Puttyog egy picit - Ben Mono: Hit The Bit (lemez)

  • - minek -
  • 2007. június 14.

Zene

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót.

A Münchenben élő Ben Mono (alias Paul Beller) egyike napjaink trendszabó zenei iparosainak - tulajdonképpen oly kézenfekvő, amit csinál, mégis első hallásra megragadja a befogadót. Alkotói módszere viszonylag egyszerű: nyersanyagként jóféle, pattogós-szörcsögős elektrót használ, melyet nemtelen céljaira némileg lelassít, persze csak éppen annyira, hogy a táncos lendület azért megmaradjon. S a megfontoltan hömpölygő elektro/pop/house-alapokra a legjobb MC-k nyomják a szöveget (zömmel a tengerentúlról) - éppen ezért sokan a nyolcvanas évek végének hip-house kísérleteivel rokonítják Ben Mono produkcióját: ti. először éppen ekkor kezdték házasítani az ígéretesen fejlődő-bontakozó elektronikus tánczenét és a már szinte intézményesült hiphopot (megelőlegezve olyan későbbi stílusokat, mint a ghetto tech vagy a grime). Mindenesetre a keletkezett produktum sokkal bővebb vérű, mint a nyugati (elsősorban persze a német) tánczenei színteret uraló, amúgy szintén érdemdús minimalizmus - erre reflektálva a jeles előadó el is nevezte saját zenéjét bit-hopnak, ami kétségkívül frappánsan jeleníti meg a hordozott tartalmakat.

Ben Mono első jelentős nemzetközi sikerét a Dual című album hozta meg - a széles körű hatást jól szemlélteti, hogy számait egyaránt játszotta Dave Clark, a Funkstörung vagy éppen a Jazzanova kollektíva. S most ím, előttünk az újabb nagylemez, Hit The Bit címen, s a produkció alighanem ismét meggyőzi hallgatóját a nemtelen nász előnyei felől. Ben Mono megintcsak alapos, megfontolt hangszobrászi munkát végzett: hol kattogós robotbugi, hol meg dögös elektrofunk ingerli agykérgünk megfelelő zónáit. S persze most is fontos volt a vokalisták megfelelő kiválasztása: nos, ezúttal egymás mellett löki a szöveget a kaliforniai illetőségű Capitol A, a Miami Bass-legenda Yo Majesty, vagy éppen a már hazánkban is megfordult, saját hangját fegyverként használó beatbox-király, Killa Kela (aki viszont egy kifejezetten soulos produkcióval rukkolt elő a Blindsweep című számban), továbbá az album (különösen a Tom Waitset idézően morbid Jesus Was a B-Boyban feszítő) narrátora, Jemeni és még sokan mások. A tömegesen felvonultatott (jobbára Ben Mono rendes évi dj-világturnéi során toborzott) vendégek miatt inkább egyfajta antológiára, mintsem holmi koherens albumra hasonlít a Hit The Bit, de egy dolog kétségtelenül összetartja az anyagot, mégpedig Mono speciális kompozíciós technikája. S ami a felhasználás szempontjából még fontosabb: a lemez ideális tánczene mindazoknak, akiknek a kurrens elektro/minimal "slágerek" túl gyorsak és/vagy ridegek, az átlag hiphop/r'n'b-tempó meg már tűrhetetlenül lassú, s ráadásul hiányzik belőle az a kis éltető puttyogás.

Compost/Deep Distribution, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”