mi a kotta?

Piros lámpás tánc

  • mi a kotta
  • 2018. augusztus 12.

Zene

„A műfaj gondos kutatói [...] eddig mind másképpen írták le a tangó eredetét. Készséggel elismerem valamennyi következtetésük helytállóságát, amint bármely más véleményt is elfogadnék. Létezik továbbá a tangó történetének egy olyan változata is, amelyet időről időre a mozi népszerűsít; e szerint az érzelmeken alapuló felfogás szerint a külvárosokban, a bérkaszárnyákban keletkezett a tangó (többnyire a Boca del Riachuelo negyedet jelölik meg bölcsőjéül a fotogén környezet miatt); a gazdagabbak eleinte elutasították; ám 1910 táján, Párizs áldásos példája nyomán, végül is kitárták kapuikat e különös külvárosi teremtmény előtt. Ez a Bildungsroman-féle változat, ez a »szegény sorsú ifjúról szóló regény« azonban csak amolyan féligazság vagy axióma; semmiképpen sem esik egybe az emlékeimmel (pedig ötvenéves is elmúltam), sem a személyes, szóbeli kutatásaimmal. Beszéltem a tangóról Saboridóval, a Felica és A barna bőrű lány szerzőjével, Poncióval, a Don Juan szerzőjével, akárcsak A forgács és a La Tablada szerzőjének, Grecónak a testvéreivel, továbbá Palermo egykori vezérével, Paredesszel s egy rokonságához tartozó énekmondóval is. Nem vágtam a szavukba: óvatosságból nem tettem fel olyan kérdéseket, amelyek bizonyos válaszokat sugallhattak volna. A tangó eredetét illetően rendkívül eltérő topográfiai, sőt földrajzi leírást adtak: Saborido (aki Uruguayban született) Montevideóba helyezte a tangó bölcsőjét; Poncio (aki a Retiro negyed lakosa volt) Buenos Aires s az említett kerület mellett érvelt; a Buenos Aires déli részén élők a Chile nevű utcát emlegették; az északi lakosok pedig a piros lámpás Temple utcát vagy a Junín utat. A fenti véleménykülönbségek ellenére [...] egy alapvető kérdésben mégiscsak egyetértettek a beszélgetőtársaim: abban, hogy a bordélyokban keletkezett a tangó.” 1930-as esszéjében így kutatta az igencsak mélyről indult táncforma, a tangó eredetét Jorge Louis Borges, és meglehet, a basszbariton operasztár, Erwin Schrott (képünkön) az idézetbeli Saboridóval értene egyet: lévén szintén uruguayi, sőt éppenséggel montevideói születésű. Valamint híresen elkötelezettje a tangó zenei műfajának, amint erről vasárnap ismételten hangzó bizonyságot kínál majd a budapesti közönség számára (Margitszigeti Szabadtéri Színpad, július 15., nyolc óra). A koncerten, amely mindazon­által operai számokat is ígér, a jeles fiatal szoprán, Pasztircsák Polina is énekel.

A hétvége másik eseménye ugyancsak a szabadba, sőt a zöldbe hívogat minket, méghozzá Martonvásárra, a Brunszvik-kastély parkjába, ahová immár hatvan éve járnak koncertet hallgatni Beethoven zenéjének meghittjei. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar idei sorozatának első szombatján Bogányi Tibor vezényel majd, a program legkülönlegesebb, mert ritkán előadott Beethoven-műve pedig a Hármasverseny lesz: Szabadi Vilmos, Fejérvári Zoltán és a még éppen csak húszéves csellista, Devich Gergely főszereplői közreműködésével (július 14., hét óra). Hétfőn azután, alighogy korunk jószerint első számú Don Giovannija elhagyja Budapestet, Mozartnak ehhez a remekéhez, az operák operájához lehet majd szerencsénk: fiatal operaénekesek előadásában, az univerzális tehetségű muzsikusnak, a produkció rendezőjének, Philipp Györgynek a részvételével a csembaló mellől (Óbudai Társaskör, július 16., hét óra).

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.