Lemez

Mozart: A varázsfuvola

Zene

Első pillantásra igencsak meglepőnek tűnhet, miért épp Alain Lombard 1978-as stúdiófelvételét jelentette meg most újra a Decca, hiszen A varázsfuvola tekintélyes diszkográfiájában olyan csodák képviselik e céget, mint Karl Böhm 1955-ös lemeze (az első sztereó Zauberflöte), aztán Solti meg Colin Davis albumai.

A lemezt meghallgatva azonban némileg érthetőbbé válik a döntés, lévén három pompás alakításra is rálelhetünk a jelenleg kereken 80 esztendős francia karmester – amúgy több ponton is ingerszegény – lemezén. Egy derekasan jelentéktelen Papageno, a Wagner-tenorként szólamával kínlódó Tamino és az Éj királynőjeként ezúttal váratlanul érdektelen Edita Gruberova mellett ugyanis itt énekel Kiri Te Kanawa, Kurt Moll és Kathleen Battle is. Battle, az amerikai koloratúrszoprán igazi luxus-Papagena: üde, derűs, már a prózai mórikálásával is figurát teremt. Moll a komorabb alkatú, de egyszersmind a kikezdhetetlen tartású Sarastrók közül való: basszusának szépségét a maga korában tán még érhette kifogás, ám a mai mezőny ismeretében ilyesmit már nem érdemes emlegetni. Dame Kiri Paminát énekli, s ez jószerint egyedül is megnemesíthetné ezt a Varázsfuvola-felvételt. Szólamformálásának (s egyáltalán: operai létezésének) ismeretes szépsége és kibillenthetetlen harmóniája ugyanis ebben a szerepben ideálisnak bizonyul. Ehhez az ajándékhoz épp csak azt kell kivárnunk, hogy Új-Zéland büszkesége letudja a német prózai dialógusok buktatóit.

Decca (2 CD), 1978, 2020

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."