Weber: Sonatas; Piano Quartet

  • - csont -
  • 2013. március 1.

Zene

A pár hete nálunk is sikerrel vendégszereplő német hegedűművésznő, Isabelle Faust semmiképpen sem vádolható azzal, hogy közhelyes pályát épít. A klaszszikusok mellett rendszeresen műsorán tartja a 20. század nem unalomig játszott szerzőinek (például Janácek, Lutoslawski, Szymanowski) műveit; új lemezén pedig a szinte csak A bűvös vadász révén ismert Carl Maria von Weber kamaraműveivel ismertet meg bennünket. Nagy felfedezésről persze nem beszélhetünk, de az kétségtelen, hogy az 1809-ben befejezett B-dúr zongoranégyes (op. 8.) tényleg megérdemelné, hogy többször előadják. A művet a zürichi Nägeli kiadó azzal utasította vissza, hogy Beethoven-utánzat, ami nagyjából igaz, mégis felületes ítélet. Az első tétel gazdag szövetét, sötét modulációit inkább a sokkal később megszületett Johannes Brahms szenvedélyei feszítik, a második tétel furcsa elakadásai, a lélegzet kihagyását imitáló szünetei pedig eredeti módon hatnak. De az egészből mégis hiányzik a saját, a máséval nem összetéveszthető hang. Nem csoda, hiszen a komponáláskor a szerző mindössze 23 éves volt. Isabelle Faust állandó partnere, a száraz billentésű zongorista, Alekszandr Melnyikov, valamint Boris Faust (brácsa) és Wolfgang Emanuel Schmidt (cselló) társaságában hiteles szenvedéllyel, komoly odaadással tolmácsolja a darabot.

Az ugyancsak ifjúkori Hat hegedű-zongora szonáta sem hozott Webernek sikert, ezt a kiadó azzal adta vissza, hogy a célközönségnek, azaz a műkedvelőknek túl nehéz. Talán igaz, talán nem. De ma jó kedvvel hallgathatjuk Isabelle Faust és partnere kimondottan szellemes előadásában.

Harmonia mundi, 2012

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.