Poe-vidék - Lou Reed a Margitszigeten (koncert)

Zene

Szokatlanul gyors egymásutánban két dupla albumot jelentetett meg Lou Reed, előbb az Edgar Allen Poe betűjét és szellemét megidéző, Robert Wilsonnal közös színpadi produkció audiováltozataként készített The Ravent (Narancs, február 6.), majd a 60-as évek közepe óta íródó életmű saját kezű sűrítményeként előállt NYC Mant (Narancs, május 29.).

Szokatlanul gyors egymásutánban két dupla albumot jelentetett meg Lou Reed, előbb az Edgar Allen Poe betűjét és szellemét megidéző, Robert Wilsonnal közös színpadi produkció audiováltozataként készített The Ravent (Narancs, február 6.), majd a 60-as évek közepe óta íródó életmű saját kezű sűrítményeként előállt NYC Mant (Narancs, május 29.). Mivel a Poe-lemezen egymást érik az illusztris vendégek, akiket személyesen nyilván nem hurcolhat magával egyik európai városból a másikba - az pedig eleve kizárható volt, hogy Laurie Andersont, Ornette Colemant, David Bowie-t, Willem Dafoe-t, Steve Buscemit vagy a Blind Boys of Alabama kórust csak úgy, felvételről "föltegye" -, koncertműsorát nagyjából némi Poe-val megtoldott pályaképmetszetre lehetett belőni. Így is történt.

Meglepetést mindössze azzal okozott, hogy a koncert kezdetén tréfásan produkáltatta gitárosát, hadd ámuljunk, mily megtévesztésig tökéletes zongorahangokat tud a húrokon, jé, mire nem képes a modern technika. Zenekara tagjait is kifejezetten kedvesen mutatta be, rögtön az elején: Fernando Saunders basszusgitárost, aki dobosként, Mike Rathke gitárost, aki billentyűsként is dolgozott, Antonyt, aki vokálozott és a csellós Jane Scarpantonit, ráadásul épp a Sweet Jane alatt. Már-már azt hittem, Lou Reed szóban is kommunikálni fog a közönséggel, de nem, ettől kezdve szigorúan csak zene jön, semmi bratyizás.

Nézem Lou Reedet, 61 éves, a távolság eltünteti a ráncokat. Tán sose lépett színpadra másban, mint fekete pólóban, most is ebben van, kicsit groteszk, ahogy feszül a hasán, ha oldalt fordul; átállhatna egy lazább szabásúra. Nézem a bal kezét a gitárja nyakán, nem sok szerző akad rajta kívül, aki ekkora életművet épített ilyen kevés akkordra. Hallgatom, ahogy énekel, a mély regiszterekben a régi, följebb mintha megbicsaklana néha, nem zavaró, inkább emberi, meg persze mindig elég takarékosan bánt a dallamokkal is. Egész jelenléte tartást sugároz, s ezért szerencsére nincs az a kellemetlen érzés, hogy szemtanúi vagyunk annak, amint épp saját bálványát dönti le. Minden olyan magától értetődő, a metszően éles, tiszta gitárhangok meg a torzított durvák is, mindössze két fölösleges epizód terheli meg az estét: a basszusgitáros érzelgős dala (Stevie Wonder, kiáltotta be valaki találóan, bár a Wonder-oeuvre egészét tekintve mégis igaztalanul) és Ren Guang-Yi mester mozgásművészeti bemutatója (ami show-elemként idegenül hatott, s kétlem, hogy tartalmilag hozzátett volna, igaz, szép piros selyemruhát viselt; gonoszkodva azt mondhatnám, Lou csak azért iktatta műsorba tai-chi mesterét, hogy a turné költségvetésébe beépítve egyetlen napra se kelljen nélkülöznie).

Leginkább arra voltam kíváncsi, mihez kezd legrégebbi és legfrissebb dolgaival, a Velvet Undergrounddal és Poe-val. Velvet-korszakát a Venus In Furs képviselte Jane Scarpantoni frenetikus csellószólójával és az All Tomorrow's Parties, amit nehezen tudok elvonatkoztatni Nico hangjától, nem is sikerült. A Poe-lemezből - a fönt mondottak ellenére - kevesebbet kaptunk, mint gondoltam volna. A Vanishing Act egész bensőséges volt, Lou Reed és a tücskök, szinte semmi más. A Berlin albumról a Poe-vidékre átemelt The Bed megrázó, nem is lehetne más: "E helyen fogantak gyermekeink / Gyertyák világítottak éjszaka / És e helyen vágta fel a csuklóját." A Transformer album örökzöldjét, a Perfect Dayt, amit a Poe-lemezen átengedett a teljesen ismeretlen Antony fájdalmasan érzékeny, tremolós előadásának, itt egy versszak kivételével visszavette, pedig azt hittem, ha valamiért, akkor ezért ül ő végig a színpadon. Nem is az a kérdés, mit keres ez a dal Poe mellett ("Egy tökéletes nap / Elfeledtetted velem önmagamat / Az hittem, valaki más vagyok, valaki jó"), hanem hogy Lou jót tett-e vagy sem a klasszikus Poe-szövegekkel, amikor húzott és beleírt, régies kifejezéseket maiakra cserélt. E vitát nem dönthetem el, csak azt látom, hogy A holló sorait nem könnyű nyomon követni Babits, Kosztolányi vagy Tóth Árpád fordításán, nem beszélve a lemezen a verset mondó Willem Dafoe előadásának leghangsúlyosabb felkiáltásáról ("Pathetic!" - szánalmas), amit végképp nem lelek a magyarban. A Margitszigeten nagyon Dafoe-hoz hasonlóan adta elő Lou Reed a The Ravent, de talán több feszültség vibrált a hangjában, és gyors volt, akár egy rapper. Nem épp nyugdíjastempó.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.