Passzív ellenállás (Kepa Junkera, La Musgana, Alboka, Mercedes Peón)

  • 2002. január 17.

Zene

Ha egy kiadónak "ellenállás" a neve, kívánatos lehet markáns ideológiát tulajdonítani neki, de ezzel most nem jutnánk messzire: a spanyol Resistencia hazánkba (először) érkezett lemezei inkább "csupán" kellemes hallgatnivalók.

Ha egy kiadónak "ellenállás" a neve, kívánatos lehet markáns ideológiát tulajdonítani neki, de ezzel most nem jutnánk messzire: a spanyol Resistencia hazánkba (először) érkezett lemezei inkább "csupán" kellemes hallgatnivalók.Úgy "általában" persze elmondható, hogy a spanyol zenék immunisabbak az angol és amerikai befolyásra sok európainál; mint ahogy az ország körzeteinek is megvannak a maguk sajátos hangszeres és stiláris zenei tradíciói. A flamencónak és a gitárnak Andalúzia a hazája, a kelta zenének és a dudának Galícia, a trikitixának és a harmonikának pedig Baszkföld - persze megint csak általában. Hiszen ha van közös vonása az itt következő alkotóknak, akkor az nem más, mint hogy szívesen kacsingatnak a "határon" túlra, és ezt nem is teszik rosszul.

A legtávolabbra a baszk Kepa Junkera jutott, Bilbao 00:00h című dupla lemezével. A cím főhajtást sejtet Astor Piazzolla remeke, a Tango: Zero Hour előtt, de annak drámaisága idegen ettől az albumtól. Ha nagyon muszáj párhuzamot találni, inkább a hagyományok újraértelmezése táján keresendő. A harmincas éveiben járó Junkerának a diatonikus harmonika a hangszere, amit ott éppúgy hívnak trikitixának, mint a rajta játszott - bár eredendően dudás - pattogós, tradicionális tánczenét. A nyolcvanas években Junkera a veterán - és erősen politikus - Oskorri zenekarral készített felvételeket, a későbbiek közül az olasz Ricardo Tesivel és az angol John Kirkpatrickkel közös Trans-Europe Diatonique harmonikaprojekt említendő; valójában nyolc albumot jelentetett meg, mielőtt ezzel úgy igazán befutott. A Bilbao 00:00h világlátott album, ezt Junkera részben a Zöld-foki- szigeteken, Svédországban, Madagaszkáron, Portugáliában, Québecben, Írországban, Skóciában járva vette fel, a helyi nevezetességek, így például Justin Vali, Paddy Moloney, Dulce Pontes, a Hedningarna és a La Bottine Souriante közreműködésével. És ha a számok külön-külön nem is tűnnek igazán emlékezetesnek, az mindenképpen figyelemre méltó, hogy egy olyan könnyen befogadható zenei nyelv teremtődött, amelyben a baszk "félszavakból" is megérteti magát, bármerre jár.

H

Arról persze nincs szó, hogy a Resistencia leképezné a spanyol világzenét; hogyan is tehetné például a tőle független galíciai dudás, Carlos Nu–ez nélkül (akinek A Irmandade das Estrelas című - az amerikai Ry Cooderrel, az ír Chieftainsszel és a kubai Vieja Trova Santiaguerával súlyosbított - platinalemeze megkerülhetetlen). De a La Musgana trió ugyancsak e színtér meghatározói közül való - ők a kasztíliai középkort keltették életre a tízéves fennállásukat ünneplő En conciertón. A baszk Albokáról eddig ugyan nem hallottam, annak viszont Sebestyén Márta énekel (baszkul, majd magyarul) a Loriusán, és olyankor bizony nagyon összesűrűsödik a levegő ezen a - különben inkább a könnyű szellőktől uralt, alkalmasint a mazurkától vagy a flamencótól is megérintett - albumon.

No és hogy ne maradjunk reveláció nélkül, tavalyelőtt megjelentette debütáló anyagát Mercedes Peón. Ez a galíciai énekesnő, aki előtte tizenöt évet a gyökerek kutatásának szentelt, a legnagyobbak közül való: úgy tudja a legősibb hagyományból és a legfrissebb nóvumokból kiszippantani a magáét, hogy közben zavarba ejtően egyéni, s mellesleg felkavaró, nyers, robbanékony maradjon. Az Isuétól így a legtöbbet várhatjuk: ez egy olyan lemez, amely az első pillanatától kezdve segít kiszakadni magunkból - egyszer Észak-Afrikában, máskor mintha Skandináviában eszmélnénk fel, és könnyen lehet, hogy sok száz évvel ezelőtt, bár akkor másképp szólt egy szintetizátor. Nem mintha uralná a technológia, a dudáknak-gitároknak-doboknak messze erősebb a sodrása. Ha belegondolok, évente legfeljebb tíz-tizenkét olyan albummal találkozom, amelyet feltétlenül birtokolni kell - és a Peón ilyen.

H

Végül a Resistencia jellemzően elegáns kivitelezésű, ám nem spanyol zenei kiadványairól essen szó. A Grecia - de oriente y de occidente válogatás százötven percre Görögországba kalauzol, hadd szaporodjanak aztán a gondjaink: vadászhatunk Savina Yannatou vagy Eleftheria Arvanitaki után. A havannai Pancha Amat pedig azoknak lehet új kedvence, akik még nem hasadtak le Kubáról. Ez a - Ry Cooder, Cesaria Evora, Victor Jara, Alfredo de la Fe és még sokak által keresett - gitáros azt a puritán, folkos daltípust játssza, amit korábban Guillermo Portabalesx vagy ma Eliades Ochoa, ráadásul a de San Antonio a Maisí című albumát bárhol nyitjuk is ki, ellenállás nélkül bekebelez azonnal.

Marton László Távolodó

(A Resistencia-lemezek a Fonó terjesztésében kaphatók a világzenétől nem ódzkodó lemezboltokban.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.