mi a kotta?

Pitaval

  • mi a kotta
  • 2021. január 6.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2021/01. hétre

1764. október 23-a reggelén, hat óra tájban a párizsi Le Marais negyed északi részén, közel a Temple erősségéhez Jacques Paysant kertész nyitva találta gazdája házát, s a kapu előtt ott lelte annak parókáját és sétapálcáját. Néhány szomszédot riasztva Paysant behatolt a házba, ahol holtan találták a 67 esztendős Jean-Marie Leclairt. A ház urát kétségkívül leszúrták: a hátán három szúrt sebet láttak, körülötte pedig dulakodás nyomait. A nyomozást Párizs rendőrségének vezetője, vagyis maga Antoine Gabriel de Sartine gróf irányította, s az ellentmondásokba keveredő, sőt nyilvánvalóan hamisan valló kertészt kisvártatva őrizetbe is vették. Perdöntő bizonyítékra azonban nem leltek, s hamar kiderült az is, hogy gyanúsítottból több is van a kelleténél. Egy dühös vő, egy féltékeny unokaöcs, egy bosszúszomjas volt feleség, de még egy herceg is a nyomozó hatóság látókörébe került, ám az eset végül megoldatlan maradt, jóllehet a közvéleményt erősen foglalkoztatta a gyilkosság.

A Pitavalba (tulajdonnév), illetve pitavalba (köznév) illő bűneset e rovatban persze csakis azért kerülhetett szóba, mivel az áldozat korának egyik jeles zeneszerzője és egyszersmind virtuóz hegedűse volt, akit épp mostanában kezdünk újra fölfedezni. Például és kiváltképpen Kokas Katalinnak és Kelemen Barnabásnak köszönhetően, akik nemcsak lemezre rögzítették a francia barokk mester több művét, de vasárnapi zeneakadémiai koncertjükön is el­játsszák majd Leclair (az idősebb) kéthegedűs F-dúr szonátáját (Zeneakadémia, január 10., fél nyolc).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."