Lemez

Paul Weller: True Meanings

Zene

A Modfather eddigi karrierjében, főleg ha a Style Council-korszakot leszámítjuk, hiánycikk a gyenge lemez, de még a közepes is. Most van egy kis megtorpanás, bár a diszkográfia 13. szólóalbuma is figyelemre méltó alkotás, csak meglehetősen elüt az eddigi munkáktól. Paul Wellertől az évtizedek során megszokhattuk a lendületes, rockos hangvételt – ehhez képest a True Meanings egy kváziakusztikus album, belassult dalokkal, melyekből sok esetben teljesen hiányoznak a dobok. Az idén 60 éves művész még önmagához képest is hamar, szűk másfél éves kihagyás után rukkolt elő új LP-vel, melynek nem is a fentebb sorolt tulajdonságai, hanem a hossza jelenti a fő problémát. 55 perc ebből a hangulatból túl sok, és nem ártott volna, ha Weller pár nem túl érdekes darabot kiszór az album második felé­ről. A nyitó The Soul Searcherben kapunk egy Hammond-szólót meg egy kis wurlitzert, a What Would He Say? valószínűleg a kilenc éve elhunyt édesapának íródott, a Noel Gallaghert és indiai hangszereket is felvonultató Books beszól az aktuálpolitikának, és érdekes módon több dalban is felbukkan a múltba tekintés. Ez már azért is különös, mert Weller kifejezetten utálja a nosztalgiát, és a koncertjein is csak elvétve játszik dalokat a régi Jam-érából. Persze aztán a Movin On című dalban azért kihangsúlyozza magánéleti békéjét: „Szeretet vesz körbe, másra nincs is szükségem.” A Bowie című dalt Weller nem Bowie nevű gyerekének írta, hanem annak, akiről elnevezte, legalábbis a „halandó voltál, akárcsak én” sor mindenképp ezt sugallja. Még egy dalt fontos kiemelni, ez pedig a többi számhoz képest kifejezetten monumentális White Horses, ebben ismét szerepel Noel, és itt állítólag „űr-Hammondot” szólaltat meg. Megfelelően zárja le ezt a kellemes, de korántsem hibátlan lemezt, amivel kapcsolatban a Modfather azt nyilatkozta, hogy legközelebb remélhetőleg valami teljesen mással rukkol elő. Mi is bízunk ebben.

Parlophone / Warner

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.