésével a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának és Énekkarának koncertjén (Nemzeti Hangversenyterem, szeptember 28., fél nyolc). Mindemellett Liszt Haláltánca, valamint Szkrjabin másik főműve, Az eksztázis költeménye is elhangzik majd. A koncert érdekességének ígérkezik a kérdés, hogy vajon A tűz költeményében (Prométheusz) a szkrjabini „misztikus akkord” mellett a mester által a hangokhoz megálmodott és hozzárendelt színeknek, vagyis az ezeket kivetítő fényorgonának is jut-e majd szerep.

A Müpában mindeközben tovább zajlik az Európai Hidak fesztivál spanyolozása a Budapesti Fesztiválzenekar Barokk Együttesének két ibér tematikájú hangversenyével (Fesztivál Színház, szeptember 28. és 29., háromnegyed nyolc). Jonathan Cohen irányításával őrült témák sorjáznak majd elénk: a La Follia és a La Pazzia zenei bolondériái mellett a lovagregényektől megkótyagosodott Alonso Quijana, vagyis Don Quijote alakja is fel fog bukkanni, hála Telemann vonatkozó szvitjének.

Azért a Zeneakadémián is felsejlik valami a megszállottságból, hiszen ott a Jóistennek ajánlott utolsó, befejezetlenül maradt Bruckner-mű, a 9. szimfónia szólal majd meg Keller András és a Concerto Budapest hangversenyein (szeptember 23. és 24., fél nyolc). A Dévény Anna emléke előtt tisztelgő két koncerten Anton Bruckner műve előtt két zongoraverseny is megszólal: Mozarttól a D-dúr zongoraverseny K. 451., Bartók Bélától pedig a 3. zongoraverseny – egyként Várjon Dénes szólójával.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.