mi a kotta?

Piros lámpás tánc

  • mi a kotta
  • 2018. augusztus 12.

Zene

„A műfaj gondos kutatói [...] eddig mind másképpen írták le a tangó eredetét. Készséggel elismerem valamennyi következtetésük helytállóságát, amint bármely más véleményt is elfogadnék. Létezik továbbá a tangó történetének egy olyan változata is, amelyet időről időre a mozi népszerűsít; e szerint az érzelmeken alapuló felfogás szerint a külvárosokban, a bérkaszárnyákban keletkezett a tangó (többnyire a Boca del Riachuelo negyedet jelölik meg bölcsőjéül a fotogén környezet miatt); a gazdagabbak eleinte elutasították; ám 1910 táján, Párizs áldásos példája nyomán, végül is kitárták kapuikat e különös külvárosi teremtmény előtt. Ez a Bildungsroman-féle változat, ez a »szegény sorsú ifjúról szóló regény« azonban csak amolyan féligazság vagy axióma; semmiképpen sem esik egybe az emlékeimmel (pedig ötvenéves is elmúltam), sem a személyes, szóbeli kutatásaimmal. Beszéltem a tangóról Saboridóval, a Felica és A barna bőrű lány szerzőjével, Poncióval, a Don Juan szerzőjével, akárcsak A forgács és a La Tablada szerzőjének, Grecónak a testvéreivel, továbbá Palermo egykori vezérével, Paredesszel s egy rokonságához tartozó énekmondóval is. Nem vágtam a szavukba: óvatosságból nem tettem fel olyan kérdéseket, amelyek bizonyos válaszokat sugallhattak volna. A tangó eredetét illetően rendkívül eltérő topográfiai, sőt földrajzi leírást adtak: Saborido (aki Uruguayban született) Montevideóba helyezte a tangó bölcsőjét; Poncio (aki a Retiro negyed lakosa volt) Buenos Aires s az említett kerület mellett érvelt; a Buenos Aires déli részén élők a Chile nevű utcát emlegették; az északi lakosok pedig a piros lámpás Temple utcát vagy a Junín utat. A fenti véleménykülönbségek ellenére [...] egy alapvető kérdésben mégiscsak egyetértettek a beszélgetőtársaim: abban, hogy a bordélyokban keletkezett a tangó.” 1930-as esszéjében így kutatta az igencsak mélyről indult táncforma, a tangó eredetét Jorge Louis Borges, és meglehet, a basszbariton operasztár, Erwin Schrott (képünkön) az idézetbeli Saboridóval értene egyet: lévén szintén uruguayi, sőt éppenséggel montevideói születésű. Valamint híresen elkötelezettje a tangó zenei műfajának, amint erről vasárnap ismételten hangzó bizonyságot kínál majd a budapesti közönség számára (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 15., nyolc óra). A koncerten, amely mindazon­által operai számokat is ígér, a jeles fiatal szoprán, Pasztircsák Polina is énekel.

A hétvége másik eseménye ugyancsak a szabadba, sőt a zöldbe hívogat minket, méghozzá Martonvásárra, a Brunszvik-kastély parkjába, ahová immár hatvan éve járnak koncertet hallgatni Beethoven zenéjének meghittjei. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar idei sorozatának első szombatján Bogányi Tibor vezényel majd, a program legkülönlegesebb, mert ritkán előadott Beethoven-műve pedig a Hármasverseny lesz: Szabadi Vilmos, Fejérvári Zoltán és a még éppen csak húszéves csellista, Devich Gergely főszereplői közreműködésével (július 14., hét óra). Hétfőn azután, alighogy korunk jószerint első számú Don Giovannija elhagyja Budapestet, Mozartnak ehhez a remekéhez, az operák operájához lehet majd szerencsénk: fiatal operaénekesek előadásában, az univerzális tehetségű muzsikusnak, a produkció rendezőjének, Philipp Györgynek a részvételével a csembaló mellől (Óbudai Társaskör, július 16., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.