Radikális melankólia - Chakra Hacker: Blood Hit Parade (Lemez)

  • - kyt -
  • 2008. január 17.

Zene

Már Bujdosó János négy éve megjelent ábrándos filmzenelemeze, A szabadság sárgája - Yolk of Freedom is az egyszerű, nyitva hagyott dallamok, a mögöttük felsejlő tágasság miatt tetszett. Akkor még csak alakulóban volt a Chakra Hacker zenekar - részleges átfedésben a Pop Ivan együttessel. Azóta kül- és belföldön is eleget koncerteztek ahhoz, hogy ne ismeretlenként kelljen fogadni az első lemezüket.

Már Bujdosó János négy éve megjelent ábrándos filmzenelemeze, A szabadság sárgája - Yolk of Freedom is az egyszerű, nyitva hagyott dallamok, a mögöttük felsejlő tágasság miatt tetszett. Akkor még csak alakulóban volt a Chakra Hacker zenekar - részleges átfedésben a Pop Ivan együttessel. Azóta kül- és belföldön is eleget koncerteztek ahhoz, hogy ne ismeretlenként kelljen fogadni az első lemezüket. Bujdosó annak idején valami olyasmit mondott, hogy a zenekar majd koncertképessé teszi ezeket a dalokat. Ennél aztán jóval több történt: kiformálódott a saját, összetéveszthetetlen, fanyar, mégis dorbézolásra bujtogató hangjuk. Nehéz elhelyezni a stílusok, irányzatok, elnevezések mátrixába: egy kicsit dzsesszes, néha meg sokkal inkább rockos, ismét máskor pedig kávéházi, szinte (bár soha nem nosztalgikusan, borongósan) bárzenei hangulatú. És valahogy ott van benne ez a kelet-közép-európai táj is, ahol élünk. Ha asszociálgató kedvünkben az egyik pillanatban Boris Kovac jut az eszünkbe, rögtön utána Tom Waits szellemét véljük elsuhanni, de máris érezzük, hogy mellényúltunk megint. Hiszen ha elkezdenénk hasonlóságokat, ismert nemzetközi előadókat emlegetni, olyan kapcsolódások létét sugallnánk, amelyekről kétségkívül túlzás volna beszámolni. Jó ízléssel, gyakran merész radikalizmussal formált - vagy inkább a fülünk hallatára formálódó - zenét hallunk. Az egyértelmű dallamközpontúság sokszor az utolsó előtti pillanatig viszi előre az andalodás útján, hogy aztán az erőteljes fegyelmező gesztusok, nyers effektek hatására a groteszkbe hajló józanság győzedelmeskedjen. Bujdosó gitárjátékának a hangszínei is többnyire azt a kissé ábrándos, viszont egyáltalán nem puha, fölemelkedni, elszállni készülő, mélázó vonulatot erősítik, amelyet rejtélyes félutalások kanyargásain át tartanak fel a lágy motívumok: mintha mindig is bennünk lebegtek volna.

Koncerten, ahol van idő egy-egy darab kibontására, tágabb tér jut a dzsesszes improvizációknak (jobban megmutathatja magát például a pozanos Abbas Murad, a szaxofonos Lukács Gábor vagy a basszusgitáros Hevesi Nándor, akinek a borító is gyarapítja az érdemeit). Ezek széles lehetőségeire az album éppen csak utal, ami viszont szorosabbra is fűzi a dalok egymásra következését. Igazából együtt izgalmas a lemez és a Chakra Hacker élő szereplése, amit szombaton az A38-on, jövő pénteken meg a Cökxpoön Ambient Theater Caféban tesztelhetünk.

NarRator Records, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.