mi a kotta?

Pálcacsata

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/21. hétre

„Az ember nehezen talál szavakat Csajkovszkij ötödik szimfóniájára. (...) A fináléban a kozákok szelidítetlen dühét halljuk, amely a terméketlen orosz sztyeppék kegyetlenségét tükrözi. A véghajrá nem más, mint pálinkagőzben érlelt démonok rajzása, a zene részeg hőbörgés. Pandemónium, delirium tremens, őrjöngés, és főként zavarodott lárma!”

Így becsmérelte a Boston Evening Transcript kegyetlen kritikusa az orosz zeneszerző megrázó szimfóniáját 1892-ben, de más ítészek sem rokonszenveztek a darabbal. A New York-i Musical Courier szerint egyenesen Csajkovszkij „kalmük vére” okolható a mészárlást, vért és vihart hirdető muzsikáért.

Az idő azonban Csajkovszkijnak kedvezett, így Kobajasi Kenicsiró koncertjén is hallhatjuk az Ötödiket. A japán dirigens épp 50 éve, 1974 tavaszán tűnt fel a Magyar Televízió nemzetközi karmesterversenyén, s ezúttal visszatér a MÁV Szimfonikus Zenekarhoz. Az esten Liszt Esz-dúr zongoraversenye is felcsendül a félig japán, félig magyar Kaneko Miyuji Attila szólójával (Zeneakadémia, május 24., hét óra).

A Budapesti Fesztiválzenekar könnyebb műsorral készül: derűs Mozart, népies truváj Janáček tollából, folkdalok Grieg szűrőjén át. A salzburgi mester hegedűversenyében Suyoen Kim szólózik, az együttest Pilz János koncertmester irányítja (Zeneakadémia, május 25., háromnegyed nyolc, 26., fél négy). De Mozart csendül fel Magyar Valentin zongoraművész és a Korossy Kvartett koncertjén is, amely aztán Sosztakovics g-moll ötösével zárul. A tehetséges huszonévesek immár összeszokott kamarapartnereknek mondhatók, ez már a harmadik közös estjük az évadban (Zeneakadémia, Solti Terem, március 26., hét óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.