Pantha Du Prince & The Bell Laboratory: Elements Of Light

  • Velkei Zoltán
  • 2013. március 1.

Zene

Általában tudja az ember, hogy Pantha Du Prince-től mire számíthat. A német minimal techno szerző az elmúlt tíz évben megbízhatóan, egységes színvonalon írt meg több nagyszerű kislemezt és albumot, ráadásul a legutóbbi és egyben legjobb (Black Noise) már a Rough Trade gondozásában jelent meg, ami garantálta, hogy a szerző zenéi mindenhova eljussanak a világon.

Az Elements Of Light című negyedik nagylemeze koncepciójában a legerősebb: a főhős több norvég zenész közreműködésével komponálta meg - ambient- és technoelemekből - védjegyévé vált csengőhangjait. Az eredmény öt felvétel: ebből az egyik majdnem tizenhárom perc, egy másik pedig közel tizennyolc. A minimalra jellemző hipnotikus ismétlődések ellenére meglehetősen szabad stílusú összhatást kelt az album; azzal, hogy az emberi tényezőt nagyobb mértékben vonta be az elektronikus zene mechanikus folyamataiba, az alkotó felülírta az irányzat szabályait. Kevésbé kiszámíthatók a számok, szinte sosem történik kétszer ugyanaz bennük. S talán épp emiatt nem olyan jó összességében az Elements Of Light. Pantha Du Prince kompozícióiban mindig az volt a leginkább szerethető, hogy kevésből hozott ki nagyon sokat: egy szép dallamot vagy egy jó ütemet önmaga egyszerű formájában több percen át élvezhettünk, és egyáltalán nem akartuk, hogy ezek véletlenszerűen és rövid időn belül változzanak. Az Elements viszont pont erre az ötletre épül - szembemenve a minimal techno vezérelvével. Vannak ettől még benne szép részek, de nem sok az igazán emlékezetes.

Rough Trade/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.