Lemez

Piotr Anderszewski: Bach

  • - csk -
  • 2021. március 10.

Zene

A Wohltemperiertes Klavier két kötetének negyvennyolc prelúdiuma és fúgája a zongoristákat többnyire nem válogatásra, inkább nagy nekiveselkedésre készteti.

Az óriások rendre pályájuk érett szakaszában döntenek úgy, hogy az egyik vagy épp mindkét kötet hiánytalan anyagát egy lélegzetre felveszik. Az az általános szokás, hogy mindenki betartja a bachi sorrendet, amely félhangonként haladva, szigorú hangnemi rendben mutatja be a darabokat, híven a demonstrációs szándékhoz, amely azt hivatott illusztrálni, hogy a „jól hangolt zongorán” minden hangnemben egyforma szép hangzással szólaltathatók meg komplex ellenpontos tételek.

Korunk egyik legnagyobb Bach-zongoristája, a lengyel Piotr Anderszewski, e rendhagyó, öntörvényű egyéniség, önmagához híven nem ezt az utat választotta. Lemezén sem az első, sem a második kötetről nem kapunk teljes képet: a zongoraművész a második kötet felét, tizenkét prelúdiumot és fúgát választott ki innen-onnan, hogy azokat a darabok karaktere szerinti „dramaturgiai sorrendben” szólaltassa meg. Ez az elképzelés rávilágíthat ugyan egyes darabok rokonságára vagy éppen ellentétére, de nincs különösebb szellemi hozama. Aminek viszont van, az Anderszewski páratlan érzékenységű Bach-játéka, a ritmika lélegeztetése, a hangsúlyok leheletfinoman kimért adagolása, és az ellenpontos logika tiszta, nemes fegyelme közepette is megvalósuló költészet, amelyek így egyben az előadás megejtő személyességét is adják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.