Visszhang: könyv

Gressai Ferdinánd: Csupasz oltalom

Zene

A kötet hét egymáshoz kapcsolódó, folytatásos ciklusában számozott, cím nélküli verseket tartalmaz, melyek egy elképzelt, "párhuzamos" valóságban játszódnak. Szürreális családtörténet nagyon is valós élettérben, létértelmetlenség egy szokványos lakótelepen: elidegenedés, közöny, nihil - ezekről elég nehéz újat, felkavarót mondani.

A halk és némiképp szűkszavú fiatal (19 éves) költő tudatosan (?) távolságtartó történetében a főszereplő egyszerűen csak egy "vörösvérsejt a város vérkeringésében". Egy nagyvárosi ateista vagy leginkább álmodozó szociális munkás, akinek tökéletes alkalmi hallgatósága lehet fű, fa, virág vagy fantázia szülte lényei kocsmában, játszótéren, netán ápoltja, az önkéntes fogoly otthonában. Szűk terekben játszódó, majdnem mindennapi történet, ami ironikus, helyenként abszurd humorával színek nélküli, mégis élénk írás. Az egyszerű, sokszor rímtelen, nyelvi leleményekkel, kortárs szóhasználattal terhelt versszakokban jól eltalált rövid, hatásos mondatok váltakoznak túlírt, csapongó sorokkal.

Ugyanakkor komoly a téma, borús - helyenként majdhogynem sötét - a hangütés: nagy férfihallgatások és igazi hímgondok súlyosbítják a történet hét tételét. Antihősünk azzal tölti mindennapjait, hogy ételt visz a mondott fogolynak, hogy ne haljon éhen, de neki még ez sem sikerül. A fickó meghal, eltakarítani nincs kinek, nevenincs főszereplőnk pedig munka nélkül marad. Élete értelmetlenebbé válik, mint valaha, még életműve sincs, mint bárki másnak. Képzelgései és énközpontúsága elérik a normalitás végső határát, "az egész város hallgat, / Szuszogásom figyeli." De még nincs vége. Gyermeke születik...

Első kötet – kevés tartalommal; legközelebb talán mutathatna valamivel eredetibb, saját gondolatokat, színeket is a szerző, ahelyett, hogy tovább követi a nagyok konvencióit. Azt nélküle is csinálják elegen.

Magvető, 2010, 124 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.