mi a kotta?

A legnagyobb magyar

  • mi a kotta
  • 2013. március 1.

Zene

"3 éves korában dobot kapott, ezzel nagy öröme volt, ha én zongoráztam, ő kicsi székére ült, előtte zsámolyon volt a dobja és megadta a pontos ütemet; ha 3/4-ből 4/4-re mentem át, egy pillanatig abbahagyta a dobolást, ekkor folytatta a megfelelő ütemben; még most is magam előtt látom, mikor nagy komolyan és figyelmesen kísérte játékomat. Ha nálunk némelykor cigányzene szólt (rendkívüli alkalomkor), ő intett, hogy oda vigyük és akkor bámulatos figyelemmel hallgatta a zenét; a vendégek nem győzték eléggé nézni, hogy ily csepp gyermeket így leköti a zene. 4 éves korában egy ujjal kiverte a zongorán az előtte ismeretes népdalokat; 40-et tudott és ha mondtuk a dal kezdő szövegét, ő azonnal el tudta játszani. Jó emlékező tehetsége volt már akkor..." Egy levelében így idézte fel fia (képünkön immár a saját fiával) zenei érzékének első megnyilvánulásait a büszkén visszatekintő édesanya, özvegy Bartók Béláné, született Voit Paula, s hogy a kezdetek után milyen hegymagasra is ért fel e fiúgyermek, azt a mostani vasárnapon a koncertek egész sorozata teszi majd messze hallatszóvá. Hiszen a Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar által életre hívott éves zenei maraton, amely idén immár hatodik alkalommal követel helyet magának e hasábokon és sokunk programjában, ezúttal Bartók Béla életművéből fog válogatni. A Müpában mindösszesen tizenegy koncert tölti majd ki a napunkat, délelőtt fél tizenegytől egészen késő estig. Csakis a nagyzenekarokat és a nagy zenekarokat fölemlítve: A MÁV Szimfonikus Zenekar a Concertót (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., fél tizenegy), a Nemzeti Filharmonikusok a Táncszvitet és a Kossuth szimfóniai költeményt (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., öt óra), a Pannon Filharmonikusok A csodálatos mandarint meg a Várjon Dénes szólójával ékes 3. zongoraversenyt (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., hét óra), s végezetül a Fesztiválzenekar A kékszakállú herceg várát (Nemzeti Hangversenyterem, február 3., kilenc óra) vezeti majd elénk.

Ennyi vasárnapi hangverseny akár egy hétre ki is elégíthetné koncertéhségünket, ám erről persze szó sincs, s így előbb is, utóbb is elszántan és jó reménnyel keresgélhetünk az elkövetkező napok programján. A Fesztiválzenekarnál maradva mind pénteken, mind pedig szombaton vár az együttes "Haydn-Mozart plusz" elnevezésű minisorozata: elsőre az "Üstdob" vagy másként "Meglepetés" melléknevű Haydn-szimfónia mellé Mendelssohn, Schumann és César Franck egy-egy művét vetve az összeadási művelet tételei gyanánt (Olasz Kultúrintézet, február 1. és 2., háromnegyed nyolc). Szombaton ráadásul még Szeged zenei együttesei is tiszteletüket teszik a Müpában: a Szegedi Szimfonikus Zenekar és a Vaszy Viktor Kórus az évfordulós Lajtha László Mise fríg hangnemben című egyházzenei művét játssza majd, az 1950-es misét, amelynek másik megjelölése "Missa in diebus tribulationis", azaz a szorongattatás napjaiban.

Lesz itt aztán még zongoraest Bogányi Gergely játékával, a német romantika kellős közepéről (Nemzeti Hangversenyterem, február 4., fél nyolc), s ha tán Miskolc táján járna e sorok olvasója, hát egy klassz, helyesebben Klazz koncert ott is ígérkezik február elsején: a Miskolci Szimfonikus Zenekarral s több más mellett Oláh Kálmán Hungarian Moods című cimbalomversenyével, a szólista szerepében a kiváló Lukács Miklóssal (Művészetek Háza, hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.