Pesti Színház: Ítéletidő (A nagy szemérmetlenség - Oscar Wilde három pere)

  • Orosz Ágnes
  • 1999. május 6.

Zene

Az Oscar Wilde-perek története mintha csak mindig is arra várt volna, hogy valaki drámát írjon belőle. Az író szabadulásának századik évfordulójára a harminchárom éves venezuelai származású Moises Kaufman megírta, és két éve egy New York-i kamaraszínházban bemutatta a szóban forgó darabot, Gross Indecency - The Three Trials of Oscar Wilde címmel. A produkció három hónappal később egy nagyobb színházba vándorolt, ahol azóta is megy rendületlenül. Időközben egyéb amerikai nagyvárosokban és Londonban is műsorra tűzték, áprilistól pedig nálunk is, a Pesti Színház előadásában.

Az Oscar Wilde-perek története mintha csak mindig is arra várt volna, hogy valaki drámát írjon belőle. Az író szabadulásának századik évfordulójára a harminchárom éves venezuelai származású Moises Kaufman megírta, és két éve egy New York-i kamaraszínházban bemutatta a szóban forgó darabot, Gross Indecency - The Three Trials of Oscar Wilde címmel. A produkció három hónappal később egy nagyobb színházba vándorolt, ahol azóta is megy rendületlenül. Időközben egyéb amerikai nagyvárosokban és Londonban is műsorra tűzték, áprilistól pedig nálunk is, a Pesti Színház előadásában.

Oscar Wilde 1895 márciusában kedvese, az arisztokratikus és elkényeztetett Alfred Douglas unszolására rágalmazási pert indított a fiú elmeháborodott apja, Queensberry őrgrófja ellen, amiért az írásban nyilvánosan "szodomita pozőrnek" nevezte. A tárgyaláson azonban hamarosan a közvélemény számára is világossá vált, hogy a rágalmazó állítása legfeljebb enyhe kifejezés. Mivel a szodómia és fajtalankodás súlyos bűntettnek számított a viktoriánus Angliában, további tárgyalásokra került sor - ezúttal Wilde-dal a vádlottak padján. Míg az első tárgyalás kitűnő alkalmat adott neki, hogy nézeteivel élőszóban is egyszerre megbotránkoztassa és elbűvölje a tárgyalóterem telt házas közönségét, a második és harmadik alkalommal sorra kerültek elő a látszatkeltés látszatát végleg leleplező bizonyítékok, amelyek végül börtönbe, és ami még roszabb, társadalmi kirekesztettségbe taszították az angol irodalom egyik legnagyobb egyéniségét.

A darab leginkább olyan, mint Wilde szerint az igazság ritkán és soha: tiszta és egyszerű. Kaufman a szöveget H. Montgomery Hyde a tárgyalások teljes szövegét tartalmazó könyvéből, illetve életrajzokból, korabeli lapokból és Wilde műveiből vett idézetek alapján állította össze, ő magának már nem sok hozzátennivalója akadt. A nevezett dokumentumok a tárgyalások menetét követő előadás alatt a színpadot a közönségtől elválasztó asztalokon sorakoznak, az ott ülő színészek pedig felváltva kommentálják belőlük a per eseményeit. Oscaron és Bosie-n (Douglas beceneve) kívül a hét férfi színész mindegyike több szerepet játszik, az ügyészek, védőügyvédek, bírók mellett az őrgrófot, G. B. Shaw-t, a fiú prostituáltakat, sőt egy rövid epizód erejéig még Viktória királynőt is.

A pesti előadás rendezőjének (Hegedűs D. Géza) nagy szerencséje, hogy lényegében Wilde eredeti szövegéről lévén szó, az elhangzottak már nem is lehetnének szellemesebben megírva, maga a darab pedig nagyon ügyesen van összeszerkesztve az ügy kapcsán bőven rendelkezésre álló idézetekből. Alföldi Róbert Wilde-szerepértelmezése, Wilde-ként, ellenben sajnos nem az igazi, de azt is mondhatnám, hogy pocsék. Képregényfigurát kapunk, aki eleinte úgy felesel, mint egy elkényeztetett gyerek, szorult helyzetben pedig legfeljebb szánalmat kelt, és gyakran ellenszenvet, egyszóval pont az emberi nagyság hiányzik belőle. Nem vitás, a szerep nagyon bonyolult, és talán még senkinek sem sikerült Wilde-ot tökéletesen megszemélyesítenie, de volt már példa ennél lényegesen jobb próbálkozásokra is. A figura emberi dimenzióit mind Michael Emersonnak a New York-i előadásban, mind Robert Frynak az 1997-es, itthon nem forgalmazott angol Wilde című filmből sikerült megragadnia, kisugárzását azonban csak Liam Neesonnak, a szintén két kontinensen játszott angol produkcióban, a Júdás csókjában, ami viszont sok más vonatkozásban messze Kaufman drámája mögött marad. Bosie szerepe ennél kevésbé kemény dió, Jude Law alakítása volt a csúcs a már említett filmben, a jelen produkció pedig az egyik mélypont. Még ha el is tekintek attól a részletkérdésnek tűnő momentumtól, hogy ha valakit szőkével illik játszatni, hát az Bosie, a jelen alakítás láttán a néző végig egyszerűen elképzelni se tudja, mit láthatott benne egy Wilde kaliberű ember. Ez szintén nem könnyíti meg a főszereplővel való azonosulást. A társulat többi tagja a helyén van, a rendezésben is vannak jó ötletek, az viszont bosszantó, hogy a rendező csak a vége felé kezd úgy tenni, mintha tragédiát látnánk. Sok szituáció és Oscar kijelentései ugyanis különösebb rájátszás nélkül is kellően humorosak lennének, a cselekmény előrehaladtával végképp semmi szükség ezekre rátenni még egy lapáttal. Még az a meglehetősen drámai jelenet is olcsó humorba fullad, amikor Oscar a második per után megmondja legjobb barátjának, a benne vakon bízó Frank Harrisnek, hogy amit a vád állít, szóról szóra igaz.

Összességében az előadás jobb, mint az eddig leírtakból tűnhet, de lényegesen rosszabb, mint amilyen lehetett volna. Legfeljebb az érdeklődést kelti fel a nagy ember iránt, de aki ennél többre vágyik, jobban jár, ha inkább nekiül a De Profundisnak.

Orosz Ágnes

Figyelmébe ajánljuk

Münster egén

Több mint húsz év telt el azóta, hogy az HBO bemutatta Tom Hanks és Steven Spielberg háborús sorozatát, az elég szerencsétlen magyar fordításban Az elit alakulatként futó Band of Brotherst.

Aki soha nem járt Tulsában

  • - turcsányi -

Mathew Brady a fotográfia történetének kétségkívül kimagasló alakja, az első fotoriporter, az első PR-szakember, az első bármi.

Elsüllyedt Budapest

„Szép Ernő előbb népszerű költő volt, azután divatos színpadi szerző lett, regényei irodalmi szenzációknak számítottak, azután egy időre szinte teljesen megfeledkeztünk róla” – írta Hegedűs Géza 1976-ban, A magyar irodalom arcképcsarnoka című portrékötetében. 

Búcsú a gonosztól

A német író, Otfried Preuβler (1923–2013) művei közül itthon leginkább a Torzonborzról, a rablóról (eredeti nevén Hotzenplotz) szóló történeteket ismerjük.

Kedvezmény

Az idén 125 éves Közlekedési Múzeumot bombatalálat érte a 2. világháborúban, az épület és a gyűjtemény nagy része elpusztult. Csak 1965-ben nyílt meg újra, majd ötven éven át működött, a hiányosságai ellenére is hatalmas érdeklődés mellett. A Liget-projekt azonban a Közlekedési Múzeumot sem kímélte, 2015-ben bezárták, 2017-ben lebontották.

Isten nevében

Egy gyermek ára: három miatyánk, két üdvözlégy – pimf összeg, mindenkinek megéri, vevőnek, eladónak, az üzlet hivatalos tanújának (ezúttal a Jóisten az, lakcím, anyja neve, három példányban), de legfőként a Fidesznek. Most még pénzbe se kerül: alsónadrágokban fizetik ki a papságot. Választások jönnek, tartják a markukat, lökni kell nekik valamit, hogy misézés közben rendesen korteskedjenek, Isten akarata szerint.

Távolságtartás

A három még logikus és észszerű. Sőt, a három elvárható (a Tisza Párt és az MKKP potenciális szavazói szemszögéből mindenképpen), s aligha sérelmezhető (a rivális pártok híveinek perspektívájából) – ennyi kerületi polgármesterjelölt kell ugyanis a fővárosi listaállításhoz. És már miért ne állítana listát, miért is ne akarna bejutni a Fővárosi Közgyűlésbe Magyar Péter pártja és az MKKP? Hisz’ nem csak a szűk pártérdek, hanem demokratikus közéletünk, illetőleg közéletünk demokratikusságának imperatívusza is azt követeli, hogy ha egy párt van, létezik és kitapintható közösségi igény is van rá, az méresse meg magát a nemes versenyben, és a verseny legyen nemes!

Mint parton a hal

  • Földényi F. László

Pontosan húsz évvel ezelőtt egy német napilap többeket megkérdezett, mit várunk mi, magyarok a küszöbön álló EU-csatlakozástól. Én akkor habozás nélkül ezt válaszoltam: Komp-ország hajója végre kiköt – Nyugaton. Vagyis: Európában. A Fidesz épp ellenzékben volt. De már jóval korábban kiadta a velejéig antidemokratikus jelszót: „a haza nem lehet ellenzékben”, s előre tudni lehetett, merre kormányozzák majd a hajót, ha újra hatalomra jutnak.

„Mi nem tartozunk bele a nemzetbe?”

A Nemzeti Összetartozás Hídja egyelőre nem annyira a nemzet összetartozását, sokkal inkább azokat az emberi és eljárásjogi anomáliákat testesíti meg, amelyekkel ma Magyarországon egyre könnyebb bármilyen, NER-nek kedves beruházást végigvinni.

Dermedt figyelem

Az elbitangolt ellenzéki szavazók jó részét néhány hónap alatt becsatornázta Magyar Péter és a Tisza Párt. De mire jutnak így az elhagyott pártok?