Pordizsi - Turbonegro, Incubus, Prodigy, Hives

  • - 4ray -
  • 2005. június 2.

Zene

Jó magyar módra hadd kezdjem egy kis nyafival.
A hazai fesztiválszervezők igazán megspórolhatták volna ezt a kiruccanást a sógorokhoz, ha ezt a három zenekart lekötik valamelyik nyári rendezvényünkre, hiszen jók, trendik, aktuálisak, közönségkedvencek. "A távolság nem több, mint Budapest és Debrecen között!" - áll minden irónia nélkül a fesztivál magyar weboldalán, ám ez még mindig nagyobb a kelleténél.

De elég az okoskodásból, lássuk, miért is volt ott kicsiny kontingensünk az Aerodrome rockfesztivál első napján, ha már ott volt. Koncerteket nézni, mi másért, hiszen a negyveneurós napijegy, az egykori K. u. K. repülőtér helyén kialakított sivár és lehangoló helyszín, a fejmagasságig felverődő por és az egy négyzetméterre jutó részeg osztrák fiatalok sűrűsége nem éppen vonzó hívószavak. Ráadásul a tavalyihoz képest feleakkora alapterületű fesztivál grundján a koncerteken kívül amúgy sem lehetett mással foglalkozni, így a közönség aktivitása a zene ilyen-olyan mértékű élvezetére és a mértéktelen sörivásra szorít-kozott. Szóval, a nagyszínpadon a sort (meg a sört, de tényleg) fél nyolckor, még vakító napsütésben a kilencvenes évek elején alakult norvég Turbonegro nyitotta, az együttes, amelyik leginkább "trash metalt" játszik, és amelyik álsátánista, álhomokos kiállásával, a glamet, a punkot, a szőrös tökű rockot és a klasszikus metált ötvöző bulizenéjével joggal kultstátusba került az utóbbi években. Sajna, a frenetikusnak mondott produkciójukat itt kiherélte a nappali világosság és a jelmezeik hiánya, no meg a sótlan osztrákok passzivitása. Így magukat is alig tudták izgalmi állapotba hozni, még az I Got Erection című himnuszuk is ernyedtre sikerült. A Turbonegro ennek ellenére levett minket a lábunkról: igazi direktbunkó, agyatlan szórakozás, egy kisebb színpadon, kicsit több nyitottsággal és humorérzékkel, főidőben remekül működött volna.

A programelosztás másik baklövése is egy skandináv zenekart érintett, mégpedig a fél tizenegytől játszó The Hivest, aminek viszont simán a nagyszínpadon lett volna a helye, s nem abban a pecsányi hangárban, ahol az "alternatív" zenekarok vol-tak műsoron. A svédeknél a fehér öltöny-fekete ing egyenruha sem hibádzott, és a közönség is maximálisan vevő volt rájuk. Nem is lehetett volna másként, a Stoogest a korai Stonesszal egyszerre megidéző Hives egészen egyszerűen ellenállhatatlan, az énekes-frontpáva Howlin' Pelle Almqvist az egyik legnagyobb dumagép, aki bárkit a zenekara hatása alá von - micsoda szerencse, hogy ők jönnek a Szigetre!

A Kaptárokat megelőzően a nagyszínpadon az amerikai Incubus játszott: tökéletes hangszeres tudás ide, kristálytiszta élő megszólalás oda, azért az meglepő, hogy nagyobb sikere volt ennek az emós, fúziós nu-metalnak, mint a Turbonegro "őszinte", kemény, mocskos rockjának - talán a sötétség és az egyre kapatosabb hangulat miatt, ki tudja? Ugyanakkor azon már nem csodálkoztam, hogy a Duran Duran Hungry Like A Wolfjának üdítő feldolgozására kb. csak mi mozdultunk be (generációs szakadék, sótlanság estébé). Tulajdonképpen nem lehet rosszat mondani az Incubusra, esetleg annyit, hogy a dj-jük csak belerondított az egyébként feszes és kidolgozott, bár mérsékelten magával ragadó zenéjükbe.

A kidolgozottság nem volt jellemző a nap fő attrakciójára, a Prodigyre sem. A brit "hard dance" formáció - nagyjából az egyetlen az elektronikus színtérről, amelyiknek nem kell tartania a rockerek lincselésétől - lemezen igen aprólékos, fifikás zenéjét élőben a vezér Liam Howlett a hatáskeltő elemekre redukálta, lásd: hangrobbanást előidéző basszusok, földbe döngölő dobgroove-ok, baljós, éles szirénahangok a kiállásokban, na meg az impozáns fenevad külsejű (fekete szoknyaruhában, fehérre lakozott körmökkel és a szeme vonalán fehér vuducsíkkal vadító) MC Maxim közönséghergelése, amihez extraként járul egy tök felesleges élő dobos, egy sokszor alibiző gitáros és a punkosra fazonírozott Keith, akinek a szerepe a Firestarter kivételével az idiótán mozgó és gesztikuláló, komikus táncos-animátorra korlátozódott. Jelzésértékű, hogy a 91-94 közötti (legjobb) korszakot "megtagadva", illetve onnan csak az Out of Space-t előrángatva, kizárólag a két utolsó lemezük (az áttörést hozó The Fat of the Land és a visszatérő nagy bukta Always Outnumbered, Never Outgunned) anyagából áll a programjuk, amely ugyan a rakkenroll állatot nem csalja elő az emberből, de egy kiadós adrenalinfröccsel felér.

Aerodrome Rock Festival, Wiener Neustadt, Ausztria, május 26.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.