mi a kotta?

A legnagyobb magyar

  • mi a kotta
  • 2013. március 1.

Zene

"3 éves korában dobot kapott, ezzel nagy öröme volt, ha én zongoráztam, ő kicsi székére ült, előtte zsámolyon volt a dobja és megadta a pontos ütemet; ha 3/4-ből 4/4-re mentem át, egy pillanatig abbahagyta a dobolást, ekkor folytatta a megfelelő ütemben; még most is magam előtt látom, mikor nagy komolyan és figyelmesen kísérte játékomat. Ha nálunk némelykor cigányzene szólt (rendkívüli alkalomkor), ő intett, hogy oda vigyük és akkor bámulatos figyelemmel hallgatta a zenét; a vendégek nem győzték eléggé nézni, hogy ily csepp gyermeket így leköti a zene. 4 éves korában egy ujjal kiverte a zongorán az előtte ismeretes népdalokat; 40-et tudott és ha mondtuk a dal kezdő szövegét, ő azonnal el tudta játszani. Jó emlékező tehetsége volt már akkor..." Egy levelében így idézte fel fia (képünkön immár a saját fiával) zenei érzékének első megnyilvánulásait a büszkén visszatekintő édesanya, özvegy Bartók Béláné, született Voit Paula, s hogy a kezdetek után milyen hegymagasra is ért fel e fiúgyermek, azt a mostani vasárnapon a koncertek egész sorozata teszi majd messze hallatszóvá. Hiszen a Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar által életre hívott éves zenei maraton, amely idén immár hatodik alkalommal követel helyet magának e hasábokon és sokunk programjában, ezúttal Bartók Béla életművéből fog válogatni. A Müpában mindösszesen tizenegy koncert tölti majd ki a napunkat, délelőtt fél tizenegytől egészen késő estig. Csakis a nagyzenekarokat és a nagy zenekarokat fölemlítve: A MÁV Szimfonikus Zenekar a Concertót (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., fél tizenegy), a Nemzeti Filharmonikusok a Táncszvitet és a Kossuth szimfóniai költeményt (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., öt óra), a Pannon Filharmonikusok A csodálatos mandarint meg a Várjon Dénes szólójával ékes 3. zongoraversenyt (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., hét óra), s végezetül a Fesztiválzenekar A kékszakállú herceg várát (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., kilenc óra) vezeti majd elénk.

Ennyi vasárnapi hangverseny akár egy hétre ki is elégíthetné koncertéhségünket, ám erről persze szó sincs, s így előbb is, utóbb is elszántan és jó reménnyel keresgélhetünk az elkövetkező napok programján. A Fesztiválzenekarnál maradva mind pénteken, mind pedig szombaton vár az együttes "Haydn-Mozart plusz" elnevezésű minisorozata: elsőre az "Üstdob" vagy másként "Meglepetés" melléknevű Haydn-szimfónia mellé Mendelssohn, Schumann és César Franck egy-egy művét vetve az összeadási művelet tételei gyanánt (Olasz Kultúrintézet, február 1. és 2., háromnegyed nyolc). Szombaton ráadásul még Szeged zenei együttesei is tiszteletüket teszik a Müpában: a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Vaszy Viktor Kórus az évfordulós Lajtha László Mise fríg hangnemben című egyházzenei művét játssza majd, az 1950-es misét, amelynek másik megjelölése "Missa in diebus tribulationis", azaz a szorongattatás napjaiban.

Lesz itt aztán még zongoraest Bogányi Gergely játékával, a német romantika kellős közepéről (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc), s ha tán Miskolc táján járna e sorok olvasója, hát egy klassz, helyesebben Klazz koncert ott is ígérkezik február elsején: a Miskolci Szimfonikus Zenekarral s több más mellett Oláh Kálmán Hungarian Moods című cimbalomversenyével, a szólista szerepében a kiváló Lukács Miklóssal (Művészetek Háza, hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.