Pordizsi - Turbonegro, Incubus, Prodigy, Hives

  • - 4ray -
  • 2005. június 2.

Zene

Jó magyar módra hadd kezdjem egy kis nyafival.
A hazai fesztiválszervezők igazán megspórolhatták volna ezt a kiruccanást a sógorokhoz, ha ezt a három zenekart lekötik valamelyik nyári rendezvényünkre, hiszen jók, trendik, aktuálisak, közönségkedvencek. "A távolság nem több, mint Budapest és Debrecen között!" - áll minden irónia nélkül a fesztivál magyar weboldalán, ám ez még mindig nagyobb a kelleténél.

De elég az okoskodásból, lássuk, miért is volt ott kicsiny kontingensünk az Aerodrome rockfesztivál első napján, ha már ott volt. Koncerteket nézni, mi másért, hiszen a negyveneurós napijegy, az egykori K. u. K. repülőtér helyén kialakított sivár és lehangoló helyszín, a fejmagasságig felverődő por és az egy négyzetméterre jutó részeg osztrák fiatalok sűrűsége nem éppen vonzó hívószavak. Ráadásul a tavalyihoz képest feleakkora alapterületű fesztivál grundján a koncerteken kívül amúgy sem lehetett mással foglalkozni, így a közönség aktivitása a zene ilyen-olyan mértékű élvezetére és a mértéktelen sörivásra szorít-kozott. Szóval, a nagyszínpadon a sort (meg a sört, de tényleg) fél nyolckor, még vakító napsütésben a kilencvenes évek elején alakult norvég Turbonegro nyitotta, az együttes, amelyik leginkább "trash metalt" játszik, és amelyik álsátánista, álhomokos kiállásával, a glamet, a punkot, a szőrös tökű rockot és a klasszikus metált ötvöző bulizenéjével joggal kultstátusba került az utóbbi években. Sajna, a frenetikusnak mondott produkciójukat itt kiherélte a nappali világosság és a jelmezeik hiánya, no meg a sótlan osztrákok passzivitása. Így magukat is alig tudták izgalmi állapotba hozni, még az I Got Erection című himnuszuk is ernyedtre sikerült. A Turbonegro ennek ellenére levett minket a lábunkról: igazi direktbunkó, agyatlan szórakozás, egy kisebb színpadon, kicsit több nyitottsággal és humorérzékkel, főidőben remekül működött volna.

A programelosztás másik baklövése is egy skandináv zenekart érintett, mégpedig a fél tizenegytől játszó The Hivest, aminek viszont simán a nagyszínpadon lett volna a helye, s nem abban a pecsányi hangárban, ahol az "alternatív" zenekarok vol-tak műsoron. A svédeknél a fehér öltöny-fekete ing egyenruha sem hibádzott, és a közönség is maximálisan vevő volt rájuk. Nem is lehetett volna másként, a Stoogest a korai Stonesszal egyszerre megidéző Hives egészen egyszerűen ellenállhatatlan, az énekes-frontpáva Howlin' Pelle Almqvist az egyik legnagyobb dumagép, aki bárkit a zenekara hatása alá von - micsoda szerencse, hogy ők jönnek a Szigetre!

A Kaptárokat megelőzően a nagyszínpadon az amerikai Incubus játszott: tökéletes hangszeres tudás ide, kristálytiszta élő megszólalás oda, azért az meglepő, hogy nagyobb sikere volt ennek az emós, fúziós nu-metalnak, mint a Turbonegro "őszinte", kemény, mocskos rockjának - talán a sötétség és az egyre kapatosabb hangulat miatt, ki tudja? Ugyanakkor azon már nem csodálkoztam, hogy a Duran Duran Hungry Like A Wolfjának üdítő feldolgozására kb. csak mi mozdultunk be (generációs szakadék, sótlanság estébé). Tulajdonképpen nem lehet rosszat mondani az Incubusra, esetleg annyit, hogy a dj-jük csak belerondított az egyébként feszes és kidolgozott, bár mérsékelten magával ragadó zenéjükbe.

A kidolgozottság nem volt jellemző a nap fő attrakciójára, a Prodigyre sem. A brit "hard dance" formáció - nagyjából az egyetlen az elektronikus színtérről, amelyiknek nem kell tartania a rockerek lincselésétől - lemezen igen aprólékos, fifikás zenéjét élőben a vezér Liam Howlett a hatáskeltő elemekre redukálta, lásd: hangrobbanást előidéző basszusok, földbe döngölő dobgroove-ok, baljós, éles szirénahangok a kiállásokban, na meg az impozáns fenevad külsejű (fekete szoknyaruhában, fehérre lakozott körmökkel és a szeme vonalán fehér vuducsíkkal vadító) MC Maxim közönséghergelése, amihez extraként járul egy tök felesleges élő dobos, egy sokszor alibiző gitáros és a punkosra fazonírozott Keith, akinek a szerepe a Firestarter kivételével az idiótán mozgó és gesztikuláló, komikus táncos-animátorra korlátozódott. Jelzésértékű, hogy a 91-94 közötti (legjobb) korszakot "megtagadva", illetve onnan csak az Out of Space-t előrángatva, kizárólag a két utolsó lemezük (az áttörést hozó The Fat of the Land és a visszatérő nagy bukta Always Outnumbered, Never Outgunned) anyagából áll a programjuk, amely ugyan a rakkenroll állatot nem csalja elő az emberből, de egy kiadós adrenalinfröccsel felér.

Aerodrome Rock Festival, Wiener Neustadt, Ausztria, május 26.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.