„Az ember nehezen talál szavakat Csajkovszkij ötödik szimfóniájára. (...) A fináléban a kozákok szelidítetlen dühét halljuk, amely a terméketlen orosz sztyeppék kegyetlenségét tükrözi. A véghajrá nem más, mint pálinkagőzben érlelt démonok rajzása, a zene részeg hőbörgés. Pandemónium, delirium tremens, őrjöngés, és főként zavarodott lárma!”
Így becsmérelte a Boston Evening Transcript kegyetlen kritikusa az orosz zeneszerző megrázó szimfóniáját 1892-ben, de más ítészek sem rokonszenveztek a darabbal. A New York-i Musical Courier szerint egyenesen Csajkovszkij „kalmük vére” okolható a mészárlást, vért és vihart hirdető muzsikáért.
Az idő azonban Csajkovszkijnak kedvezett, így Kobajasi Kenicsiró koncertjén is hallhatjuk az Ötödiket. A japán dirigens épp 50 éve, 1974 tavaszán tűnt fel a Magyar Televízió nemzetközi karmesterversenyén, s ezúttal visszatér a MÁV Szimfonikus Zenekarhoz. Az esten Liszt Esz-dúr zongoraversenye is felcsendül a félig japán, félig magyar Kaneko Miyuji Attila szólójával (Zeneakadémia, május 24., hét óra).
A Budapesti Fesztiválzenekar könnyebb műsorral készül: derűs Mozart, népies truváj Janáček tollából, folkdalok Grieg szűrőjén át. A salzburgi mester hegedűversenyében Suyoen Kim szólózik, az együttest Pilz János koncertmester irányítja (Zeneakadémia, május 25., háromnegyed nyolc, 26., fél négy). De Mozart csendül fel Magyar Valentin zongoraművész és a Korossy Kvartett koncertjén is, amely aztán Sosztakovics g-moll ötösével zárul. A tehetséges huszonévesek immár összeszokott kamarapartnereknek mondhatók, ez már a harmadik közös estjük az évadban (Zeneakadémia, Solti Terem, március 26., hét óra).
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!