Radikális melankólia - Chakra Hacker: Blood Hit Parade (Lemez)

  • - kyt -
  • 2008. január 17.

Zene

Már Bujdosó János négy éve megjelent ábrándos filmzenelemeze, A szabadság sárgája - Yolk of Freedom is az egyszerű, nyitva hagyott dallamok, a mögöttük felsejlő tágasság miatt tetszett. Akkor még csak alakulóban volt a Chakra Hacker zenekar - részleges átfedésben a Pop Ivan együttessel. Azóta kül- és belföldön is eleget koncerteztek ahhoz, hogy ne ismeretlenként kelljen fogadni az első lemezüket.

Már Bujdosó János négy éve megjelent ábrándos filmzenelemeze, A szabadság sárgája - Yolk of Freedom is az egyszerű, nyitva hagyott dallamok, a mögöttük felsejlő tágasság miatt tetszett. Akkor még csak alakulóban volt a Chakra Hacker zenekar - részleges átfedésben a Pop Ivan együttessel. Azóta kül- és belföldön is eleget koncerteztek ahhoz, hogy ne ismeretlenként kelljen fogadni az első lemezüket. Bujdosó annak idején valami olyasmit mondott, hogy a zenekar majd koncertképessé teszi ezeket a dalokat. Ennél aztán jóval több történt: kiformálódott a saját, összetéveszthetetlen, fanyar, mégis dorbézolásra bujtogató hangjuk. Nehéz elhelyezni a stílusok, irányzatok, elnevezések mátrixába: egy kicsit dzsesszes, néha meg sokkal inkább rockos, ismét máskor pedig kávéházi, szinte (bár soha nem nosztalgikusan, borongósan) bárzenei hangulatú. És valahogy ott van benne ez a kelet-közép-európai táj is, ahol élünk. Ha asszociálgató kedvünkben az egyik pillanatban Boris Kovac jut az eszünkbe, rögtön utána Tom Waits szellemét véljük elsuhanni, de máris érezzük, hogy mellényúltunk megint. Hiszen ha elkezdenénk hasonlóságokat, ismert nemzetközi előadókat emlegetni, olyan kapcsolódások létét sugallnánk, amelyekről kétségkívül túlzás volna beszámolni. Jó ízléssel, gyakran merész radikalizmussal formált - vagy inkább a fülünk hallatára formálódó - zenét hallunk. Az egyértelmű dallamközpontúság sokszor az utolsó előtti pillanatig viszi előre az andalodás útján, hogy aztán az erőteljes fegyelmező gesztusok, nyers effektek hatására a groteszkbe hajló józanság győzedelmeskedjen. Bujdosó gitárjátékának a hangszínei is többnyire azt a kissé ábrándos, viszont egyáltalán nem puha, fölemelkedni, elszállni készülő, mélázó vonulatot erősítik, amelyet rejtélyes félutalások kanyargásain át tartanak fel a lágy motívumok: mintha mindig is bennünk lebegtek volna.

Koncerten, ahol van idő egy-egy darab kibontására, tágabb tér jut a dzsesszes improvizációknak (jobban megmutathatja magát például a pozanos Abbas Murad, a szaxofonos Lukács Gábor vagy a basszusgitáros Hevesi Nándor, akinek a borító is gyarapítja az érdemeit). Ezek széles lehetőségeire az album éppen csak utal, ami viszont szorosabbra is fűzi a dalok egymásra következését. Igazából együtt izgalmas a lemez és a Chakra Hacker élő szereplése, amit szombaton az A38-on, jövő pénteken meg a Cökxpoön Ambient Theater Caféban tesztelhetünk.

NarRator Records, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.