Puttyog egy picit - Ben Mono: Hit The Bit (lemez)

  • - minek -
  • 2007. június 14.

Zene

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót.

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót. Alkotói módszere viszonylag egyszerű: nyersanyagként jóféle, pattogós-szörcsögős elektrót használ, melyet nemtelen céljaira némileg lelassít, persze csak éppen annyira, hogy a táncos lendület azért megmaradjon. S a megfontoltan hömpölygő elektro/pop/house-alapokra a legjobb MC-k nyomják a szöveget (zömmel a tengerentúlról) - éppen ezért sokan a nyolcvanas évek végének hip-house kísérleteivel rokonítják Ben Mono produkcióját: ti. először éppen ekkor kezdték házasítani az ígéretesen fejlődő-bontakozó elektronikus tánczenét és a már szinte intézményesült hiphopot (megelőlegezve olyan későbbi stílusokat, mint a ghetto tech vagy a grime). Mindenesetre a keletkezett produktum sokkal bővebb vérű, mint a nyugati (elsősorban persze a német) tánczenei színteret uraló, amúgy szintén érdemdús minimalizmus - erre reflektálva a jeles előadó el is nevezte saját zenéjét bit-hopnak, ami kétségkívül frappánsan jeleníti meg a hordozott tartalmakat.

Ben Mono első jelentős nemzetközi sikerét a Dual című album hozta meg - a széles körű hatást jól szemlélteti, hogy számait egyaránt játszotta Dave Clark, a Funkstörung vagy éppen a Jazzanova kollektíva. S most ím, előttünk az újabb nagylemez, Hit The Bit címen, s a produkció alighanem ismét meggyőzi hallgatóját a nemtelen nász előnyei felől. Ben Mono megintcsak alapos, megfontolt hangszobrászi munkát végzett: hol kattogós robotbugi, hol meg dögös elektrofunk ingerli agykérgünk megfelelő zónáit. S persze most is fontos volt a vokalisták megfelelő kiválasztása: nos, ezúttal egymás mellett löki a szöveget a kaliforniai illetőségű Capitol A, a Miami Bass-legenda Yo Majesty, vagy éppen a már hazánkban is megfordult, saját hangját fegyverként használó beatbox-király, Killa Kela (aki viszont egy kifejezetten soulos produkcióval rukkolt elő a Blindsweep című számban), továbbá az album (különösen a Tom Waitset idézően morbid Jesus Was a B-Boyban feszítő) narrátora, Jemeni és még sokan mások. A tömegesen felvonultatott (jobbára Ben Mono rendes évi dj-világturnéi során toborzott) vendégek miatt inkább egyfajta antológiára, mintsem holmi koherens albumra hasonlít a Hit The Bit, de egy dolog kétségtelenül összetartja az anyagot, mégpedig Mono speciális kompozíciós technikája. S ami a felhasználás szempontjából még fontosabb: a lemez ideális tánczene mindazoknak, akiknek a kurrens elektro/minimal "slágerek" túl gyorsak és/vagy ridegek, az átlag hiphop/r'n'b-tempó meg már tűrhetetlenül lassú, s ráadásul hiányzik belőle az a kis éltető puttyogás.

Compost/Deep Distribution, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.