Interjú

„Összeáll egy nagy egésszé”

Gressai Ferdinánd zenész  

Zene

A 10 éve alakult Verőköltő zenekar frontembere univerzális művész: szinte minden hangszeren játszik, festő szakon diplomázott, és húszéves sem volt, amikor a Magvető kiadta a verseskötetét.

Magyar Narancs: Hogy indult a művészetekkel való kapcsolatod?

Gressai Ferdinánd: Mindig is az életem része volt. Anyukám szülei festőművészek, ő maga is festő, bábművész, drámapedagógus, újabban művészetterapeuta. Hétévesen írattak be a zeneiskolába furulyázni, aztán jött a zongora, klasszikus gitár, basszusgitár, jazzdob és énekelni is tanultam. Gyerekkorom óta írtam dalokat, verseket, rajzoltam, festettem. Érettségi után a Képzőművészeti Egyetemre szerettem volna járni, végül festő szakra vettek fel, úgy látszik, ez a véremben van. De most jobban foglalkoztat a könnyűzene. A legelső intenzív zenei inspirációm az volt, amikor az unokatestvérem nálam felejtette a System of a Down egyik kazettáját. Ott szerettem bele a torzított gitárokba, ami a mai napig jelentős szerepet játszik a zenei ízlésemben. Később, a gimnázium elején pedig a magyar alternatív előadók is bejöttek a képbe.

MN: Tizenkilenc éves korodban megjelent egy versesköteted is a Magvető Kiadónál.

GF: Ez egy szép történet: 17 évesen írtam a Csupasz oltalom címen később megjelent kötetet, de akkor úgy gondoltam, hogy biztos senki nem értené, így inkább elraktam a fiókba. Egy évvel később megtaláltam, újraolvastam és akkor már arra jutottam, hogy ez elég jó, és lehet, hogy mégis értenék. Kicsit átdolgoztam, illusztráltam, majd kinyomtattam és elküldtem a Magvetőnek egy egyszerű postai csomagban, csak így ismeretlenül. Néhány héttel később rákérdeztem, megkapták-e, mire azt mondták, hogy igen, de több hónapba is beletelhet, amíg el tudják olvasni. Ehhez képest pár nappal később felhívtak, hogy szeretnék kiadni. Csodálatos élmény volt, akkoriban nekem is kijárt a „15 perc hírnév”. Egy bő évig voltam felkapott, folyton csörgött a telefonom, tévé- és rádióműsorokban szerepeltem, felolvasóesteket tartottam. Új könyvet viszont nem írtam, így lassacskán kifulladt az érdeklődés. Többféle szövegen dolgoztam, de egyik se forrt ki annyira, hogy összeálljon kötetté. Bár költőnek aposztrofáltak, a Csupasz oltalom valójában egy versekből álló történet, a líra csak egy eszköz az elmesélésére. Szeretnék még könyvet írni, de a figyelmem áttolódott inkább a zenére, mivel az sokkal közvetlenebb kapcsolatra nyújt lehetőséget a befogadókkal. Jelenleg inkább erre van szükségem.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.