Weber: Sonatas; Piano Quartet

  • - csont -
  • 2013. március 1.

Zene

A pár hete nálunk is sikerrel vendégszereplő német hegedűművésznő, Isabelle Faust semmiképpen sem vádolható azzal, hogy közhelyes pályát épít. A klaszszikusok mellett rendszeresen műsorán tartja a 20. század nem unalomig játszott szerzőinek (például Janácek, Lutoslawski, Szymanowski) műveit; új lemezén pedig a szinte csak A bűvös vadász révén ismert Carl Maria von Weber kamaraműveivel ismertet meg bennünket. Nagy felfedezésről persze nem beszélhetünk, de az kétségtelen, hogy az 1809-ben befejezett B-dúr zongoranégyes (op. 8.) tényleg megérdemelné, hogy többször előadják. A művet a zürichi Nägeli kiadó azzal utasította vissza, hogy Beethoven-utánzat, ami nagyjából igaz, mégis felületes ítélet. Az első tétel gazdag szövetét, sötét modulációit inkább a sokkal később megszületett Johannes Brahms szenvedélyei feszítik, a második tétel furcsa elakadásai, a lélegzet kihagyását imitáló szünetei pedig eredeti módon hatnak. De az egészből mégis hiányzik a saját, a máséval nem összetéveszthető hang. Nem csoda, hiszen a komponáláskor a szerző mindössze 23 éves volt. Isabelle Faust állandó partnere, a száraz billentésű zongorista, Alekszandr Melnyikov, valamint Boris Faust (brácsa) és Wolfgang Emanuel Schmidt (cselló) társaságában hiteles szenvedéllyel, komoly odaadással tolmácsolja a darabot.

Az ugyancsak ifjúkori Hat hegedű-zongora szonáta sem hozott Webernek sikert, ezt a kiadó azzal adta vissza, hogy a célközönségnek, azaz a műkedvelőknek túl nehéz. Talán igaz, talán nem. De ma jó kedvvel hallgathatjuk Isabelle Faust és partnere kimondottan szellemes előadásában.

Harmonia mundi, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.