Pantha Du Prince & The Bell Laboratory: Elements Of Light

  • Velkei Zoltán
  • 2013. március 1.

Zene

Általában tudja az ember, hogy Pantha Du Prince-től mire számíthat. A német minimal techno szerző az elmúlt tíz évben megbízhatóan, egységes színvonalon írt meg több nagyszerű kislemezt és albumot, ráadásul a legutóbbi és egyben legjobb (Black Noise) már a Rough Trade gondozásában jelent meg, ami garantálta, hogy a szerző zenéi mindenhova eljussanak a világon.

Az Elements Of Light című negyedik nagylemeze koncepciójában a legerősebb: a főhős több norvég zenész közreműködésével komponálta meg - ambient- és technoelemekből - védjegyévé vált csengőhangjait. Az eredmény öt felvétel: ebből az egyik majdnem tizenhárom perc, egy másik pedig közel tizennyolc. A minimalra jellemző hipnotikus ismétlődések ellenére meglehetősen szabad stílusú összhatást kelt az album; azzal, hogy az emberi tényezőt nagyobb mértékben vonta be az elektronikus zene mechanikus folyamataiba, az alkotó felülírta az irányzat szabályait. Kevésbé kiszámíthatók a számok, szinte sosem történik kétszer ugyanaz bennük. S talán épp emiatt nem olyan jó összességében az Elements Of Light. Pantha Du Prince kompozícióiban mindig az volt a leginkább szerethető, hogy kevésből hozott ki nagyon sokat: egy szép dallamot vagy egy jó ütemet önmaga egyszerű formájában több percen át élvezhettünk, és egyáltalán nem akartuk, hogy ezek véletlenszerűen és rövid időn belül változzanak. Az Elements viszont pont erre az ötletre épül - szembemenve a minimal techno vezérelvével. Vannak ettől még benne szép részek, de nem sok az igazán emlékezetes.

Rough Trade/Neon Music, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.