Puttyog egy picit - Ben Mono: Hit The Bit (lemez)

  • - minek -
  • 2007. június 14.

Zene

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót.

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót. Alkotói módszere viszonylag egyszerű: nyersanyagként jóféle, pattogós-szörcsögős elektrót használ, melyet nemtelen céljaira némileg lelassít, persze csak éppen annyira, hogy a táncos lendület azért megmaradjon. S a megfontoltan hömpölygő elektro/pop/house-alapokra a legjobb MC-k nyomják a szöveget (zömmel a tengerentúlról) - éppen ezért sokan a nyolcvanas évek végének hip-house kísérleteivel rokonítják Ben Mono produkcióját: ti. először éppen ekkor kezdték házasítani az ígéretesen fejlődő-bontakozó elektronikus tánczenét és a már szinte intézményesült hiphopot (megelőlegezve olyan későbbi stílusokat, mint a ghetto tech vagy a grime). Mindenesetre a keletkezett produktum sokkal bővebb vérű, mint a nyugati (elsősorban persze a német) tánczenei színteret uraló, amúgy szintén érdemdús minimalizmus - erre reflektálva a jeles előadó el is nevezte saját zenéjét bit-hopnak, ami kétségkívül frappánsan jeleníti meg a hordozott tartalmakat.

Ben Mono első jelentős nemzetközi sikerét a Dual című album hozta meg - a széles körű hatást jól szemlélteti, hogy számait egyaránt játszotta Dave Clark, a Funkstörung vagy éppen a Jazzanova kollektíva. S most ím, előttünk az újabb nagylemez, Hit The Bit címen, s a produkció alighanem ismét meggyőzi hallgatóját a nemtelen nász előnyei felől. Ben Mono megintcsak alapos, megfontolt hangszobrászi munkát végzett: hol kattogós robotbugi, hol meg dögös elektrofunk ingerli agykérgünk megfelelő zónáit. S persze most is fontos volt a vokalisták megfelelő kiválasztása: nos, ezúttal egymás mellett löki a szöveget a kaliforniai illetőségű Capitol A, a Miami Bass-legenda Yo Majesty, vagy éppen a már hazánkban is megfordult, saját hangját fegyverként használó beatbox-király, Killa Kela (aki viszont egy kifejezetten soulos produkcióval rukkolt elő a Blindsweep című számban), továbbá az album (különösen a Tom Waitset idézően morbid Jesus Was a B-Boyban feszítő) narrátora, Jemeni és még sokan mások. A tömegesen felvonultatott (jobbára Ben Mono rendes évi dj-világturnéi során toborzott) vendégek miatt inkább egyfajta antológiára, mintsem holmi koherens albumra hasonlít a Hit The Bit, de egy dolog kétségtelenül összetartja az anyagot, mégpedig Mono speciális kompozíciós technikája. S ami a felhasználás szempontjából még fontosabb: a lemez ideális tánczene mindazoknak, akiknek a kurrens elektro/minimal "slágerek" túl gyorsak és/vagy ridegek, az átlag hiphop/r'n'b-tempó meg már tűrhetetlenül lassú, s ráadásul hiányzik belőle az a kis éltető puttyogás.

Compost/Deep Distribution, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.